Het gebruik van sociale media voor het sharen van content is hot. AddThis is een handige tool voor de bezoekers van je website om de artikels of pagina’s die op je website staan, te sharen met verschillende sociale netwerken.
content sharing op sociale media via AddThis
AddThis is een bookmarking dienst die toelaat om gemakkelijk content die je interessant vind te sharen op je sociale netwerken. Maar tegelijkertijd is het een interessante dienst voor adverteerders om inzicht te krijgen in het gedrag van de bezoekers van websites.
Het systeem is vrij makkelijk. Je plaatst een aantal share buttons op je website en via diverse analytische tools kan je het clickgedrag en sharing van je bezoekers analyseren. In die zin kan deze dienst antwoorden geven op een aantal prangende vragen zoals welke content vaak geshared wordt. Of met andere worden wat de lezers interessant genoeg vinden om te delen met vrienden en zakenrelaties. Addthis kan zelfs een aantal suggesties doen in verband met inhoud en artikels die interessant zouden kunnen zijn voor je doelgroepen.
Meer en meer evolueert het systeem ook naar een analytics tool. Je kan met andere woorde inloggen op je dashboard en controleren vanwaar de traffic op je website komt : direct, via sociale media of via backlinks op andere websites. Je kan nog verder kijken en zien welke sociale media het meeste publiek naar je website stuurt. Daarnaast is het ook mogelijk om het aantal volgers te verhogen door ook “follow” buttons voor de bekendste sociale media toe te voegen aan je home of contact pagina.
(content) marketing
Meer en meer evolueert AddThis naar een volwaardige marketing tool waarbij ruimte is, naast content sharing, om ook content analyse te maken en clickgedrag te beïnvloeden.
Sinds midden november kwamen er een aantal “conversie-tools” bij om specifieke doelgroepen een aangepaste boodschap te tonen en een op maat gemaakte call to action. Dat kan zijn om in te schrijven op een nieuwsbrief, nieuwe bezoekers welkom te heten, downloaden van een e-book. In die zin is AddThis op het terrein gekomen van een service provider zoals GetSiteControl, dat gespecialiseerd is in het toevoegen en actief beheren van call-to-action widgets. AddThis integreert wel beter met sociale media wat uiteindelijk ook beter is voor de seo van je website.
En uiteindelijk belanden we dan bij dé trend van 2015 : personalisatie van de gebruikerservaring bij een website bezoek. We spreken hier niet van de opdringerige manier van platte commercie va sommige websites maar van een persoonlijke aanpak waarbij de behoeftes van de gebruikers centraal staan. De call-to-action tools en recommended content tools zijn hierbij uiterst praktisch en zullen je helpen de user experience voor je bezoekers te optimaliseren. En dat is wat de eigenaars van AddThis ook duidelijk vermelden in de nieuwe mission statement :
“make the open web personal, which means our products are leveraging our 14 million-site network to help you, the small- to mid-size website publisher, achieve whatever goals you’re setting” .
Voor de gebruikers van wordpress, zijn er veel tools ter becshikking om bovenvermelde functionaliteiten te integreren op websites. Via deze link naar WordPress Plugins kan je een kijkje nemen en makkelijk AddThis integreren op je website.