fbpx

desktop

Mailbox blog

Mobile + tablet

Mailbox blog

Bolletjes

5 killer rapporten voor Google Analytics

Google Analytics is wereldwijd het meest gebruikte systeem om data van bezoekers op je website te beheren en analyseren. Maar soms kan teveel informatie verwarrend zijn. Gewoon omdat er teveel informatie ter beschikking is, is het handig om snel de belangrijkste rapporten te vinden.

Ondertussen zijn er echter twee versies van Google Analytics. De nieuwste versie noemt men Google Analytics 4 en staat naast de meest gebruikte Universal Analytics. Beide versies verzamelen namelijk hun eigen data en je kan de gegevens die je al jaren hebt geaccumuleerd dus niet mee overnemen naar GA4. Als je de upgrade hebt uitgevoerd draaien beide versies naast elkaar en in de nieuwe property begin je helemaal opnieuw met het verzamelen van gegevens.

De meeste van onze klanten hebben al jaren een website en grijpen dan ook het meeste terug naar de gegevens in Universal Analytics om te zien wat er precies gebeurt op hun site. Vandaar dat we hier nog eens duidelijk willen weergeven welke rapporten het meest interessant zijn en waarom je deze cijfers toch regelmatig eens zelf wil bekijken. Maar eerst…

Hoe komt Google Analytics aan al deze cijfers?

Het mechanisme is vrij simpel. Via een klein javascriptje wordt er een cookie geïnstalleerd in je browser die nauwgezet al je online gedragingen registreert en analyseert.  Gebruikers van Google Analytics kunnen bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves analyseren om zo een betere gebruikerservaring aan te bieden aan de bezoekers van de websites die het systeem gebruiken. Of ze kunnen de data ook aanwenden om efficiëntere reclame-campagnes op te zetten.

De gegevens worden weliswaar anoniem bewaard maar toch wordt er een individuele tracking gedaan via je IP adres. Analytics heeft immers je geografische gegevens nodig en dat kan enkel via het IP adres van je computer. Als je instructie geeft aan je browser om geen javascript te gebruiken, kunnen de gegevens ook niet doorgestuurd worden naar Google. Er bestaan ook verschillende ad-blockers op de markt die ervoor zorgen dat de gegevens van je surfgedrag niet gedeeld worden met de server van de internet gigant.

Niettemin is de massa gegevens die je ter beschikking wordt gesteld nog steeds gigantisch. De belangrijkste dimensies zijn de volgende:

  • statistische data: zoals bezoekers, aantal pagina’s per bezoek, bounce rates en gemiddelde tijd op de site
  • bron data: waar komen de bezoekers vandaan? Van andere websites of via Google zelf bijvoorbeeld.
  • data over het gebruik van de website: welke pagina’s worden bezocht en hoe lang blijven bezoekers op de website?
  • doelgroep data: wie zijn mijn bezoekers?
  • conversie data: vullen ze een formulier in of kopen ze mijn product?
Screenshot van Google Analytics Universal Analytics Homepage

De 5 belangrijkste rapporten in Google Analytics

De homepage van Google Analytics geeft je standaard al een aantal eerste inzichten, maar het meeste leer je uit deze rapporten:

1. Acquisitie – Alle Verkeer – Bron/Medium

Bovenaan rechts verander je de periode in bv. de afgelopen 30 dagen voor meer relevante resultaten voor ons kleine land met beperkt verkeer.
In de grafiek zie je of je een stabiel aantal gebruikers hebt op dagbasis en of er bijvoorbeeld een terugval is in het weekend. Het is echter de tabel die ons de interessantste inzichten verschaft, want deze zegt waar je bezoekers vandaan komen, wat ze doen op je website en of ze converteren.

Screenshot van Google Analytics, Acquisitie-Alle Verkeer-Bron/Medium

Eigenlijk geeft deze tabel je een inzicht in de specifieke opbrengst van elke kanaal. 

  • We zien bijvoorbeeld dat bijna 48% van de bezoekers komen via organische zoekresultaten en dat zij verantwoordelijk zijn voor 56% van de conversies.
  • Maar ook de Google Ads leveren hun geld op want zij brengen 15,5% van de bezoekers aan, maar 20,5% van de conversies.

Doordat deze cijfers duidelijk maken hoeveel % van je gebruikers via een bepaald kanaal arriveren en hoeveel conversies ze je bezorgen, maar ook welk kanaal een te hoge bouncerate* heeft, weet je in welk kanaal je extra moet investeren of waar net niet.

(*) Bouncerate: het aantal gebruikers dat vrijwel onmiddellijk terug je site verlaat zonder ergens op te klikken of te scrollen. Deze wil je dus meestal zo laag mogelijk houden (rond de 60% is niet slecht). Het cijfer geeft dus aan hoe relevant je pagina is voor de mensen die er op terecht komen.

2. Acquisitie – Search Console – Zoekopdrachten

Wanneer je website ook gemeten wordt in Google Search Console en de koppeling werd gemaakt met Google Analytics, dan is dit hét rapport voor jou.
In dit rapport krijg je namelijk te zien welke zoekopdrachten jouw website in de Google rankings laten verschijnen en op welke positie jouw website staat voor die zoekopdracht.

Door deze tabel te rangschikken op de laatste kolom, gemiddelde positie, van klein naar groot, kan je op zoek gaan naar de zoekopdrachten waarbij jouw website naar de tweede pagina verdwijnt. Gemiddeld is dit vanaf positie 11.

Hiermee ga je aan de slag: door deze zoekopdrachten meer of beter te integreren in de meest relevante pagina’s kan je ze naar de eerste pagina laten verhuizen. Extra traffic naar je website met een minimale inspanning!

3. Gedrag – Site Content – Alle Pagina’s

Hier krijg je een rapport voorgeschoteld van alle pagina’s van je website, gerangschikt volgens paginaweergaven. Zo krijg je een duidelijk inzicht in je meest populaire pagina’s en leer je hoe lang je gebruikers op de pagina blijven.
Ga nu op zoek naar pagina’s in de top 20 met veel bezoekers maar met een hoge bouncerate. Bekijk de pagina’s en zoek naar mogelijkheden om de bouncerate te reduceren.
Voeg een CTA* toe of links naar andere, gerelateerde pagina’s. Doe wat je kan om de gebruikers op je site te houden en andere relevante informatie aan te bieden.

(*) CTA of call to action: een methode om de gebruikers aan te zetten om een bepaalde handeling te stellen. Bv. het achterlaten van een e-mail adres om de maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen of een contactformulier in te vullen.

4. Conversies – Doelen – Overzicht

Een website heeft steeds een doel. Of dit nu een directe verkoop is of de gebruikers verleiden tot een bezoek aan de fysiek winkel.

Door middel van Call To Actions of CTA’s proberen we de gebruikers naar dit ultieme doel te leiden.

Elke geactiveerde CTA noemen we een conversie. Deze moet echter gemeten worden. Dit doen we door een meetpixel te plaatsen op de website en deze te activeren in Google Analytics.

Wanneer iemand dus een contactformulier ingevuld heeft of een brochure heeft gedownload, kunnen we dit zien. Er kan zelfs een geldwaarde aan gekoppeld worden om beter te kunnen evalueren of de investeringen geld opbrengen of geld kosten.

Screenshot Google Analytics Conversies-Doelen-Overzicht

5. Acquisitie – Google Ads – Campagnes

Wanneer je ook met Google Ads werkt en de koppeling tussen Google Ads en Google Analytics werd op een succesvolle manier gelegd, dan kan je hier perfect je campagnes opvolgen.
Bovenaan kan je ook overschakelen naar je advertentiegroepen om nog meer in detail te gaan. Zo zie je in één oogopslag welke campagne de meeste conversies oplevert en waar er een probleem blijkt te zijn. Heeft een campagne een te hoge bouncerate? Dan moet je misschien je landingspagina aanpassen. In ieder geval weet jij op deze manier perfect waar je investering naartoe gaat en wat het je oplevert.

Screenshot Google Analytics Acquisitie-Google Ads-Campagnes

Met de bovenstaande rapporten zit jij weer helemaal bovenop je resultaten en weet je perfect wat je de komende weken te doen staat. Kleine, constante verbeteringen zorgen er namelijk voor dat je website steeds beter gaat presteren en dat is tenslotte het ultieme doel. Succes!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print

Uitgelichte artikels

Inhoud Artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Andere WordPress berichten

Hoe een child theme maken en gebruiken in WordPress

WordPress child themes zijn (zoals de naam suggereert) thema’s die de volledige functionaliteit erven van hun “ouder “ of “parent” thema’s.

dropbox webhooks

Ergens midden mei 2014, publiceerde Dropbox in een blogpost dat webhooks vanaf dan deel uitmaken van de standaard api diensten van deze cloud-applicatie.

effectieve designtrends in 2015

Nu we effectief al bijna 6 maanden ver zijn in 2015, is het een goed idee een kleine roundup te maken van wat de effectieve designtrends van 2015 zijn

nieuwsbrieven : verveel je subscribers niet

Meer en meer bedrijven maken gebruik van email marketing en nieuwsbrieven voor de verspreiding van hun commerciële boodschappen naar klanten en prospecten.