desktop

Mailbox blog

Mobile + tablet

Mailbox blog

Bolletjes

design trends voor 2015 – mobile first

“Be responsive or go home” had een perfecte titel geweest voor dit artikel en het is (wordt) dé design trend voor 2015.

Be Responsive or Go Home

Volgens Wikipedia is “responsive (web)design”  erop gericht om de design van een webapplicatie zo te maken dat de webervaring optimaal is voor het brede scala van allerlei apparaten : van desktops tot mobile phones en tablets. Het ontwerp van deze “responsive” methode schaalt de weergave van de webpagina zonder aan leesbaarheid in te boeten. Volgens MarketingLand gebruikte in 2013 tot 30% van alle bezoekers een mobiel apparaat. Dit zijn zowel smartphones als tablets.

Dat zal in 2015 alleen maar groeien en dus kunnen we absoluut niet meer zonder responsive. Staat trouwens standaard in mijn offertes.

Dit sluit trouwens naadloos aan bij een andere trend die ook te maken heeft met het toegenomen belang van mobiele apparaten : meer scrollen minder klikken ! Voor gebruikers van deze apparaten is het sweepen makkelijker dan klikken : het intuitiever, makkelijker en vermindert de wachttijd voor de gebruiker. Door het klikken moeten immers nieuwe pagina’s opgevraagd en gedownload worden terwil dit bij het scrollen niet het geval is. Het succes van de “lazy load” javasripts waarbij voornamelijk beelden pas worden gedownload van de server wanneer de internet-gebruiker daarom vraagt.

Typografie

Een andere evolutie die ik zie, is de nadruk die zal gelegd worden op typografie. Het doel van typografie is de efficiënte overdracht van informatie via een subtiele mix van tekstblokken, bladspiegel en de keuze van lettertypes. Tot een paar jaar terug, was een standaardvraag : arial of verdana ? De zogenaamde “websafe fonts” (een 13-tal) waren erg beperkt en dat zorgde ervoor dat de mogelijkheden qua typografie beperkt waren. Of je moest werken met beelden en dat was dan weer minder goed voor seo.

De grote jongens met grote budgetten konden dan wel hun eigen fonts ontwikkelen, maar deze evolutie ging aan het merendeel van de eigenaars van websites voorbij. Het is Google die hierin verandering bracht door de introductie van Google Fonts, dat in 2010 al in de markt werd gebracht. Naar aloude gewoonte is deze service gratis en daarin zal niet zo snel verandering komen. Er zijn trouwens al een heleboel plug-ins om deze functionaliteit toe te voegen aan wordpress.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print
Andere WordPress berichten

WordPress installeren op je eigen PC

In dit artikel vertellen we je meer over lokaal WordPress installeren.

Haal meer uit je website : zet je bezoekers aan tot actie

Nu je een goede, duidelijke website hebt die bezoekers aantrekken, wil je die bezoekers natuurlijk graag aanzetten tot actie. Een actiegerichte website als het ware.

Website beveiliging & last pass

Sinds de coronacrisis hebben de harde criminaliteitscijfers misschien wel een duik genomen, maar in Europa zien we juist een toename van fraudeurs die buitengewoon actief zijn, zowel op het internet als in het normale leven.

Simpele AB Testen in WordPress : een praktisch overzicht

Toegegeven. Het maken van een website is fun en het omzetten van een mooie layout naar html kan best soms tof en uitdagend zijn. Maar voor de meeste van mijn klanten staat de website centraal in de communicatie-strategie en is het niet enkel een kwestie van fun maar vooral van effectieve communcatie.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten