diensten projecten KMO zone blog contact prijzen

Google Possum Update: interessant voor jouw lokale zoekresultaten

Moest je je afvragen waarom je website beter of slechter scoort in Google sinds september, dan kan de Google Possum (Buidelrat in het Nederlands) Update er voor iets tussen zitten.
Deze update brengt een grote impact voor de lokale zoekresultaten met zich mee. Zeer interessant voor de lokale kmo dus.

Eindelijk hoort de parking bij ‘t Stad

Stel dat je zaak net buiten Antwerpen ligt? Dan wordt het tijd om te juichen. Eindelijk wordt deze aanvaard door Google. Voordien was het enorm moeilijk om in dit geval in de lokale zoekresultaten van Antwerpen te verschijnen. (Zou Google ook van mening geweest zijn dat Antwerpen ’t stad is en de rest parking?)

Natuurlijk niet! Het is niet alleen zo bij Antwerpen. Ligt je zaak net buiten de grenzen van eender welke stad (of dorp)? Dan zal die nu hoger scoren in de lokale zoekresultaten.

Google overstijgt Sherlock

De tijd dat we google nog om de tuin konden leiden, is al lang voorbij. (Heeft die ooit wel bestaan?). Maar moest je bv. een kinepraktijk hebben met verschillende kinesisten, dan zou het wel eens kunnen dat je voor elk van hen een webpagina hebt gecreëerd.
Toch filtert Google er sinds de update nog specifieker ééntje uit. Zo mijdt de zoekmachine pagina’s met gelijkaardige gegevens (zelfde telefoonnummer, adres, website,…). Zelfs als al die parameters verschillen en inspecteur Google toch een verband vermoedt door bv. locatie in hetzelfde gebouw, zal die flink filteren. Sherlock is er niets tegen.

Toch even bij vermelden dat je de andere pagina’s nog zal terugvinden, maar veel lager in de resultatenlijst.
Waarom die selectie? Eigenlijk enkel ten voordele van de gebruiker. Moest jij een nieuwe tandarts zoeken, zou jij dan in de eerste resultaten 5 keer dezelfde praktijk willen terugzien?

The place to be

Google MapsDe fysieke locatie van de surfer werd met deze update nog belangrijker. Voordien werd in de zoekresultaten toch nog voorrang gegeven aan de zoektermen. Nu gebruikt Google het IP adres van de surfer om zoekresultaten voor te stellen.
Als je vanuit West-Vlaanderen een citytrip naar het verre Limburg plant en zoekt naar ‘restaurant Hasselt’, zal de Google map met resultaten verder uitgezoomd zijn. Dit wil zeggen dat die minder resultaten toont dan dat je je in Hasselt zelf zou begeven.

Waarom deze update? Google streeft ernaar de beste surfervaring te bieden voor de mobiele gebruiker en dit past volledig in dat plaatje.

Het zit hem in de details

Sinds de Google Possum Update kunnen zelfs de kleinste variaties in zoektermen andere zoekresultaten opleveren.
Als je op zoek bent naar ‘bloemenwinkel Puurs’, kan dit dankzij de update compleet andere resultaten opleveren dan ‘bloemenwinkel in Puurs, Antwerpen’ of ‘ Puurse bloemenwinkel’.

Het is niet helemaal duidelijk wat Google hiermee wil bereiken, maar het is dus wel belangrijk om mee te nemen in je lokale SEO tests.

Independence Day: lokaal boven organisch

We weten al dat de zoekmachine houdt van filteren. Vóór het tijdperk ‘Possum’ werden hierdoor de lokale zoekresultaten ook danig beïnvloed door de organische zoekresultaten. En meestal met een negatief resultaat.
Scoorde je website organisch niet zo goed, betekende dit dat Google deze zonder schaamte ook links liet liggen in de lokale zoekresultaten.

We kunnen het een soort van ‘Independence Day’ noemen. Door de onafhankelijkheid van organische en lokale resultaten na de update, zullen minder scorende websites in Google, toch nog een plaatsje krijgen in de lokale zoekresultaten. Het mag al eens meevallen ook, toch?

Wil je meer weten over de Google Possum Update of kunnen wij je helpen met jouw positionering in google en SEO? Aarzel niet ons te contacteren.