Je hoort het tegenwoordig overal: Millennial dit, Millennial dat. Nooit gedacht dat het om mensen zou gaan, een hele generatie nog wel.

In 1991 hebben Neil Howe en William Strauss deze term bedacht.Zij onderzochten de eigenschappen van generaties en hebben daarover ook een boek genaamd ‘Generations’ over gepubliceerd. Zij menen de persoonlijkheden van generaties te kunnen voorspellen.

Een paar van die persoonlijke eigenschappen die aan de Millennials (of ook wel de generatie y genoemd) worden toebedeeld zijn: zij hebben een positief zelfbeeld en vinden idealen belangrijker dan geld.

Maar ze zijn ook erg goed vertrouwd met technologie. Al vanaf hun kindertijd hadden ze smartphones en ze hebben die goed leren gebruiken doorheen de jaren. Dat komt hen ook van pas nu ze in het beroepsleven staan.

De Millennials, dat zijn personen geboren tussen 1980 en 2000, delen veel kenmerken met de groep geboren tussen 1900 tot midden 1920. Significant verschil is echter wel, dat Millennials de grootste generatie ooit is.

Eigenschappen van de Millennials – mensen als marketingtool

De basisregel van elke goede marketing aanpak : ken je doelgroep. Bekijk ook onze marketing blog met allerlei marketing tips & tricks.

En in ons geval : ken de eigenschappen van de zogenaamde Millennials. Door gebruik te maken van de beschreven eigenschappen van de Millennials worden complete marketingcampagnes opgezet. Een mooie infographic vind je op millennialmarketing.com.

We kunnen 5 soorten Millennials onderscheiden op basis van hun persoonlijke kenmerken of eigenschappen:

  • 11 procent bestaat uit Socializers, zij houden van vrijheid, vermaak en van familiewaarden;
  • 15 procent zijn Conservatives, die gaan voor duidelijkheid, structuur, etiquette en tradities;
  • 20 procent van de millennials zijn Achievers, dit zijn ondernemingslustige netwerkers die behalve familie met name maatschappelijke vooruitgang een prioriteit vinden;
  • 23 procent zijn creatives, dat zijn Idealisten met een open mind. Voor hen is zelfontplooiing cruciaal;
  • 32 procent van de millennials bestaat uit de Challengers. Zij zijn competitief ingesteld, durven risico te nemen, houden van avontuur en zijn gefascineerd door vooruitgang en geld.

Marketeers maken inmiddels dankbaar gebruik van deze percentages als er nieuwe marketingconcepten uitgezet moeten worden. Door gebruik te maken van deze eigenschappen van Millennials kunnen immers gerichte reclame  gestuurd worden met je juiste boodschap.

Zo zouden millennials volgens HLN ook “slechte buren” zijn. Of tenminste minder deelnemen aan het sociale leven van de buurt.

In een ander artikel in HLN dd 08/07/2019, worden een aantal kenmerken van millennials belicht. Zo zouden millennials gevoeliger zijn voor burnout.

Op welke sociale media vertoeven de Millennials ?

Op Frankwatching verscheen onlangs een interessant artikel over het sociale media-gebruik van onze Millennials. En wat blijkt ? De populairste sociale media van Millennials zijn vooral actief op Instagram en in mindere mate op Snapchat. Enigszins verrassend is dat ze ook actief zijn op Linkedin. Maar niet verrassend : Generatie X is de winnaar op Linkedin.

Maar wat vooral belangrijk is dat de millennials zich vooral laten beïnvloeden door video. Of met andere woorden video speelt een belangrijke rol bij de aankoopbeslissingen van deze generatie.

Screenshot 18 Wat zijn millennials ? En wat zijn de eigenschappen van millennials ?
https://animoto.com/blog/news/audience-watching-discovering-buying-2020

Het vervolg…de digitieners

Al is de Millennial generatie dan de grootste en commercieel meest interessante generatie, de volgende is al op komst en eigenlijk ook al niet meer weg te denken in de wereld van de marketing. Voorlopig spreken we nog even van Digitieners. De Digitieners zijn tussen de 14 tot 20 jaar oud.

Voor de liefhebbers nog even alle interessante doelgroepen op een rij:

  • Digitieners: tussen 14 en 20 jaar oud;
  • Millennials: tussen de 21 en 35 jaar oud;
  • Generatie X: tussen de 36 tot 55 jaar oud;
  • Babyboomers: 56 jaar of ouder.

De sceptici

Je kunt er natuurlijk niet omheen dat er ook sceptici zijn, die een compleet andere mening over de Millennials hebben dan de trendwatchers, HR specialisten en marketingconsultants. Zij zijn van mening dat de Millennial gewoon een jongere is als de jongeren die hun voorgegaan zijn.

Als het aan de Harvard Business Review ligt, krijgen zij in elk geval voor een deel gelijk. Eerder dit jaar deed de Harvard Business Review onderzoek. Zij deden twintig studies naast elkaar om zo de eigenschappen van de Millennials te vergelijken met andere generaties.

Hieruit konden zij in elk geval de conclusie trekken dat er op het werk geen betekenisvolle verschillen bestaan tussen Millennials en collega’s van andere generaties.