Google Customer Match is de nieuwste remarketing techniek van Google waarbij je als adverteerder de mogelijkheid hebt rechtstreeks te adverteren voor je klanten of ze juist uit te sluiten.

Duik dieper in de wereld van online adverteren met ons uitgebreide artikel over Google Customer Match, een geavanceerde remarketingtechniek die in 2023 nog relevanter is geworden.

In dit artikel ontdek je hoe je als adverteerder deze tool kunt inzetten om rechtstreeks te adverteren voor je klanten of om bepaalde klanten uit te sluiten. Met de recente updates van Google, die jou aanmoedigen om je eigen first-party Customer Match-lijsten te gebruiken als een signaal in Smart Bidding in Search en Shopping-campagnes, wordt dit artikel een essentiële gids voor jou.

Of je nu bestaande leads wilt converteren naar klanten, bestaande klanten wilt aanmoedigen om opnieuw te kopen, of wilt upgraden naar een hoger niveau van product of dienst, dit artikel biedt waardevolle inzichten en strategieën om je remarketinginspanningen te optimaliseren en je bedrijfsgroei te versnellen.

Hoe de veranderingen in Google’s vergelijkbare doelgroepen je remarketingstrategie beïnvloeden

Google heeft enkele belangrijke veranderingen aangekondigd in hoe het omgaat met ‘vergelijkbare doelgroepen’ in Google Ads. Vanaf 1 mei 2023 heeft Google gestopt met het maken van nieuwe ‘vergelijkbare doelgroepen’ voor je advertenties. Als je al vergelijkbare doelgroepen in je campagnes gebruikte, bleven die actief tot 1 augustus 2023. Na die datum werden ze volledig verwijderd.

Maar er was geen reden tot paniek, want Google had alternatieven voor je klaar. Afhankelijk van het type campagne dat je voerde, bood Google verschillende oplossingen om je te helpen je klantgegevens te gebruiken, het juiste publiek te bereiken en je campagneprestaties te verbeteren. Dit kon bijvoorbeeld door het inschakelen van ‘geoptimaliseerde targeting‘ of ‘publieksuitbreiding‘, of door het gebruik van ‘Smart Bidding‘.

In eenvoudige termen betekende dit dat Google je hielp om je advertenties beter te richten op mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd waren in wat je te bieden had, en dit op een manier die rekening hield met privacy en de nieuwste technologieën. Het was een verandering, maar een die nieuwe mogelijkheden kon openen voor je online advertentiecampagnes.

Balans tussen privacy en gebruiksgemak in remarketing: Hoe Google het aanpakt

Volgens Google willen 70% van de internetgebruikers dat commerciële boodschappen juist getimed zijn, maar ook kwaliteitsvol en relevant zijn. De enige manier om dit te verzorgen is door rekening te houden met de voorkeuren van mensen zodat de advertenties goed getimed en contextueel correct zijn.

Maar dat gaat uiteraard (een beetje) ten koste van de privacy. Immers, Google verzamelt massa’s informatie van elke website bezoeker en slaat deze gegevens op. Tot nu toe werden deze gegevens enkel gebruikt om de zoekervaring van de klanten van Google te verbeteren. Sinds einde 2015 kan deze informatie echter ook gebruikt worden voor commerciële doeleinden. Dat noemt men bij Google “remarketing“. Anderen noemen dit ook “identity based targeting“.

Controleer wat Google van je weet. Het fijne is echter dat je jezelf kan uitsluiten voor dit soort van marketing. Op deze link kan je immers zien wat google van jezelf als google gebruiker weet en bijhoudt. Je kan het profiel zelfs nog wat verfijnen als je dat wil. Opgepast : deze link werkt enkel als je ingelogd bent in Google !!

Hoe werkt Google Customer Match? Een stap-voor-stap gids

Google Customer Match of in het Nederlands Klantenmatch genoemd,  is een remarketing uitbreiding van Google Adwords waarbij adverterteerders de mogelijkheid hebben een bestand met “interessante” adressen, i.c. email adressen, te uploaden naar adwords waarna je deze groep kan gebruiken voor je advertenties.

De werkwijze is als volgt :

  • je laadt een bestand met email adressen op naar de adwords server
  • je geeft een duidelijke benaming van het remarketing bestand
  • je stelt een opt-out pagina ter beschikking
  • stel in hoelang je klanten in je doelgroep moeten blijven (max 180 dagen)
  • wacht tot wanneer de “herkenning” gedaan is en gebruik ze bij de zoekwoorden advertenties
customer-match-1-Remarketing via Google Klantenmatch

Daar zijn door Google wel een serieus aantal limieten aan gesteld om de privacy van de (google) gebruikers zoveel mogelijk te respecteren en toch aan adverteerders de mogelijkheid te bieden om relevante advertenties te gebruiken.

  1. Op de eerste plaats mogen enkel adressen gebruikt worden die op directe wijze aan de adverterteerder een opt-in gaven. Geen sprake van om externe of zelfs gehuurde adresbestanden te gebruiken.
  2. Je moet ook een opt-out link ter beschikking stellen zodat mensen kunnen uitschrijven voor je advertenties.
  3. Je moet minstens 1000 bruikbare emails hebben. De doelgroep wordt bewust hoog gehouden zodat de aanpak niet té persoonlijk kan worden.
  4. Je moet op je website ook een duidelijke vermelding van je privacy politiek hebben.
  5. Email bestanden kunnen ook volledig geëncrypteerd opgeladen worden.

Volgens Wordstream “herkent” Google ongeveer 50% van de email adressen die worden gebruikt. Wil je dus uiteindelijk 1000 netto adressen hebben, moet je er minstens 2000 opladen. Dat is vergelijkbaar met het herkenningspercentage van Facebook Custom Audiences (49%).

Wees daarom creatief met de bestanden die je gebruikt. Geef elk bestand een duidelijke benaming. Zo kan je achteraf makkelijk verschillende elementen insluiten en andere uitsluiten. Want de twee mogelijkheden bestaan : bestanden gebruiken of uitsluiten.

Creatieve toepassingen van remarketing met Google Customer Match

Wie een creatief en commercieel verstand heeft, ziet onmiddellijk de toepassingen die deze marketing-techniek mogelijk maken.

  1. Je gebruikt een bestand van klanten die een tijdje geleden voor de laatste keer bij je bedrijf besteld hebben. Via een speciale promotie kan je hen bereiken en opnieuw een aanbod doen.
  2. Je maakt een speciale promotie naar een prospectie-segment waarbij je je huidige klanten wil uitsluiten.
  3. Je wil een een extra aanbod doen aan klanten die produkt x bij je gekocht hebben. (upselling)
  4. Je geeft een extra korting aan klanten die een upgrade willen doen van hun huidige “abonnementsformule”
  5. Je extrapoleert een campagne die succesvol was naar een “gelijkaardige doelgroep”
  6. Je converteert je leads die een e-book hebben gedownload.
  7. Je doet een specifiek aanbod aan je klanten op een bepaald tijdstip. Zo kan je al je klanten die vorig jaar bloemen van je kochten op Valentijn opnieuw een aanbod doen.
  8. Je heractiveert een segment van je klantenbestand dat vrij passief is door een aantal awareness advertenties te tonen.

De mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos en vermits dit product nog in zijn kinderschoenen staat, zijn veel waarnemers benieuwd naar extra mogelijkheden die Google binnenkort zeker zal toevoegenContacteer ons vandaag nog voor meer inlichtingen.

Bronnen