SEA of search engine advertising lijkt steeds meer en meer een volwaardig element te worden in de media mix van elke Vlaamse KMO. Wie heeft er tenslotte in Facebook nog geen “bericht gepromoot” ?

Via Facebook Ads kan je erg selectief adverteren

Toch is en blijft SEA een relatief complex terrein waar er veel mogelijkheden zijn dit het “bericht promoten” ruimschoots overschrijden. Een van die vrij onbekende en dus onbeminde tactieken is het gebruik van “vergelijkbare doelgroepen” bij Facebook.

Veel is er te doen geweest over de privacy regels van Facebook. En waarschijnlijk niet ten onrechte. De gegevens bijhouden van mensen die niet bij je aangesloten zijn, is inderdaad niet echt correct. Via de zogenaamde techniek van cookies werd immers het surfgedrag van mensen die geen facebook account hadden, gevolgd. Echter, de Belgische privacycommissie heeft dat pleit niet gewonnen en voorlopig gaat de praktijk gewoon door.

De andere kant van de medaille is dat de gegevens die Facebook bijhoudt over mensen die wel een account hebben van deze internetgigant, een interessante bron van gegevens is. En die kan je gebruiken om gericht te adverteren. Dat wil zeggen : je probeert je advertentie enkel te tonen aan mensen die een hoog potentieel hebben om je product te kopen of om je dienst te gebruiken.

De techniek van de gelijkaardige doelgroepen

Een van die technieken die Facebook ter beschikking stelt, zijn de zogenaamde “Vergelijkbare doelgroepen“. Deze techniek laat toe om een doelgroep samen te stellen die, gebaseerd op jouw commerciële logica, mogelijkerwijs geïnteresseerd is in jouw diensten of producten. Dit kan op basis van vorig aankoopbedrag, geografische criteria, socio-demografische kenmerken of bezoekgedrag van je website. Deze techniek werd al besproken in het artikel “Facebook Doelgroepen“.

Het eerste dat je moet doen, is dus een doelgroep maken gebaseerd op bovenvermelde criteria. Dit kan je doen door in te loggen op je Facebook account en dan verder te gaan naar de Facebook Ads Manager. Link bovenaan klik je op het hamburger menu net naast “advertentiebeheer”. Dan kies je “doelgroepen”.

De basis van vergelijkbare doelgroepen zijn de zogenaamde “aangepaste doelgroepen”. Hiermee maakt je een doelgroep aan gebaseerd op basis van een klantenbestand, websiteverkeer, het gebruik van je app of (nieuw !) betrokkenheid bij je Facebook berichten.

Er zijn dus 2 manieren om een doelgroep aan te maken die je kan gebruiken voor de techniek van de gelijkaardige doelgroepen :

1. Via een Facebook tracking pixel die je installeert op je website. Op deze manier houdt Facebook bij wie op je website komt en wat voor profiel die hebben.
2. Door het uploaden van een bestand met emails of gsm nummers. Facebook maakt dan onmiddellijk een doelgroep aan die je dan naderhand kan gebruiken voor gelijkaardige segmenten.

Vaak worden deze doelgroepen gebruikt om “vind-ik-leuk” advertenties te plaatsen zodat het aantal volgers van een Facebook bedrijfspagina stevig kan opgetrokken worden.

Toepassingen

Maar zou het nu niet leuk zijn om te adverteren naar hetzelfde soort mensen ? Of naar doelgroepen die dezelfde socio-demografische kenmerken en interesses hebben ? Dat is exact wat je kan doen via gelijkaardige doelgroepen.

Eenmaal je enkele doelgroepen hebt aangemaakt , kan je immers via de “advertentiebeheer” een vergelijkbare doelgroep aanmaken. dat wil zeggen, een nieuwe doelgroep, gebaseerd op de criteria van de doelgroep die aan de basis ligt.
Of met andere woorden : eerst maak je een doelgroep aan en dan ga je voor de meest interessante of rendabele segmenten op zoek naar gelijkaardige doelgroepen.

Maar het is niet enkel een kwestie van het gebruiken van een gelijkaardige doelgroep. Je kan ook het volgende bijvoorbeeld doen : je maakt een advertentie naar gelijkaardige mensen als degenen die je website bezochten én je sluit je eigen klanten uit. Zo kan je bijvoorbeeld specifieke acties doen naar prospects zonder dat je eigen klanten deze berichten zien.