desktop

Mailbox blog

Mobile + tablet

Mailbox blog

Bolletjes

effectieve designtrends in 2015

Nu we effectief al bijna 6 maanden ver zijn in 2015, is het een goed idee een kleine roundup te maken van wat de effectieve designtrends van 2015 zijn.

designtrends voor 2015 : voorspellingen in 2014

Ik had reeds een klein artikel hierover geschreven op 6 september 2014. Daarbij werden twee belangrijke trends voorspeld : responsive design en typografie.

Responsive design is erop gericht een andere (lees : geschiktere) ervaring aan te bieden aan de bezoeker van een website afhankelijk van het feit welk apparaat hij of zij gebruikt wanneer hij de desbetreffende website bezoekt. De layout wordt andere gepresenteerd bij een bezoeker die gebruik maakt van iphone dan de bezoeker die een desktop scherm gebruikt.

Een typisch voorbeeld is een desktop lay-out in 3 kolommen die bij een mobiele versie onder mekaar gepresenteerd worden. Je kan in mijn artikel over “responsive design” meer informatie over dit onderwerp vinden.

De tweede evolutie die ik toen zag, was het gebruik van meer variatie in fonts en typografie. Immers, sinds een paar jaar biedt google de mogelijkheid om via google fonts het gamma aan websafe fonts serieus uit te breiden Wat ook uitgebreid gedaan wordt !

designtrends 2015 : de stand van zaken

Op dit moment (9 juni 2015 sic), zijn we bijna 6 maanden ver in 2015 en is het tijd om eens achterom te kijken om te zien welke designtrends ik heb kunnen zien die NIET in  het artikel van 6 september gepresenteerd werd.

De eerste trend is het hernieuwde gebruik van felle kleuren. Verwonderlijk is dat niet vermits verschillende bronnen (oa Rareform) blijven vermelden dat kleuren een dominante factor zijn in brand recognition.

De tweede grote trend is het gebruik van de volledige breedte van het scherm. Vaak worden hiervoor hoge resolutie foto’s gebruikt die de volledige breedte in beslag nemen en een duidelijke call to action bevatten. Het mooiste voorbeeld hiervan is de film van de slag van Waterloo : http://waterloo-lefilm.com/

In feite is deze website erg typisch qua design : ik zou niet zeggen “felle kleuren” maar wel duidelijke kleuren die voor een geweldige sfeerschepping zorgen. De 100% brede trailer is een voorbeeld van de trend om 100% van het scherm te gebruiken.

We zien ook vaker en vaker brede menu’s met veel opties verdwijnen ten voordele van de (oorspronkelijk) mobiele versie. Linksboven zien we immers de kleine graphic die we zo goed kennen bij de mobiele versie nu ook verschijnen op de desktop versie !

Kortom :

  1. je website moet responsive design zijn om nog op te vallen
  2. felle kleuren zijn functioneel interessant om ene herkenbaarheidsfactor te creëren
  3. gebruik de volledige breedte van het scherm
  4. menu’s en navigatie zijn minder dominant

Dit zijn zeker niet alle trends maar wel degenen die ik ervaar als ik kijk naar de nieuwe websites die gelanceerd worden. Als je er anders over denkt of als je designtrends ziet die ik over het hoofd gezien heb, aarzel niet om commentaar te leveren bij dit artikel.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print

Uitgelichte artikels

Inhoud Artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Andere WordPress berichten

dxw Security

Security en kwaliteit in de programmatie van plugins zijn twee dingen die samengaan : als de kwaliteit van de programmatie minder is, is vaak de veiligheid van uw website het eerste aspect dat hieronder te lijden heeft.

4 stappen voor een optimale wordpress beveiliging

Sinds het uitlekken van de Panama Papers en het daarbij horende lek in wordpress én drupal, vragen vele webeigenaars zich terecht af hoe ze hun website kunnen beschermen. Is wordpress wel zo veilig ?

Activecampaign : email automatisatie voor de KMO

Email automatisatie (wat Activecampaign dus aanbiedt) is hot. Waar deze techniek een aantal jaren geleden nog "stukken van mensen" koste, zijn de prijzen om wille van de verhoogde concurrentie serieus gedaald of zelfs gratis (in het geval van Mailchimp bijvoorbeeld).

dropbox webhooks

Ergens midden mei 2014, publiceerde Dropbox in een blogpost dat webhooks vanaf dan deel uitmaken van de standaard api diensten van deze cloud-applicatie.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten