Postbuzz is een virtuele postbus, gekoppeld aan een individueel huisnummer, die informatie deelt met bewoners van een bepaalde regio, gemeente of straat. Iedereen kan zich registreren op een bepaald fysiek adres (!!) en nieuws of informatie krijgen of verspreiden.  Via dit systeem blijf je de hoogte van wat verenigingen, overheidsinstellingen, buurtwerkers, handelaars of privépersonen te bieden hebben. 

Lokale Informatie

Onlangs kwam ik, eerder bij toeval, terecht op de website van Postbuzz. Op dat moment was de website online. Maar hoe vaker ik terugging, hoe vaker ik ondervond dat ze offline was. Postbuzz is een digitale postbus waarbij inwoners van een gemeente zich online kunnen registeren en informatie over hun buurt of deelgemeente kunnen ontvangen.

Ongestoord kan je kijken wat er in je straat aan informatie of gebeurtenissen van belang zijn. Benieuwd of iemand hieraan een sociale doelstelling zal vasthaken : het tegengaan van de sociale desintegratie om er maar één te noemen.

Je hebt dus met andere woorden twee partijen nodig.

  • de ontvanger : Dat kan iedereen zijn die zich registreert voor het initiatief. Het volstaat om je adresgegevens te laten registreren en je kan de lokale informatie zomaar bekijken. In mijn geval stond er al informatie online over de lokale supermarkten, de gemeente, enkele verenigingen en een dappere fotograaf die duidelijk pionier wil zijn. Dat is al niet slecht en ik was onmiddellijk geïnteresseerd naar de inhoud.
  • de zender : Of met andere woorden, de adverteerders. Ook hier heb ik me zelf ingeschreven al moest ik een ander email adres opgeven als bij mijn individuele of particuliere registratie. Beide combineren is technologisch erg moeilijk blijkt.

De lezer vergeeft het me dat ik me bediende van twee basisbegrippen die nog afstammen van de mijn studentenperiode toen ik communicatie-wetenschappen studeerde. Inmiddels bijna 30 jaar geleden. Maar het toont wel de mogelijkheden die dit systeem kan bieden aan beide partijen.

Je kan als consument én handelaar veel lokale informatie bekijken én zelf verdelen.

Prototype of testproject ?

postbuzz 1 postbuzz in Puurs

Als je de verschillende bronnen erop naslaat, betreft het hier een “testproject”. Maar helemaal duidelijk was het niet.  Volgens de gemeente Puursvind hierin je allerlei ongeadresseerde communicatie zoals onze Puur magazine, bewonersbrieven bij wegenwerken, activiteiten van verenigingen, reclame van handelaars enz.

Vandaag was  de website echter onbereikbaar. En de voorlaatste keer dat ik checkte was dat ook al het geval. Dus spreken we wat mij betreft eerder van een prototype dan van een testproject.

De informatie die ter beschikking wordt gesteld is in PDF vorm, gepresenteerd op een soort boekenschap. Net zoals de eerste versies van de e-reader of mijn iphone. Een beetje oubollig ook om dit zo voor stellen.

Ook de interface van Postbuzz voor het beheren van je communicatie die je wil verspreiden in je buurt is minimalistisch of niet te zeggen simpel. En alhoewel de “login met Facebook”-button er staat, werkt deze feature gewoon niet. Ik ben ondertussen wel fan geworden van hun facebook pagina (10/1/2015) en ik ben nu met trots 1 van de 126 fans.

Alhoewel veelbelovend qua opzet, bestaat wel degelijk het risico dat, als prototypes losgelaten worden, mensen gaan afhaken als bepaalde functies niet werken. En eenmaal in deze faze beland, zijn er weinig projecten die nog een inhaalbeweging kunnen inzetten.

God behoede ons voor een dergelijk scenario maar de basisfuncties zouden op z’n minst moeten werken. Anders gaan degenen die informatie moeten verspreiden afhaken en dus ook de lezers vermits er niks te lezen valt. Snel repareren dus die handel.