Sinds een paar jaar is automatisatie in : zowel voor email marketing als voor sociale media management. Een van de eerste tools op de markt is IFTTT oftwel “if this then that”. Letterlijk vertaald : “als dit dan dat”. Wat zoveel wil zeggen als “als dit gebeurt, zorg er dan voor dat dat gebeurt. Handig.
IFTTT is een website (en app) die verschillende webapplicaties en websites koppelt met elkaar met het doel bepaalde acties te automatiseren. IFTTT werd gelanceerd in 2010 door Linden Tibbets.
Waarvoor kan je “if this then that” nu gebruiken ?
Je kan het gebruiken voor het beheer van je sociale media.
If this then that voorbeelden
Feedly
Als ik in Feedly een article tag met “twitter”, dan wordt dat artikel automatisch gepubliceerd op mijn Twitter account. Als iemand in mijn LinkedIn contacten van job verandert, krijg ik automatisch een email die me vertelt wie een andere job heeft met een link naar het desbetreffende artikel op LinkedIn.
Andere mogelijkheden zijn : als het morgen gaat regenen, stuur me dan een email met het weerbericht, bewaar automatisch al mijn flickr favorieten in mijn dropbox account. En een laatste : stuur alle fotos genomen via mijn iphone door naar mijn google drive.
Dit opent uiteraard gigantische mogelijkheden voor het (minder tijdsrovend) gebruik van sociale media en kan bijvoorbeeld perfect geintegreerd worden in een communicatie naar btc klanten waarbij bepaalde taken voor het beheer van sociale media kunnen geautomatiseerd worden.