Sinds vorig jaar juni, heb ik 35 websites gebouwd. En als er 1 constante is die belangrijk is voor het slagen (gevonden worden !) is het wel de inhoud. En google geeft mij gelijk.
Content is moeilijk
35 websites. Dat is niet slecht voor een starter. Maar dat wil niet zeggen dat ik gemiddeld 4 websites per maand afwerk. Integendeel. Ik heb vaak meer dan 6 of 7 websites die een “work in progress” zijn.
De reden hiervoor is vaak dezelfde : wachten op content. Het “writers block” slaat toe bij mijn klanten vanaf het moment dat er inhoudelijk moet gewerkt worden. In eerste instantie kan dit nog opgevangen worden door latijnse teksten maar dat blijft toch maar behelpen.
Wat ik nodig heb zijn verhalen. Verhalen van ondernemers en wat ze doen.
Zo kreeg ik voor de bouw van de websites van transportbedrijf Robbyns een foto in handen van het bedrijf nét na de tweede wereldoorlog. Leuk en vooral inspirerend voor de home page.
Of hoe de slogan “tot uw dienst” nog een extra betekenis krijgt door deze bijna historische foto.
Foto’s met bijkomende uitleg kunnen echt inspirerend werken. Zeggedis is daar een typisch voorbeeld van. De foto’s die Charlotte me bezorgde hebben echt inspirerend gewerkt. De lay-out maken met content is daardoor een stuk makkelijker.
Je ziet echter de val ook van ver aankomen. Foto’s zonder een verhaal zijn … gewoon mooi maar niks meer.
De echte waarde van een beeld op een website krijgt door de context of het verhaal. Nubians Abode was erg inspirerend. De aanstekelijkheid van de foto’s spat er gewoon van af en ik heb ook voldoende tijd genomen om in de leefwereld van de blogger door te brengen om het gevoel bijde foto’s naadloos samen te vatten in de website layout. Denk ik toch.
Maar content schrijven is moeilijk. Ik besef dat wel. Maar misschien stel ik de vraag gewoon verkeerd ? “Welke content wil je op de website zetten” is misschien (zeker) niet de meest sexy vraag te stellen aan een ondernemer. Misschien kan ik de vraag of vragen beter gewoon anders stellen ?
Content management is niet hetzelfde als een uniek verhaal vertellen
Wie ben je ? Wat doe je ? Wat zijn je troeven ? En wat heb je te vertellen ? Dat zijn de échte vragen die ik moet stellen aan een ondernemer. Hierdoor krijgt een statische term zoals “content management” een échte betekenis. Iets dat voelbaar en bijna tastbaar op het scherm komt.
Hetbestefinacieeladvies is daarvan een perfect voorbeeld. De niet traditionele menu-structuur “wie ben ik – wat doe ik en wat zijn mijn troeven” spreken veel meer tot de verbeelding van de zoveelste “home-diensten-contact”.
De laatste maanden is de ene na de andere update in het zoekalgoritme van google gepubliceerd. En veel technische mensen zijn al vele uren bezig geweest sites technisch te optimaliseren. Maar de belangrijkste constante in al deze wijzigingen zijn de pogingen van de zoekgigant om originele en frisse content hoger te waarderen dan andere.
En dat zou ook elke boodschap van al mijn websites moeten zijn : het unieke verhaal van elk van deze ondernemers vatten en tonen via een website. Werk aan de winkel.