In het vorige artikel over dé designtrends voor 2015, kwam “responsive design” al aan bod. Deze vorm van webdesign heeft echter op meerdere manieren invloed op de manier een website wordt gebouwd. Een van de gevolgen hiervan, die we nu al regelmatig zien, is wat men mooi in het Engels als volgt zegt : “More scrolling less clicking“.
langere pagina’s door betere scrolling
Dat wil zeggen dat de websites meer en meer in de lengte worden opgezet. Dat men niet meer bang is om letterlijk een “lange” pagina aan te maken. Waar men vroeger neigde naar het opsplitsen van een lange pagina op verschillende pagina’s, kan dit nu onder mekaar gezet worden. De interactie met de pagina, via het hoofdmenu, gebeurt nu eerder met een techniek die we “parallax scrolling” noemen. Een mooi voorbeeld daarvan vinden we op Boy-Coy. Ook wel “single page scrolling” genoemd. Volgens vele bronnen ligt Twitter onbewust aan de basis van deze techniek om wille van scroll georiënteerde interfaces.
Aan de basis van deze nieuwe aanpak ligt niet enkel het succes van mobile, maar ook het paradigma van de “printed media“. Als je werkt met pagina’s die niet al te lang zijn, dan werk je eigenlijk zoals in een boek : de inhoud wordt over verschillende pagina’s verdeeld en kan maar zo lang zijn als een a4. Webdesign lijkt dus meer en meer los te komen van deze beperkingen die niets met medium zelf te maken hebben. Via scrolling zijn er immers geen beperkingen in de langte.
Er is echter niet enkel een “user experience” element dat aan de basis ligt van deze trend. Er is ook een marketing-technische reden waarom scrolling interessant zou kunnen zijn. Het idee is dat “klikken” een beslissing vraagt van de gebruiker terwijl “scrolling” een eerder intuitieve manier van interageren is met de bezochte website.
meer interactie door scrolling
Dat wil zeggen dat de argumentatie of de verkoopscriteria op een “softere” en meer naturlijke manier kunnen opgebouwd worden bij het bezoek van een website. Of met andere woorden, de “call-to-action” is geïntegreerd in de pagina zelf en vereist geen beslissing van de gebruiker om eerst te klikken naar een “contact” pagina. Dat lijkt op het eerste zicht een praktijk die overgenomen werd uit het gebruik van de zogenaamde “landingpages“.
In deze context zijn “micro-interactions” belangrijk. In plaats van de bezoeker een gigantisch grote beslissing te laten nemen (aankoop van je produkt ja of nee), worden een aantal micro-interacties voorgesteld : Facebook Like, schrijf je in voor de nieuwsbrief, enz. De theorie is dat de som van deze micro interacties leidt tot meer engagement naar het merk of product toe.