De social media-trein bolderde ook in 2016 razendsnel vooruit. Net wanneer we mee zijn met de laatste social media trends, krijgen we er alweer nieuwe gepresenteerd. (Waar blijven de treinvertragingen als je ze nodig hebt?) Hop on the train en ontdek de nieuwe social media opportuniteiten voor jouw onderneming. We blikken even terug op 2016 en spoelen dan verder naar 2017.
Wat bracht social media in 2016?
Na de invoer van advertenties in 2015, kreeg Instagram een nieuwe look én een algoritme in 2016. Dit wil zeggen dat je de posts niet meer chronologisch te zien krijgt, maar op basis van relevantie. Met andere woorden: gebaseerd op jouw acties en interesses in bepaalde vrienden, merken en bedrijven, kiest Instagram wat jij ziet. (Ra, ra, van waar kennen we dit? De overname van het platform door Facebook zit er zeker voor iets tussen ;-)). Dit wil wel zeggen dat het, net zoals op Facebook, nog belangrijker wordt om interactie te creëren met je Instagram-volgers door middel van kwaliteitsvolle, engaging content. Dit geldt zowel voor organische als betalende posts. Al zijn ook hier, net zoals op Facebook, de organische posts een uitstervend ras. Betalen voor bereik wordt een must.
Het goede nieuws is wel dat we meer inzicht kregen in statistieken van posts en volgers door het nieuwe Instagram-bedrijfsprofiel. Hoera!
Het populaire storytelling platform Snapchat kreeg flinke concurrentie van de Instagram Stories. Zij stalen zonder pardon het idee van de tijdelijk zichtbare video’s. Alsof dat nog niet genoeg was, kopieerde Facebook Messenger de ludieke ‘lenses’ en filters die je over je foto’s en video’s kan leggen.
Op de koop toe was adverteren op Snapchat geen lang leven beschoren. Toch blijft het medium enorm populair bij jongeren (12 – 25 jaar).
Facebook kwam op de proppen met 360°-foto’s en –video’s. Met succes! Twitter kon niet achterblijven en volgde ‘het grote voorbeeld’. 2016 werd ook een ‘emotioneel jaar’ voor Facebook. De standaard vind-ik-leuk-knop werd gevoelig uitgebreid met allerlei nieuwe emoji’s.
Nog een nieuwigheid zijn de live video’s die je instant de wereld instuurt met Facebook live. Hiermee speelt Facebook in op voortrekkers Periscope en Meerkat.
Twitter springt opnieuw op de boot en ook Instagram zou volgen dit jaar. Snapchat had al de mogelijkheid om live te ‘video chatten’.
Maar ook voor de Facebook-adverteerders kwam er een grote verandering. Of moeten we spreken van een verlossing? De 20% regel werd afgeschaft. Geen beperkingen meer wat betreft de hoeveelheid tekst op het beeld… dachten ze. Wanneer je nu meer copy op je foto plakt, wordt het bereik van je post beperkt. De 20% regel loert dus nog om de hoek. Facebook blijft haar mogelijkheden uitbreiden en gluurt nu ook naar concurrent LinkedIn. Bedrijven zouden binnenkort ook op hun Facebook-pagina een plaats krijgen om vacatures te publiceren. Ik heb zo het gevoel dat er nog meer zal volgen.
Twitter introduceerde Twitter Moments voor bedrijven. Alle tweets over één bepaald onderwerp kunnen zo worden gebundeld.
Bovendien werd het maximum aantal karakters van tweets eindelijk opgedreven. De limiet blijft op 140 tekens hangen, maar gebruikersnamen en links tellen niet meer mee. Oef!
LinkedIn maakt het nu mogelijk om posts opnieuw op te zoeken via de zoekfunctie. Voordien kreeg je enkel personen, groepen of bedrijven te zien als je bepaalde zoekwoorden ingaf. Stel dat je een interessant artikel las, maar het niet deelde of likete, kan je het zo opnieuw terugvinden. Bovendien zijn ook de hashtags nu bruikbaar en klikbaar. Door deze inlassingen worden posts beter en langer vindbaar, op voorwaarde dat je relevante zoekwoorden en/of hastags toevoegt.
De conversiepixel die facebook al even geleden introduceerde, werd nu ook bij LinkedIn overgenomen. Zo krijg je zonder de hulp van google analytics een idee wat jouw LinkedIn-advertentiecampagnes hebben opgeleverd.
Wat zijn de social media trends voor 2017?
Live wordt de toekomst. Op Facebook zou 3x langer naar live video gekeken worden dan naar gewone video. Dat zegt genoeg!
Facebook zal naast video, ook live audio mogelijk maken in 2017. En we verklapten al dat Instagram mee zal stappen in het live-verhaal.
Dit betekent dat online marketeers creatief aan de slag moeten gaan: een blik achter de schermen, een korte indruk vanop de werkvloer, live instructies, live vraag- en antwoordsessies,… Tijd voor een brainstorm?
Social shopping (zie ook ons artikel over s-commerce begin 2015) wordt alsmaar populairder en daar spelen de platforms op in. Denk aan de ‘koop nu’-knoppen op Twitter, Pinterest en Facebook. Maar ook op Instagram wordt het eindelijk mogelijk om te linken naar een webpagina door producttags toe te voegen. Dit is een zeer positieve zaak voor e-commerce, maar ook voor bloggers en iedereen die volgers naar een bepaalde webpagina wil leiden. De prijs zou zelfs bij productfoto’s worden getoond, je zou kunnen doorklikken naar productdetails, het product kunnen opslaan en er zou ook een ‘shop now’-link naar je webshop worden toegevoegd. Klinkt veelbelovend!
Platforms zoals Facebook messenger en slack zullen nog meer worden ingezet voor customer care. Door middel van chatbots kunnen in geen tijd veelgestelde vragen en productinfo automatisch en toch persoonlijk worden beantwoord. Ook audio wordt hierbij alsmaar belangrijker. Kijk naar Apple’s voice bot Siri, bijvoorbeeld.
Het oog wil ook wat. Dat blijkt duidelijk op sociale media. Beelden, video’s, gifs, infographics,… steken met kop en schouders uit boven een hoopje tekst omdat ze meer betrokkenheid en interactie creëren. Platforms zoals Snapchat, Instagram en Pinterest halen hier natuurlijk hun voordeel uit. Twitter zit met de handen in het haar.
Wat virtual reality zal brengen, blijft nog een vraagteken. Maar social media zijn er wel mee bezig. Snapchat introduceerde eerder al de Spectacles: een zonnebril waarmee je video’s kan opnemen en delen. Google pakte ook al uit met de kartonnen VR bril die je, door middel van je smartphone, een virtual reality-ervaring laat beleven.
Binnenkort virtueel een pintje drinken, samen met je Facebook-vrienden?