Op 5 februari 2015 werd een nieuwe deal gesloten tussen Twitter en Google over de indexering in real time van tweets. Dit artikel probeert een inschatting te geven van de gevolgen hiervan voor de SEO van je website.

Tweets worden vanaf 2015 opnieuw geindexeerd door Google

twitter 423858 1280 google gaat opnieuw tweets indexeren

Van 2009 tot 2011, wie herinnert zich dat nog, indexeerde Google alle tweets van Twitter. In 2011 liep dat contract echter af en het werd op dat moment niet vernieuwd. Het is echter niet zo dat Google totaal geen tweets indexeerde. Volgens verschillende bronnen was dat zeker wel het geval. Alleen bleef dat vrij beperkt. Ongeveer 8% van de tweets werd geindexeerd door Google en het duurde gemiddeld enkele dagen voordat de resultaten op de zoekpagina’s getoond werden.

Deze deal houdt voor beide partijen voordelen in. Voor Twitter op de eerste plaats omdat het bereik van de sociale website zal vergroot worden. Even extrapoleren. Volgens Twitter zelf hebben ze 288 miljoen actieve gebruikers die dagelijks 500 miljoen tweets versturen. Daarvan komen er momenteel al 8% terecht in de SERP’s of “search engine result pages”. Theoretisch gezien kan Twitter dus dagelijks 460 miljoen tweets laten indexeren door Google.

Dat is uiteraard een prachtige zaak voor Twitter. Want meer bereik betekent meer adverteerders. Waarom doet Google dit ? Om de “vinger aan de pols” te houden over wat er gebeurt in de wereld. Alhoewel Twitter in absolute termen kleiner is dan Facebook en Instagram, is Twitter toch hét sociale network waar dingen gebeuren en nieuws echt nieuws wordt. Op deze manier krijgt Google dus rechtstreeks grip op de actualiteit. In realtime. Op wat werkelijk leeft en wat er staat te gebeuren. Het valt ook te noteren dat Twitter al een deal had met Bing en Yahoo over het delen van twitter data.

Retweets : dé schakel voor een hogere sociale authoriteit

social media 580301 1280 300x212 1 google gaat opnieuw tweets indexeren

Volgens de laatste gegevens zou Google deze deal beginnen te activeren in het eerste deel van 2015 en dit op een progressieve manier. Verwacht dus niet dat je tweets vanaf dag 1 zullen verschijnen in de zoekresultaten. Ingenieurs van Google en Twitter zouden al bezig zijn met het project.

Maar voor wie een beetje thuis in de wereld van sociale media en seo, weet dat deze deal niet simpelweg inhoudt dat Google blindelings de resterende (92%) tweets zal indexeren. Alles zal afhangen van het feit of Google duidelijk inzicht zal krijgen in de authoriteit van elke twitter gebruiker. Ook wel social authority genoemd.

Dat zit zo. Een van de belangrijkste elementen om je sociale authoriteit op Twitter te meten is het aantal volgers. Een ander veel belangrijker element is echter het aantal retweets. Dat is een indicatie van het belang of het relatief gewicht van je bericht. Hoe meer retweets, hoe belangrijker je bericht gevonden worden. En gebruikers van Twitter die veel retweets hebben, hebben een hogere sociale authoriteit dan andere gebruikers. Het is dus vooral in die gebruikers dat Google geïnteresseerd is voor de indexering van tweets.

Andere elementen die Google zal evalueren voor de indexering, is het gebruik van links in tweets. En dan vooral naar websites die een hoge authoriteit hebben. Volgens het principe van de “website cross contamination” zal Google dus een hogere relatieve waarde toekennen aan tweets de verwijzen naar websites met een hoge authoriteit. Misschien kan Twitter op zijn beurt hiervan profiteren om zelf de sociale authoriteit van zijn gebruikers te evalueren met de data van Google.

En alhoewel Twitter een minder belangrijk sociaal medium is in Belgie, die je er toch goed aan rekening te houden met deze deal en nu al te proberen je voor te bereiden op de “roll out” ervan. Dat kan je doen via de volgende simpele raadgevingen :

  1. gebruik links in je tweets naar websites met een hoge domein authoriteit
  2. gebruik foto’s in je tweets om meer retweets los te weken
  3. gebruik logische en actuele hashtags in je tweets