03/05/2021 Woorden: 184 Leestijd: 0 minuten

de gravatar

Een gravatar is een afkorting voor een “Globally Recognised Avatar” (een wereldwijd erkend avatar). Op de website gravatar.com kan je je aanmelden met je email adres en een universele avatar gratis aanmaken.

Een avatar is een plaatje dat als gebruikersafbeelding op het internet gehanteerd wordt, bijvoorbeeld op internetforums als Twitter of in chatprogramma’s als Windows Live Messenger. Deze afbeeldingen zijn meestal vrij klein, bijvoorbeeld tussen de 48×48 en 150×150 pixels (soms ook 100×100 of 100×200), maar kunnen soms vergroot worden door erop te klikken. Bij de sociale media worden regelmatig selfies gebruikt als avatar. Via een api kan de data van de gebruiker in verschillende formaten opgevraagd worden : hCard, json, xml, php, vCard en QR codes.

Het systeem werd in 2004 gelanceerd door Tom Preston-Warner, toenmalig ceo van Github. De service werd in 2007 aangepast en omgedoopt tot “gravatar 2.0”. Een sneller systeem met een grotere bandbreedte om wille van het gigantische succes. Eerder onverwacht werd gravator.com in oktober 2007 verkocht aan Automattic die het systeem onmiddellijk volledig gratis maakte en zelfs betalende klanten vergoedde. Geschat wordt dat de avators dagelijks 20 miljard keer opgevraagd worden.

Gravatar-Wereldwijd-Erkende-Avatars-1

Inhoudsopgave

Geschreven door: Bart Van Deuren

Bart Van Deuren, oprichter van Mailbox Marketing, heeft een passie voor digitale marketing en e-commerce. Met jarenlange ervaring in de sector, biedt hij praktische inzichten en adviezen om bedrijven te helpen hun online aanwezigheid te verbeteren.

* Plan een vrijblijvend gesprek van 20 minuten via telefoon of videocall en ontdek hoe wij jouw digitale dromen kunnen realiseren.

Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.