Ik gebruik Google Analytics vrij intensief. Google analytics is dé tool bij uitstek om in detail de traffic op je website te volgen en te analyseren.
Sinds mijn certificatie twee maanden geleden (30 juni 2015) is het alsof ik een heleboel extra dimensies heb ontdekt. Sinds kort ontvangen veel van de sites waarvan ik de traffic analyseer, hits uit Rusland. En dat is niet normaal.
Google Analytics is een goudmijn
De certificatie voor Google Analytics was in vele opzichten een succes. Sindsdien kan ik een stuk gerichter zoeken naar de informatie die echt interessant is. Is er een verschil in sessieduur tussen de verschillende bronnen bijvoorbeeld. Vaak zie je dat bezoekers op je website die via de sociale media komen een stuk minder lang aanwezig zijn. Klikken ze snel terug naar Facebook ?
Zo kan je bijvoorbeeld ook zien in welke categorieën van informatie je bezoekers het meest geïnteresseerd zijn. In mijn geval : in design gerelateerde artikels of de pure wordpress blogposts bijvoorbeeld.
Ik maak tegenwoordig ook handig gebruik van doelen. Doelen laten je toe te evalueren of het publiek op je website ook werkelijk doet wat je zou willen. Bij informatieve websites kan dat zijn de hoeveelheid pagina’s die bezoekers bezoeken, bij actie-gerichte websites is dat het uitstappercentage op het contact-formulier.
Vaak maakte ik vroeger de fout vooral te kijken naar het aantal bezoekers en de landen waar ze vandaan komen. En deze gegevens zijn wel leuk, maar bieden weinig of geen toegevoegde waarde voor een analyse van je website. Maar toch ben ik zo op een bizar fenomeen terecht gekomen.
Bezoekers uit Rusland
Tussen 26 mei en 18 juni 2015 was de traffic op mijn site vervijfvoudigd. Maar de bezoekers waren geen prospects of klanten uit België maar wel uit Rusland ! En dat is bizar vermits de website bijna 100% nederlandstalig is. Je kan hieronder zien wat er in die periode gebeurde.
Het uitgangspunt van dit artikel is dat we veel kunnen leren van google analytics en dat het een fantastische bron van informatie is. Dus ik dacht : laten we dat nu maar eens gebruiken om te zien wat er gebeurde.
De eerste conclusie was dus inderdaad, de bezoekers komen van Rusland. Op dat moment was het aantal bezoekers op mijn site voor meer dan 56% Russisch. En die bezoekers bezochten gemiddeld (nee “exact”) 1 pagina waardoor de bounce rate van mijn website steeg naar ongekende hoogtes van meer dan 75% !
Maar hoe kwam die traffic dan binnen ? Gelukkig kan het “kanalen” rapport van Analytics hierover uitsluitsel geven.
Allemaal “spooky” sites waar je zelfs vaak gewoon niet op terecht kan komen omdat je onmiddellijk doorgestuurd wordt naar een andere site. Via de whois database kwam ik erachter dat het IP adres van een bepaald domein 69 (sic) keer veranderd was in de laatste 3 jaar en dat de eigenaar in Taiwan resideert.
Dat is dus gegarandeerd een automatisch proces (vandaar ook 1 pagina per bezoek) waardoor je statistieken vervalst worden.
Ik had beter direct de google analytics filter aangepast (zoals in dit artikel gesuggereerd wordt) maar voor je er erg in hebt, zit je met enkele weken aan onbetrouwbare data.
We kunnen nog ene klein stapje verder gaan en zien van waaruit die “bots” op mijn site terechtkomen. Dat kan je zien op de volgende grafiek.
Vrij veel “exotische bezoekers” dus van bestemmingen waarvan ik nog nooit gehoord heb. Of wie kent “Republic of Bashkortosan” en het was nochthans geen 1 april.
Heb je ook problemen met dit soort voorvallen ? Contacteer mij voor een simple anti-spam filter in je google analytics.