Verbeter je lokale seo met Google Mijn Bedrijf [update 2020]

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Als ervaren ondernemer weet je als geen andere dat het belangrijk is om bij te blijven met de ontwikkelingen in je markt. Als vakman werk je hard aan je bedrijf. Je volgt de noodzakelijke trainingen en je gaat ervoor. Want ondernemen is vooral doen! Natuurlijk wil je je bedrijf laten groeien maar je hebt niet zomaar een fors budget om aan reclame te besteden. Elke euro wordt twee keer omgedraaid voordat hij wordt uitgegeven, en dat geldt zeker voor marketing projecten.

Online marketing is meer een noodzakelijk kwaad; het is blijkbaar nodig dus moet het maar. Je bent er als zaakvoerder eigenlijk ook liefst niet te lang mee bezig. Veel liever ben je bezig met je bedrijf zelf, een oud familiebedrijf dat nu aan jouw leiding is toevertrouwd. Daar draait het uiteindelijk allemaal om. Naast al die drukte van je bedrijf ben je ook nog eens actief in het verenigingsleven. Je kent veel mensen en de mensen kennen jou.

Als een echte netwerker weten mensen wat ze aan je hebben en soms krijg je ook op deze manier klanten. Gewoon door mond-tot-mond reclame. Als goede werkgever ambieer je graag een bloeiende firma waar het tevens goed werken is. Jouw doel is om dit bedrijf later te verkopen en daarna te genieten van je pensioen. Je verkoopt het liefst aan een van je kinderen zodat alles in de familie blijft.

Google Mijn Bedrijf Logo

Dit zijn allemaal prima eigenschappen voor een ondernemer. Ondernemers staan erom bekend dat ze een zeer open mind hebben. Ze staan open voor uitdagingen en zien kansen, hebben oog voor nieuwe dingen zonder meteen mee te doen met elke hype. Een goede dosis gezond verstand is namelijk ook iets wat elke ondernemer nodig heeft. 

De meeste ondernemers zijn niet erg happig op allerlei zaken die te maken hebben met marketing. Er is eerder een soort van wantrouwen. Wij denken dat dit berust op misverstanden. Het doel van een marketeer en een zakenman is namelijk hetzelfde. 

Beiden willen ze dat de omzet van een bedrijf stijgt. Je kunt als ondernemer niet overal verstand van hebben. Misschien is het beter om bepaalde dingen aan anderen over te laten. Een goede marketeer verdient zichzelf dan ook dubbel en dwars terug.

Als we het echter hebben over Google Mijn Bedrijf praten we over een gratis product van Google dat veel ondernemers direct zal aanspreken. Als je Google Mijn bedrijf gaat gebruiken voor je bedrijf zul je snel resultaten zien. Het is gratis marketing! Een snelle omzetstijging en dat nog gratis ook, wie wil dat nu niet? Dat is te mooi om waar te zijn. Niet dus! Lees snel dit boeiende artikel en grijp ook je kans.

Wat is Google Mijn Bedrijf

Heb je al eens een restaurant of bedrijf opgezocht op Google? Bij vele bedrijven vind je dan meteen rechts in de zoekresultaten een kadertje met de belangrijkste gegevens van dat bedrijf: adres, contactgegevens, openingsuren, …

Google Mijnbedrijf appp

Dat gebeurt niet zomaar, maar dit resultaat krijg je als je werkt met Google Mijn Bedrijf. Een Google Mijn Bedrijf pagina kan je dus vergelijken met een online visitekaartje in Google. 

Wist je trouwens dat 37% van de lokale zoekopdrachten eindigt in een winkelbezoek ?

Google Mijn Bedrijf is dus een gratis dienst van Google waarbij je je bedrijfsgegevens doorgeeft aan de zoekmachine zodat ze automatisch verschijnen in de zoekresultaten. We denken daarbij aan je adresgegevens, openingsuren, website, email en telefoonnummer. “Google Mijn Bedrijf” vormt zo een rijke aanvulling op je bestaande website door een openbare identiteit en aanwezigheid voor je bedrijf te creëren op Google.

Google Mijn Bedrijf verificatie code

Na controle van de gegevens (dat gebeurt via een postkaart om je adresgegevens te controleren), verschijnen je gegevens in de zoekgegevens, Google maps. We denken dan aan routebeschrijvingen, openingsuren maar ook aan het laatste nieuws over je bedrijf dat je kan posten op je bedrijfsprofiel pagina. Zo blijven je (potentiële) klanten ook op de hoogte van het laatste nieuws van je bedrijf. Je kan de gegevens zo vaak updaten als je zelf wil.

De service is speciaal ontwikkeld op maat van de KMO’s. Via dit systeem zijn ze in staat op een gratis manier in de vooral lokale zoekresultaten opgenomen te worden.

Maar ook Google haalt duidelijk voordelen uit dit systeem. Ze krijgen de o zo belangrijke data gewoon op een gouden schoteltje aangeboden.

Aanmaken van een Google Mijn Bedrijf account

Volg deze logische stappen

Stap 1: Log in met de Google account die je aan je bedrijf wilt koppelen. Als je alleen een privé account hebt bij Google maak dan een nieuwe aan speciaal voor je bedrijf.

Stap 2: Ga naar Google.com/business en klik op “Aan de slag” rechtsboven.

Stap 3: vul je bedrijfsnaam in

Stap 4: vul het adres van je bedrijf in

Stap 5: Kies je werkwijze: kijk even goed naar de mogelijkheden. Het is dus niet de bedoeling dat klanten jouw bedrijf bezoeken. Ook kun je als je kantoor thuis is, je adres privé houden. Ook dan werk je altijd bij de klant. In alle andere gevallen kun je rustig het adres van je bedrijf bekend maken.

Stap 6: kies je sector. Let op: dit is belangrijk voor google. Hiermee bepaal je eigenlijk welk publiek jouw bedrijf te zien zal krijgen.

Stap 7: voeg een telefoonnummer van je bedrijf toe, en een website linkje.Stap 8: Verifieer je bedrijf: Kies een methode in om je bedrijf te verifiëren bij Google. Als je dit nog niet kunt mag je deze stap overslaan voor later. Google heeft hiervoor diverse manieren maar de e-mail verificatie zal voor veel mensen het handigste zijn. Kies voor “verifieer met e-mail” waardoor er automatisch door Google een e-mail wordt verzonden naar jou Google e-mail adres. Open de ontvangen mail van “Google My Business”. Klik vervolgens op de “verificatie knop” en Klaar!

De mini website verder verfraaien

Nu het account is aangemaakt kun je verdergaan met het verfraaien van je profiel/account. 

Er zijn nog heel wat gegevens in te vullen. Dat doe je door in te loggen op het Google Dashboard. 

Het is belangrijk dat je hier zoveel mogelijk relevante informatie toevoegt. Je mag ook foto’s plaatsen. Geef informatie over je diensten, je werkgebied, werkuren, maak een routebeschrijving. Een linkje naar je website. Google Mijn Bedrijf is namelijk absoluut geen vervanging voor je website, maar eerder een soort gratis online bedrijvengids. (Witte gids)

Google Mijn Bedrijf website

Help : iedereen kan wijzigingen aanbrengen

Let op: iedereen kan wijzigingen (“stel een wijziging voor”) aanbrengen in de informatie die je beschikbaar stelt. Lezers kunnen ook beoordelingen of reviews achterlaten. Het is dus erg belangrijk dat de informatie die er staat compleet is, en dat mensen niet beginnen om zaken aan te passen omdat jij onvolledig was. 

Controleer daarom je pagina regelmatig of deze nog volledig en correct is. Het is de bedoeling van Google dat informatie over bedrijven op deze manier zo volledig mogelijk wordt weergegeven en dat mensen elkaar helpen.

Updates toevoegen in je profielpagina

Naast de profielgegevens is er naar aloude google gewoonte ook de mogelijkheid voorzien om updates op je bedrijfsprofiel pagina toe te voegen. Zo kan je hier nieuws posten maar ook referenties naar artikelen en blogposts op het internet die je interessant vindt of die een bijkomende uitleg over je beroep geven.

Als je je website beheert via  WordPress, dan is het erg makkelijk om berichten te posten over je bedrijf. Dat gaat namelijk automatisch via de Post To Google MyBusiness plugin.

Een tweede categorie van informatie, is de zogenaamde “insights“ of inzichten in je bedrijf. Die geven je statistische gegevens over de volgende elementen :

views : het aantal keren dat je bedrijf via zoekresultaten getoond is

post reach : het aantal mensen dat een van je posts of nieuwsitems in de zoekresultaten gezien hebben

followers : het aantal mensen dat je google mybusiness pagina volgen

driving directions requests : het aantal mensen dat een routebeschrijving naar je winkel vroegen

Als je bovendien google analytics gebruikt voor je website, krijg je hier ook een beknopt overzicht van de resultaten van de laatste weken.

Beheer van Google Reviews

De derde categorie is een zeer interessante categorie. Dit zijn namelijk de google reviews. Of met andere woorden reviews die je klanten op google gepost hebben over de kwaliteit van je diensten.

Recensies op Google geven waardevolle informatie over uw bedrijf aan zowel u als uw klanten. Bedrijfsreviews verschijnen naast uw vermelding in Google Maps and Google Search en kunnen uw bedrijf helpen zich te onderscheiden op Google. 

U kunt beoordelingen van klanten aanvragen via een korte URL die specifiek is voor uw bedrijf.

Google Mijn Bedrijf Reviews

Hoe maak je die url aan ?

Zo is de place_id van onze firma ChIJrwzQjsHtw0cRKSfVZpuIrrs. De volledige url wordt dan https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJrwzQjsHtw0cRKSfVZpuIrrs

Probeer maar eens  😎

De voordelen van Google Mijn Bedrijf voor je lokale vindbaarheid

Het spreekt voor zichzelf dat een dienst die erop gericht is je bedrijfsgegevens op een gestructureerde manier te tonen aan mensen die op zoek zijn naar gegevens over je bedrijf of dienst, van uitermate groot belang is voor de vindbaarheid van je bedrijf. Dat lijkt evident.

Een bijkomend element is dat google mybusiness ook de vindbaarheid (seo) van je website serieus verbeterd. In de meest enge zin is het immers een extra backlink naar je website, in het ruimste geval verbetert google mybusiness de pagerank en autoriteit van je website zodat die hoger gerankt wordt op je zoekwoorden. Vele seo rapporten vermelden immers de noodzakelijkheid van een goed ingevulde google mybusiness pagina.

Een ander belangrijk element in de verbetering van de positie van je website in de zoekresultaten, zijn de google reviews. Die geven nog extra “pigment” en credibiliteit aan je bedrijf en bedrijfswebsite.

En dus is de vindbaarheid van je website verbeteren niet alleen een kwestie van (dure) seo consultants onder handen te nemen die je via “blackmagic” je rankings verbeteren, maar vaak ook gewoon een kwestie van logica en consistent beheer van je bedrijfsgegevens.

Wat zijn nu de voordelen ?

  • Google Mijn Bedrijf is een gratis online (witte) goudengids. Je wilt als ondernemer natuurlijk graag gevonden worden door zoveel mogelijk mensen? Hier is je kans.
  • Ideaal voor lokale Google zoekopdrachten om snel bovenaan in google te staan. Naast je website zal dan een soort advertentie van Google My Business staan. Mensen die lokaal specifiek op jouw product zoeken, zul je veel eerder ook als klant kunnen begroeten.
  • Extra marketing tool , en ook nog een erg belangrijk voor SEO. Je website zal beter scoren als er ook een Google My Business pagina aan gelinkt is.
  • Extra manier om je website of webshop te promoten en daar verkeer (traffic) heen te sturen.
  • Erg eenvoudig in gebruik. Je hoeft geen mensen in te huren om dit voor elkaar te krijgen.
  • Het geeft je natuurlijk een concurrentievoordeel. Google Mijn bedrijf is in opkomst. Zorg dat je erbij bent. Als je concurrenten wél op Google mijn Bedrijf te vinden zijn, en jij niet dan heb je eigenlijk geen keuze. Ze zullen namelijk hoger scoren in de Google ranking waardoor ze eerder worden opgepikt door klanten. Maak snel jouw pagina aan op google mijn bedrijf!
  • Google spoort gebruikers aan om reviews achter te laten over een zaak, restaurant of wat dan ook dat ze bezocht hebben. Zorg dat deze reviews positief zijn, betere reclame kun je jezelf niet wensen. Het vereist dus wel een inspanning , en laten we eerlijk zijn, het houdt ook een risico in als je slechte kritieken krijgt. Maar daar gaan we niet van uit, want een ondernemer zonder zelfvertrouwen….
  • Het is een mini website, met de belangrijkste informatie van jouw business in het kort samengevat. Je kunt afbeeldingen gebruiken, dus doe dat dan ook. Jouw “business elevator pitch” gratis in de Google zoekresultaten! Nog steeds niet overtuigt? Nog eentje dan..
  • Het programma bevat google analytics. Dit is een uitgebreide analyse tool. Je leert je klanten beter kennen. Je kunt achterhalen waar ze vandaan kwamen surfen en hoe je gevonden bent. Allemaal belangrijke informatie om je (marketing) strategie op af te stemmen.
  • Hadden we al gezegd dat het geheel gratis is? Waar wacht je nog op: maak vandaag nog een account aan, dan weet je dat je er als ondernemer weer helemaal bij hoort.

Hoe GMB integreren met WordPress

Het zal niet verbazen dat het makkelijk is om een aantal elementen van Google Mijn Bedrijf mee te integreren in WordPress.

Zo denken we bijvoorbeeld op de eerste plaats aan de Post to Google Mybusiness plugin.

Als potentiële klanten jou dan opzoeken, zien ze niet alleen je visitekaartje en je reviews, maar ook een aantal berichten die jouw expertise en kennis in de verf zetten.

Je schrijft een korte samenvatting, voegt een afbeelding toe indien gewenst en linkt daarna eventueel verder naar een pagina met meer informatie of het volledige artikel.

Anderzijds zijn er ook plugins die je Google Reviews rechstreeks importeren in je WordPress site via shortcode : https://wordpress.org/plugins/widget-google-reviews/.

5 gouden tips voor Google Mijn Bedrijf

Wel een gouden regel : hou de gegevens up-to-date zodat je niet negatief geranked wordt omwille van “foutieve” of achterhaalde informatie. Verschillende bronnen melden dat het beter is om “weinig informatie” online te hebben dan verkeerde info.

Zorg er ook voor dat je geregistreerd bent bij Google. Dan zenden ze je een postkaart (!!) met een code op die je dan vervolgens moet invoeren op je lokale Google+ pagina. Daarna ben je een erkend bedrijf mét een effectieve lokale vestiging.

Promoot de zogenaamde “reviews” of beoordelingen van de dienst of product. Ook als dit soms misschien niet 100% in orde is. Of misschien hebben bepaalde klanten opmerkingen. 

Google gaat ervan uit dat de beste lokale zaken beoordelingen krijgen van hun klanten. KMO’s met productbeoordelingen zullen dus hoger scoren in de lokale zoekresultaten.

Gebruik Google Mijn Bedrijf om promoties te lanceren : eindejaarskortingen, een speciaal aanbod voor Valentijn. We spreken hier dus over gratis promoties en niet betalend via een of ander cpc programma zoals adwords. Gewoon een aanbieding posten en zien wie er reageert.Wees eerlijk met je informatie. De Google goden zullen je negatief ranken als ze merken dat je de gegevens niet helemaal juist voorstelt.

Gebruik google mybusines dus om :

  • je bedrijfsgegevens opzoekbaar te maken op het internet
  • te communiceren met je klanten
  • de ranking van je eigen zoekwoorden te verbeteren
  • en extra domeinauthoriteit aan je website te geven



Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print

Download e-book

Download gratis ons gratis "Praktisch Wordpress handboek"