Een website moet er goed uitzien en hoog scoren in google. Dus we maken best een mooi webdesign en proppen de webteksten vol keywords. Zo komt google graag op visite om wat paginaatjes mee te pikken. Goed voor SEO. Toch?

Soms vergeten we hierbij de gebruiker wel eens uit het oog. Heeft die iets aan het design? Vindt die snel en duidelijk tussen alle keywords de info die hij zoekt? En nog belangrijker: wordt hij geprikkeld om over te gaan tot actie? Verlies zeker de gebruiksvriendelijkheid (usability) van je website niet uit het oog. Je gebruikers zijn immers de personen waar je het voor doet.

Wij geven enkele tips.

Maak duidelijk wat je doet

Houd er rekening mee dat je bezoekers niet altijd via de voordeur komen. Met andere woorden, ze passeren niet allemaal via de homepagina. Google kan ze even goed via een productpagina binnen sturen. Daarom is het zeer belangrijk dat vanaf elke pagina duidelijk is wat je doet en waar je voor staat. Dit kan heel eenvoudig in je header of door een klare slagzin toe te voegen aan je logo.

Val met de deur in huis

Stel, dat je gebruikers toch netjes aanbellen en landen op de homepagina. Dan moeten ze onmiddellijk aangesproken worden.
Met een grote carrousel vol sfeerbeelden zit ik dan wel goed? Helaas, uit studies blijkt dat de gebruiker veel minder doorklikt op een grote, bewegende slider. Internet is en blijft een heel vluchtig medium. Anders dan bij een magazine, nemen mensen niet de tijd om rustig te wachten tot beeld nummer 5 komt voorbij gerold. Tegen dan hebben ze al lang 9 keer geklikt en 20 keer verder gescrold. Vanaf slide 2 komt je boodschap dus nog nauwelijks over. Verkies best een statisch beeld boven een bewegende carrousel.

Maar zelfs dat is niet altijd de beste keuze. Grote beelden nemen vaak veel plaats in. Het creëert sfeer maar de relevante info, waar de gebruiker naar op zoek is, wordt zo sterk naar beneden geduwd. Trek de bezoeker onmiddellijk binnen met tekst die hem aanspreekt en overtuigt en houd je header beperkt. Je sfeer kan je verderop nog weergeven.

Het gezegde “Design without content is only decoration” is een universele waarheid en is zeker van toepassing als je een website ontwerpt.

Bewaar de bomen door het bos

Tekst is goed. Zowel voor de gebruiker, als voor SEO. Maar zorg ervoor dat je content overzichtelijk blijft. Bezoekers doen geen moeite om onleesbare SEO-teksten te ontcijferen. Zoekmachine optimalisatie is belangrijk, maar houd je teksten leesbaar.
Som de voordelen of kwaliteiten van je product op in puntjes. Een opsomming is voor bezoekers in één oogopslag duidelijk.

bol com breadcrumbspng 4bd3c1112e133ea3475d1f20b2f6ac50 800 Is jouw website gebruiksvriendelijk?

Helderheid binnen je webpagina’s is één ding, maar duidelijkheid binnen je volledige website is net zo belangrijk. ‘Breadcrumbs’ (kruimelpaden, regel bovenaan de pagina die de structuur van je pagina’s duidelijk maakt) zorgen ervoor dat de gebruiker steeds een overzicht heeft van waar hij zich bevindt in je website. Bovendien vindt hij zo, net zoals Hans en Grietje, eenvoudig de weg terug.

Neem je bezoeker bij de hand

Zorg dat je gebruiker nooit voor gesloten deuren staat en vanop elke pagina kan verder klikken. Ik hoor je al zeggen: ze kunnen toch altijd verder surfen via het menu?

Dat klopt, maar bezoekers worden graag door je website geleid. Zeg hen wat ze moeten doen met duidelijke links en call-to-actions : ‘Ontdek hier alles over…’, ‘Check de voordelen’…, ‘Vraag nu je offerte aan’, …
Zij vinden het fijn want ze moeten niet te veel zoeken. En jij hebt graag dat ze overgaan tot actie. Dus geef ze daar alle middelen voor!

Komen ze op het einde van een tekst? Leid ze dan via interne links naar een ander artikel of overtuig ze om contact op te nemen via het contactformulier. Via elke pagina moet het heel eenvoudig zijn om jou te contacteren. Want dat is waar het om draait, niet?

Is het moeilijk voor jou om te weten wat nu gebruiksvriendelijk is? Vraag het dan aan de bezoekers zelf. Laat je website testen door een neutraal persoon. Liefst niet je beste vriendin want die zal ongetwijfeld in de wolken zijn over het mooie webdesign. Daar ben je weinig mee wat betreft usability. Vraag aan een goeie klant of leverancier om even door je site te surfen en luister naar hun bevindingen. Veel succes!