“Be responsive or go home” had een perfecte titel geweest voor dit artikel en het is (wordt) dé design trend voor 2015.

Be Responsive or Go Home

responsive design image design trends voor 2015 - mobile first

Volgens Wikipedia is “responsive (web)design”  erop gericht om de design van een webapplicatie zo te maken dat de webervaring optimaal is voor het brede scala van allerlei apparaten : van desktops tot mobile phones en tablets. Het ontwerp van deze “responsive” methode schaalt de weergave van de webpagina zonder aan leesbaarheid in te boeten. Volgens MarketingLand gebruikte in 2013 tot 30% van alle bezoekers een mobiel apparaat. Dit zijn zowel smartphones als tablets.

Dat zal in 2015 alleen maar groeien en dus kunnen we absoluut niet meer zonder responsive. Staat trouwens standaard in mijn offertes.

Dit sluit trouwens naadloos aan bij een andere trend die ook te maken heeft met het toegenomen belang van mobiele apparaten : meer scrollen minder klikken ! Voor gebruikers van deze apparaten is het sweepen makkelijker dan klikken : het intuitiever, makkelijker en vermindert de wachttijd voor de gebruiker. Door het klikken moeten immers nieuwe pagina’s opgevraagd en gedownload worden terwil dit bij het scrollen niet het geval is. Het succes van de “lazy load” javasripts waarbij voornamelijk beelden pas worden gedownload van de server wanneer de internet-gebruiker daarom vraagt.

Typografie

10 kinetic typography music videos 6e668ab94b 300x156 1 design trends voor 2015 - mobile first

Een andere evolutie die ik zie, is de nadruk die zal gelegd worden op typografie. Het doel van typografie is de efficiënte overdracht van informatie via een subtiele mix van tekstblokken, bladspiegel en de keuze van lettertypes. Tot een paar jaar terug, was een standaardvraag : arial of verdana ? De zogenaamde “websafe fonts” (een 13-tal) waren erg beperkt en dat zorgde ervoor dat de mogelijkheden qua typografie beperkt waren. Of je moest werken met beelden en dat was dan weer minder goed voor seo.

De grote jongens met grote budgetten konden dan wel hun eigen fonts ontwikkelen, maar deze evolutie ging aan het merendeel van de eigenaars van websites voorbij. Het is Google die hierin verandering bracht door de introductie van Google Fonts, dat in 2010 al in de markt werd gebracht. Naar aloude gewoonte is deze service gratis en daarin zal niet zo snel verandering komen. Er zijn trouwens al een heleboel plug-ins om deze functionaliteit toe te voegen aan wordpress.