desktop

Mailbox blog

Mobile + tablet

Mailbox blog

Bolletjes

Facebook massa experiment

Onlangs las ik als kop in De Morgen : Ging Facebook te ver met emotioneel massa-experiment? 

Voor degenen die het gemist hebben. De universiteit van Princeton heeft onlangs een onderzoek samen met Facebook gedaan naar de invloed van positieve vs negatieve berichtgeving op de algemene gemoedstoestand van facebook gebruikers.  Voor dit onderzoek werd de nieuwsfeed van 689.000 facebook gebruikers (0,04 %) gemanipuleerd om ofwel vooral positieve ofwel vooral negatieve berichtgeving op de wall van de doelgroep te tonen. Daarna werd gemeten of de replies en posts beinvloed werden door deze positieve/negatieve berichten.

De resultaten van deze proef verschenen in het tijdschrift PNAS en daaruit bleek dat surfers die minder positieve boodschappen te zien kregen, zelf ook minder optimistische berichten de wereld instuurden. Het omgekeerde was echter ook waar : positievere berichten leidden tot meer positieve reacties.

Alhoewel de relatie statistisch relevant was, spreken we echter van een klein effect, zoals je op de grafiek kan zien. Desalniettemin speelt het effect in de globele groep maar is het effect te klein om te zien bij een facebookgebruiker met ongeveer 500 vrienden. The Guardian vatte het mooi samen (typisch Engels) : “Emotions expressed by friends, via online social networks, influence our own moods, constituting, to our knowledge, the first experimental evidence for massive-scale emotional contagion via social networks.”

Het ware uiteraard beter geweest om, zoals bij vele psychologische experimenten, de mensen te verwittigen dat ze zouden deelnemen aan een test. Uiteraard zonder de variabelen die getest worden te beinvloeden of met andere woorden niet te expliciet te vermelden waarover de proef juist gaat.

En ondanks het feit dat de beïnvloeding vrij beperkt is, vind ze wel degelijk plaats. De test werd uitgevoerd gedurend 1 week en uiteindelijk dringt de vraag zich op of een langere periode meer verschuivingen kan teweegbrengen ? Wat gebeurt er als er 1 maand negatieve berichten verschijnen ? Of 1 jaar lang enkel positieve berichten ? Kunnen mensen dan qua ingesteldheid met 10 of 15% verschuiven ? Laat dat politici maar niet op ideeën brengen.

Brave New World vs Big Data.

Voor meer informatie, schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print

Uitgelichte artikels

Inhoud Artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Andere WordPress berichten

gmail en google drive : a match made in heaven

Ik ben al sinds jaar en dag een fervent gebruiker van Gmail. Ik beheer via deze tool niet enkel mijn bedrijfsemail (volledig gratis) maar ook mijn agenda (google calendar) en bedrijfsdocumenten (google drive).

de iThemes case

Er zijn zo van die dagen dat je bij jezelf denkt : knijp me in de arm want dit geloof ik niet.

sociale media : tips voor Facebook campagnes

Facebook campagnes of sociale media campagnes kunnen zeer effectief zijn om je naambekendheid en interactie met klanten en prospects te verbeteren. Maar hoe ga je praktisch te werk ?

WordPress plugin van de maand : Post to Google MyBusiness

Wordpress plugin van de maand : Post to Google MyBusiness. Post je berichten vanuit wordpress rechtstreeks naar je GMB Accouunt.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten