fbpx

desktop

Mailbox blog

Mobile + tablet

Mailbox blog

Bolletjes

hoe je webshop promoten via Pinterest

Pinterest is een sociaal medium dat veel mogelijkheden biedt voor webshops die fysieke producten verkopen.

Wat is Pinterest ?

pinterest_logo

Onbekend maakt onbemind. Pinterest is een sociaalnetwerksite waarbij gebruikers pinborden maken waarop ze afbeeldingen posten en van commentaar kunnen voorzien. Deze zogenaamde “moodboards” zijn dus verzamelingen van beelden die mensen leuk vinden. De afbeeldingen kunnen van het web worden geplaatst door middel van een Pin it-knop. Elke speld (pin) geeft een afbeelding, video of artikel weer.

In vergelijking met andere sociale netwerken, zijn er een aantal specifieke elementen die ervoor zorgen dat Pinterest een zeer interessant medium is voor specifieke commerciële strategieën.

  • 93% van de actieve pinners heeft Pinterest gebruikt voor de zoektocht naar het ideale produkt voor een aankoop
  • 87% van de pinners heeft iets gekocht dankzij foto’s op Pinterest
  • bij vele online betaalplatformen is Pinterest de #2 qua bron voor online aankopen
  • 70% van de gebruikers van Pinterest zijn actief op zoek naar inspiratie voor hun volgende aankopen

Hoe te gebruiken ?

Blijft natuurlijk nog de vraag hoe je Pinterest actief kan gebruiken bij je commerciële en marketing-doelstellingen.

Op de eerste plaats moet je uiteraard “sexy” producten hebben. Sommige sectoren zijn dan ook wat overtegenwoordigd op dit sociaal medium : binnenhuisinrichting, architectuur en grafisch design om er maar enkele te noemen.

Dat betekent ook dat je gewoon goede foto’s moet hebben. Het heeft weinig zin lage kwaliteitsfoto’s in je account op te laden. Want bij Pinterest draait het maar om één ding en dat is mensen inspireren.

Meer dan 80% van de gebruikers van Pinterest zijn vrouwen tussen 20 en 29 jaar. Dus dat maakt automatisch een selectie mogelijk in functie van je aanbod. Auto’s, garages en biermerken zijn uiteraard minder present.

Wie dat goed begrepen heeft is Ikea. Hun Amerikaanse “Pinterest Shop” is en schoolvoorbeeld van een “moodboard” waarbij je bijna fysiek zin krijgt om een artikel van de gigant te kopen. In die zin had The Atlantic overschot van gelijk door te stellen dat Pinterest een “database is van (koop)intenties.

Aanbevelingen

  1. Pin niet enkel je eigen producten maar participeer actief en pin alle beelden die je inspirerend/mooi en functioneel vindt.
  2. Pin niet alle producten die je hebt. Beter is om de best verkopende te pinnen en je volgers aan te zetten om je webshop te bezoeken.
  3. Wat je ook doet, doe het met stijl. Geen opdringerige beelden met superkortingen in schreeuwerige kleuren !
  4. Organiseer al je repins (waanner je iemands anders foto pint ~nu pun intented) op een specifiek pinboard.
  5. Post regelmatig je pins op andere sociale media zoals facebook, twitter en google+. Hootlet of Buffer is hiervoor een prima tool.

Thx Shopify for the Inspiration 🙂

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print

Uitgelichte artikels

Inhoud Artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Andere WordPress berichten

de foto’s van opa

Ik herinner me van vroeger dat ik graag naar zolder ging. Daar lag namelijk een gigantische schat aan oude foto's van mijn ouders. Van voor ik geboren was, hun trouwfeest. Zelfs foto's van toen ze nog op school zaten en van mijn grootouders.

Material Design thema’s in wordpress

Material design is een techniek om betekenisvolle webinterfaces aan te maken die zowel duidelijkheid verschaffen aan de gebruikers én die een webpagina beschouwen als een plaats waar verschillende elementen zich tot mekaar verhouden als materialen en als dusdanig een invloed hebben op mekaar.

nieuwsbrieven : 10 praktische tips voor iedereen

Via wordpress websites kan je makkelijk je nieuwsbrieven naar klanten of geïnteresseerden sturen : Mailpoet is zo'n extensie die je toelaat inschrijvers te beheren, te segmenteren en op een simpele manier nieuwsbrieven te beheren.

Product Variaties in Woocommerce : hoe te beginnen

Wat zijn product variaties in woocommerce ? In dit artikel leggen we je haarfijn uit om productvariaties aan te maken en te beheren in Woocommerce.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten