68,53% is wereldwijd het gemiddelde van winkelkarretjes die in een webshop gevuld worden maar niet afgerekend. Dat is enorm. 10 praktische tips om dit voor je webshop te verbeteren.

Enkele onthutsende cijfers

In tegenstelling tot wat er gebeurt in een fysieke winkel, laten online shoppers een gevulde “kar” wel degelijk gewoon achter op een webshop. We kunnen het ons maar amper voorstellen. Stel je voor. Je bent rustig aan het winkelen in een Delhaize, je vult je karretje met allerlei artikelen en je loopt uiteindelijk naar de kassa. Net voor je gaat afrekenen, laat je je karretje achter, loopt door het padje net naast de kassière en gaat gewoon naar buiten alsof er niets geburd is. Erg onwaasrchijnlijk hé ?

Nochtans is dat exact hetgeen gebeurt in de meeste webshops. En wel massaal namelijk wereldwijd gemiddeld rond de 68 à 70%. Dat is de verhouding tussen de niet afgerekende gevulde karretjes en het totaal aantal gevulde karretjes. Of met andere woorden totaal achtergelaten maar wel gevulde kaartjes gedeeld door totaal aantal gevulde karretjes.

Een voorbeeld. Je hebt dagelijks honderd gevulde kaartjes en 30 transacties. Dan heb je een “abandoned cart rate” van 70/100 = 70%. Verwonderlijk misschien maar niet beter of slechter dan het gemiddelde wereldwijd.

statisia 10 tips om je achtergelaten winkelkarretjes te verlagen
abandoned cart reasons

Duizenden studies en analyses via google analytics zijn er al gebeurd om te proberen te achterhalen wat mogelijks aan de basis ligt van dit fenomeen. De meeste studies zijn het eens over de volgende elementen : de complexiteit van het betalingsproces, gebrek aan credibiliteit van de e-commerce shop, verborgen prijzen, geen mogelijkheid om te betalen zonder klant te worden, te trage website en klanten willen geen verzendkosten betalen. Je vind er ook een leuk artikel over bij emerce.

Wat kan je doen ?

Vaak is de onderliggende reden dus onduidelijkheid, complexiteit en gebrek aan credibiliteit bij het belangrijkste moment van de transactie, namelijk de betaling.

De oplossing moet er dan ook naar gericht zijn om onduidelijkheden op te lossen én de credibilteit van de webshop duidelijk uit de verf te laten komen.

Hierbij 10 aanbevelingen die een positieve invloed hebben op het verlagen van het percentage achtergelaten winkelkarretjes.

  1. Gebruik duidelijke foto’s en thumbnails om duidelijk te maken welke produkten in de winkelkarretje zitten
  2. Gebruik logo’s van instellingen die instaan voor toezicht op webshops zoals Becommerce en Safeshops (voor België dan toch)
  3. KISS : keep it (always) simple, stupid
  4. Wees duidelijk over je (transport)kosten en niet enkel bij de afrekening of biedt gratis verzending aan
  5. Bied hulp aan bij het afrekenen
  6. Biedt verschillende betalingsmethodes aan (zie ook betalingsmethodes)
  7. Voeg referenties en klantenbeoordelingen toe
  8. Biedt extra kortingen aan tijdens het afrekenproces
  9. Biedt de klanten de mogelijkheid aan de gekozen produkten te vergelijken zodat ze zeker zijn dat ze de juiste keuze gemaakt hebben.
  10. Verplicht de klanten NIET om zich te registeren als klant

Uiteraard zijn dit algemene aanbevelingen die ik teruggevonden heb in een aantal bronnen en zijn ze weinig/niet van toepassing op alle websites. Maar als je ze als een soort checklist gebruikt bij de analyse en opstellen van een actieplan om je verlaten winkelkarretjes te verlagen, hebben ze zeker hun nut.