We hebben het bij Mailbox al eerder gehad over het belang van user experience bij het ontwerpen van een website. Hierbij maken we het de bezoeker zo eenvoudig mogelijk bij het vinden van de informatie waarvoor hij komt.

Door gebruik te maken van minimalisme in webdesign wordt hier nog meer de prioriteit aan gegeven. Een goed webdesign zorgt ervoor dat gebruikers sneller kunnen denken, beslissen en converteren. We kennen en houden allemaal van het beste voorbeeld dat er op het internet te vinden is:

De Google zoekpagina. Geen afleiding, geen clutter, één balk en het logo van Google. Go!

Een minimalistisch design speelt ook in op de groeiende behoefte van de mens naar wat meer rust en kalmte in de “tech-overload”. Ook Apple is hier groot mee geworden. Een telefoon met één knop op de voorzijde en nog drie andere aan de zijkant en verder prachtig afgewerkt. De wereld was en is nog steeds gek op hun minimalistische stijl.

Een minimalistisch webdesign kunnen we dan ook vaak herkennen aan volgende elementen:

Witte of zwarte achtergrond

De witte achtergrond van de Google zoekpagina is bewust gekozen. Het vertegenwoordigt de neutraliteit van het niets en kan dus ook niet afleiden van het doel. Alle elementen die er zich op bevinden vallen op en zorgen voor een contrast. 

Hetzelfde effect kun je ook verkrijgen met een zwarte achtergrond, het geeft een ander gevoel, maar zorgt nog steeds voor een focus op de elementen op de voorgrond.

Typografie : vooral sans-serif

Ook de keuze van een lettertype wordt goed overwogen. Het bepaalt de sfeer en uitstraling van je ontwerp. Het verschil tussen de schreefloze (sans-serif) en de geschreefde (serif) letters zit hem in de af- en aanwezigheid van de dwarsstrepen aan de uiteinden van de rechte en soms ronde vormen van een letter. 

De schreefloze letters worden over het algemeen beter geschikt geacht voor het gebruik op een beeldscherm, omdat het raster van een scherm soms te grof is om de rondingen van de schreven goed weer te geven op kleinere corpsgroottes.

Beperk je tot de essentie

Van elk element op een pagina moet je kunnen zeggen waarom het er staat. Wat brengt het bij? En om het nog eens met de gevleugelde woorden van Karl Gilis te zeggen: “Ik vind dat mooi”, is geen gegronde reden. Schrap alle ballast, want die leidt alleen maar af van de essentie en zorgt ervoor dat je bezoekers niet meer weten wat ze nu eigenlijk kwamen doen.

De kernwaarde van minimalistisch webdesign wordt samengevat in deze woorden “less is more”.

Een vlak ontwerp of flat design

Flat design of een vlak ontwerp is tweedimensionaal. Een 3D-weergave wordt vermeden om rust en functionaliteit de hoogste prioriteit te geven.

Een bijkomend voordeel is dat beelden met een vlak ontwerp vaak ook minder zwaar zijn en dus sneller laden. Ondertussen zien we wel een evolutie, onder invloed van Google, van flat design naar material design, waarbij er terug wat schaduwen worden toegevoegd om weer wat diepte te creëren. 

Sterke kleuren

Zoals we op de Google zoekpagina kunnen zien, contrasteren sterke kleuren perfect met een witte (of zwarte) achtergrond. Ze moeten visueel interessant zijn en tegelijkertijd de bezoeker naar de essentiële zaken leiden op de pagina.

Zo benadrukken ook de kleuren de functionaliteit die de aandacht gaan richten op een manier die geen extra elementen en afbeeldingen vereisen. Ze kunnen ook gebruikt worden als achtergrondkleur om de held van de pagina (zoals een quote of tekst) duidelijk in the picture te zetten, zoals Kickpush heeft gedaan.

Witte of negatieve ruimte

Webdesigners hebben nogal de neiging om een pagina volledig te vullen terwijl een witte ruimte er net voor zorgt dat het design kan ademen en de ogen van de bezoeker leidt naar de belangrijkste inhoud. Ook hier gaat het weer over het behoud van de focus van de bezoeker.

Wie dus klaar is om het idee los te laten dat alle beschikbare informatie, die in de loop der jaren werd verzameld, in een website gestoken moet worden, kan ook bij ons terecht voor een minimalistische website die streeft naar effectiviteit en conversie, met aandacht voor de functionaliteit van elk element en die nooit het ultieme doel uit het oog verliest. 

Maar, eerlijk is eerlijk, ook wie gaat voor de full monty, voor een website met alle toeters en bellen, komt bij ons aan zijn trekken. Ook daar gaan we de principes van de user experience namelijk zo goed mogelijk hanteren. Het blijft tenslotte de bedoeling dat we onze klanten voorzien van een website die past bij hun stijl van communiceren. Blader gerust eens door onze projecten, we zijn er tenslotte trots op.