03/05/2021 Woorden: 242 Leestijd: 1 minuten

adsense a/b testing

Vandaag nog een artikel gelezen van Google Business over de “Profit Driven Marketeer” waarbij de nadruk gelegd wordt op marketing als zijnde een profit center en geen cost center.

De nieuwe a/b testing (of zoals zij het noemen “experiments”) module in Google Adsense is daar een mooi voorbeeld van. Bedoeling van deze testen is om varianten van advertentie-settings met mekaar te vergelijken en de efficiency van beide gevallen met mekaar te vergelijken : de performantie en CTR, het gebruik van kleuren enz.

simpel en geniaal

Vooraleer een test op te starten, is het nuttig om eens te bekijken wat je juist wil testen : advertentie-formaten, de stijl van de advertenties, het kleurgebruik. En dan kan je aan de slag. Het ea wordt duidelijk uitgelegd in dit artikel.  Belangrijk is wel een tijdje te wachten tot de gegevens van de vergelijking een voldoende basis hebben zodat ze statistisch relevant zijn.

adsense-test1-1

Hier vind je een klein voorbeeld van twee ads waarbij ik vergeleek of er een verschil was in rpm (revenue per thousand impressions) tussen een advertentie met beeld en test vergeleken met een variant waarbij enkel display ads (visuals) gebruikt worden. In dit geval was er een verschil van 44% in RPM tussen de oude en de nieuwe ad.

Dan deactiveer je de test en accepteer de gewonnen versie al standaard en klaar is kees.

bekijk de video

Hierbij een link naar een video die het allemaal nog eens haarfijn uitlegt maar moeilijk is het niet. Just do it !!

Inhoudsopgave

Geschreven door: Bart Van Deuren

Bart Van Deuren, oprichter van Mailbox Marketing, heeft een passie voor digitale marketing en e-commerce. Met jarenlange ervaring in de sector, biedt hij praktische inzichten en adviezen om bedrijven te helpen hun online aanwezigheid te verbeteren.

* Plan een vrijblijvend gesprek van 20 minuten via telefoon of videocall en ontdek hoe wij jouw digitale dromen kunnen realiseren.

Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.