Mailbox logo

De beste plugins om contactformulieren te maken in WordPress

12/10/2022 2559 woorden 12 minuten

Als we een website maken, dan willen we leads genereren: mensen die een prijsaanvraag insturen of die zich inschrijven voor onze nieuwsbrief. Zolang ze maar reageren.

Goede contactformulieren en systemen om die te beheren zijn dus erg belangrijk. Want voor een stuk hangt de rendabiliteit van onze website af van de mate waarin onze bezoekers die formulieren gebruiken.

Wat zijn contactformulieren?

Formulieren op een website capteren een aantal gevraagde gegevens en sturen die (meestal via mail) door naar de eigenaar van een website.

Dan kan voor verschillende doeleinden :

  • vraag tot contactname voor een probleem
  • een vraag om een offerte
  • inschrijving voor een nieuwsbrief
  • deelname aan een evenement

En er zijn er ongetwijfeld nog een heleboel andere.

Spijtig genoeg, maar toch ook logisch, is het aanmaken van contactformulieren in WordPress geen standaard functie. Daarvoor moeten we een plugin installeren.
En er zijn er een heleboel. Het is niet makkelijk het kaf van het koren te scheiden.

Maar laten we eerst even kijken wat we allemaal mogen verwachten van deze plugins. Want het antwoord op de vraag wat de beste plugin is, hangt af van wat je ervan verwacht.

Drag & drop functionaliteiten

Een van de bekendste plugins is Contact Form 7. Maar de manier waarop formulieren aangemaakt worden, is nogal “onhandig”.

Het is gemakkelijker als je contactformulieren kan maken met drag & drop: je sleept het benodigde veld naar het formulier en je werkt op een visuele manier aan de opbouw van je document.

Niet alle plugins hebben deze functionaliteit. Bovendien is er heel wat variatie in de manier dat er kan gewerkt worden.

Hét grote probleem blijft vaak dat de stijl van je formulier bepaald wordt door de WordPress thema’s of zelfs helemaal niet. Vaak hebben deze plugins slechts minimale aanpassingsmogelijkheden. En ga je met CSS moeten werken om de stijl aan te passen. Dat is niet ideaal.

De beste gratis form builders

Contact Form 7

Is één van de oudste en meest gedownloade plugins van wordpress.org. Werkt heel degelijk, maar het opbouwen van een formulier is niet altijd makkelijk.
Heeft wel een heleboel uitbreidingen omdat het één van de meest populaire plugins is. Deze plugin heeft enkel een gratis versie.

WPForms

Met WPForms kun je prachtige contactformulieren, feedbackformulieren, inschrijvingsformulieren, betalingsformulieren, en andere soorten formulieren voor je site maken in minuten, niet uren!

De belangrijkste kenmerken van deze plugin zijn :

  • Drag & drop builder
  • Aanmaken extra velden
  • Extra sjablonen: WPForms wordt geleverd met voorgebouwde formuliersjablonen om je tijd te helpen besparen. Je kunt velden toevoegen, verwijderen, of opnieuw rangschikken als dat nodig is.
  • Mobile ready en responsive
  • Multitude aan velden: Van sterrenbeoordelingen tot bestandsuploads tot contactformulieren van meerdere pagina’s met voortgangsbalk, zij hebben alle velden die je nodig hebt.
  • Samen met het contactformulier kun je WPForms ook gebruiken om enquêtes en polls te maken.

Ze hebben ook een pro versie met nog meer mogelijkheden en integraties met 3rd party apps.

Forminator

Forminator’s drag and drop visuele bouwer maakt het gemakkelijk om formulieren op te zetten en aan je WordPress website toe te voegen. Verzamel informatie, maak je inhoud interactief en genereer meer conversies met Forminator.

  • Formulieren – Formulieren op maat voor al je behoeften, met zoveel velden als je maar wilt.
  • Polls – Interactieve polls om meningen van gebruikers te verzamelen, met veel dynamische opties en instellingen.
  • Quizzen – Leuke of uitdagende quizzen die je bezoekers kunnen maken en delen op sociale media.
  • Berekeningen – Verzamel informatie, genereer leads, neem bestellingen op en betrek bezoekers.
  • Betalingen – Neem betalingen, donaties, aanbetalingen aan, verkoop merchandising met de bijgeleverde Stripe en PayPal integraties.
  • Integratie met 3rd party apps zoals HubSpot, Campaign Monitor, ActiveCampaign, Google Sheets, Zapier, Trello, MailChimp, AWeber, Slack, …
  • Uitgebreide developer api + documentatie voor het ontwikkelen van je eigen applicaties
  • Integratie met Gutenberg en Elementor (via shortcode)
  • Exporteer inzendingen
  • Spambescherming met Google Recaptcha voor je contactformulieren.

Ook hier is er een pro versie beschikbaar.

Forminator is waarschijnlijk één van de makkelijkst te gebruiken contactformulier plugins die er bestaan om een gratis contactformulier aan te maken. De plugin is ontwikkeld door WPMU DEV wat ergens toch ook een garantie biedt voor de duurzaamheid van de plugin.

Ninja forms

Gebruik Ninja Forms om mooie, gebruiksvriendelijke WordPress formulieren te maken waarmee je je een professionele webontwikkelaar voelt!

Geen techneut? Geen probleem. Geen codeer vaardigheden nodig. Je kunt prachtige, complexe formulieren ontwerpen als een pro.

  • Drag & Drop functionaliteit
  • 27+ veldtypes
  • Aanpasbare formulier sjablonen
  • Volledig responsief, SEO, & mobiel vriendelijk
  • Past mooi bij de ontwerpbeslissingen van je thema
  • Vertaald in 16+ talen
  • GDPR compliancy
  • Onbeperkt aantal formulieren
  • Onbeperkt aantal formulier inzendingen
  • Export van inzendingen
  • Aanpasbare e-mailmeldingen van elk formulier
  • Spambescherming inclusief Akismet en Google reCaptcha
  • Exporteren en importeren van formulieren
  • Deelbare openbare formulier links
  • Vriendelijk voor ontwikkelaars

Ook hier is er een gratis én een betalende versie met nog meer opties en mogelijkheden.

Fluent forms

Zoek je een gebruiksvriendelijke en aanpasbare WordPress Contact Form Plugin? Zoek niet verder dan Fluent Forms! Deze plugin biedt premium functies die je nodig hebt, plus nog veel meer unieke extra functies. De plugin is zo ontwikkeld dat hij gemakkelijk te gebruiken is zonder dat je zelf alles hoeft te coderen.

  • Drag & drop builder
  • Meer-koloms contactformulier lay-out
  • Slimme voorwaardelijke logica formuliervelden
  • Voorwaardelijke bevestigingsberichten
  • 100% Responsive
  • Herbruikbare sjablonen voor alle soorten formulieren
  • Spambescherming met Google Recaptcha voor je contactformulieren
  • Beperk je Web contactformulier per gebruikersrol
  • Toon het formulier alleen voor een tijd/datum bereik
  • 30+ Formulier veldtypes om snel webformulieren te maken
  • Diepgaande Analytics waar je kunt zien hoe vaak het getoond is en hoeveel leads er uit Contact Formulieren gehaald zijn
  • Exporteer/Import Contact Formulieren
  • Mailchimp Integratie – Voeg leads/contacten toe aan Mailchimp bij het indienen van een formulier
  • Slack Integratie – Stuur Slack meldingen over de indiening van contactformulieren
  • Gegevens exporteren – Je kunt gegevens exporteren als CSV/Exel/ODS of JSON formaat.
  • Geavanceerde gegevensfiltering waarbij je gegevens kunt zien op status en ook op datumbereik.

De hierboven vermelde formulieren zijn freemium plugins (de basisfunctionaliteit is gratis maar voor opties en mogelijkheden ga je naar een PRO of betalende versie).

Betalende plugins

Hieronder vind je twee betalende plugins. De abonnementen zijn meestal op jaarbasis en niet per maand.

Elementor Forms

Om de formulieren van Elementor te gebruiken, heb je de PRO licentie nodig van Elementor.
Maar eenmaal dat in orde is, heb je één van de strafste formulierenbouwers van WordPress ter beschikking.

  • Drag & drop builder (zoals Elementor zelf natuurlijk)
  • Volledig aan te passen, nul code: Maak een onbeperkt aantal formulieren met Elementor. Voeg de velden toe die je nodig hebt en pas ze aan zodat ze perfect op je pagina passen.
  • Leads verzamelen & integraties: Verzamel informatie en sla ze direct op in je Elementor account, of integreer ze in je favoriete marketing & CRM-tools.
  • Geavanceerde mogelijkheden: Bereid je voor op succes met Elementor’s geavanceerde formuliermogelijkheden, van HoneyPot tot verborgen velden.
  • Herbruikbare sjablonen voor alle soorten formulieren
  • Gegevens exporteren – Je kunt gegevens exporteren als CSV/Excel/ODS of JSON formaat.
  • Kies uit 20 verschillende formuliervelden. Verzamel informatie over bezoekers, neem acceptatievelden op, laat gebruikers een wachtwoord aanmaken, en nog veel meer.
  • Vanaf 49 $ per jaar per site

Gravity Forms

Last but not least. Volgens mij de best form builder op de markt.
Alhoewel het een betalende plugin is, blinkt deze plugin uit in aanpassingsmogelijkheden voor de WordPress developer. Ik verzeker je: als je custom functies en aanpassingen wil doen aan je formulieren, zal je ontwikkelaar blij zijn als hij of zij Gravity forms kan gebruiken.

  • Drag & drop: Ontwerp en bouw snel je WordPress formulieren met de intuïtieve visuele formulier editor. Kies je velden, configureer je opties, en voeg gemakkelijk formulieren aan je site toe.
  • Transacties en betalingen: Gravity Forms is geweldig voor het beheren van alle betalingen op je website, en als je abonnementen of donaties verkoopt, is dat nog beter.
  • Complexe configuraties: configureer je formulier om velden, secties, pagina’s en knoppen te tonen of te verbergen op basis van de selecties van de gebruiker. Stel gemakkelijk aangepaste geautomatiseerde workflows in voor elk formulier dat je maakt.
  • Personalisatie: Maak je formulieren relevanter voor je publiek door velden, secties, of hele pagina’s te tonen of te verbergen op basis van gebruikersinvoer.
  • Voeg velden voor het uploaden van bestanden aan je formulier toe om de bestanden direct op je server op te slaan.
  • Daarnaast hebben ze nog een heleboel extensies die zowat het hele gamma aan mogelijkheden dekt: Hubspot, Zapier, Zoho CRM, Google Analytics, Stripe, Mollie, …https://www.gravityforms.com/add-ons/
  • Zeer uitgebreide en duidelijke API en documentatie
  • vanaf 59 $ per jaar per site

Deliverability: verzenden via smtp

Een zwak punt in de hele ketting blijft de bezorgbaarheid of deliverability van de formulieren.
Dat komt vaak omdat de e-mail server op een andere plaats staat dan de WordPress site. Aan de ontvangende kant gaan er een heleboel bellen af omdat je website “interne” e-mails stuurt en daar houden die systemen niet van.

Dit kan je voor een stuk oplossen door een spf record toe te voegen die verwijst naar het IP-adres van je website. Daardoor zal bijvoorbeeld Office 365 minder achterdochtig zijn.

Een andere mogelijkheid om de deliverability te verbeteren, is door gebruik te maken van smtp waardoor de verzender toch weer de e-mail server van je bedrijf is.

Op zich is dit geen problematiek van deze plugins, want we kunnen zonder veel problemen een plugin installeren die elke e-mail vanuit je website zal versturen via smtp.

Beveiliging tegen spam

Spam is echt een probleem tegenwoordig. Het komt heel vaak voor dat zogenaamde bots naar je contactformulier gaan en ongevraagd tot tientallen keren toe (als je geluk hebt) je contactformulier gaat gebruiken.

De meest plugins voor formulieren bieden één of andere simpele beveiliging aan tegen dat soort praktijken: via captcha of honeypot strategieën kan hiertegen wel wat gedaan worden, maar zaligmakend is het niet.

Bewaar de inzendingen van je formulieren

Het is belangrijk om een lijst met inzendingen in WordPress zelf te hebben. Dit komt omdat WordPress inzendingen rechtstreeks naar uw inbox e-mailt. Als je echter veel inzendingen hebt, kunnen de e-mails na een tijdje verloren gaan. Daarom is het best om gewoon een lijst bij te houden in WordPress van alle inzendingen.

Zo kan je via een export naar csv of excel bijvoorbeeld controleren of je alles goed opgevolgd hebt.
Het is dus handig als de plugins zelf een mogelijkheid bieden om de inzendingen bij te houden.

Bijna alle hierboven vermelde plugins (behalve Contact Form 7) bieden de mogelijkheid om de ingevulde gegevens van de formulieren te bekijken en te exporteren.

Integraties met externe applicaties

Een WordPress site staat niet op zichzelf. Vaak moet er een connectie gelegd worden met 3rd party apps die dan weer een andere rol in je (geautomatiseerd) verkoopproces spelen.

Welke soort applicaties kunnen we onderscheiden ?

  • Connectie met email marketing software: het is belangrijk dat alle contactgegevens van je formulieren automatisch in je email marketing software terecht komen.
  • Connectie met CRM systemen: de gegevens van degenen die een prijsaanvraag doen of documentatie opvragen, worden best ook rechtstreeks gesynchroniseerd met je eigen CRM systeem.
  • Interne rapportering: het is wel handig als de antwoorden van je site in je eigen systeem terecht komen voor een makkelijke rapportering.
  • Connectie met betalingssystemen of PSP’s (payment service providers): soms kan het handig zijn om de mogelijkheid te bieden van een rechtstreekse betaling, gekoppeld aan je antwoordformulier.

Het is op dit vlak dat je vaak moet overstappen van een gratis plugin naar een PRO abonnement. Maar daarvoor krijg je natuurlijk wel veel in de plaats. Door de automatisatiemogelijkheden moet je zelf een heleboel minder “knippen en plakken” van e-mails van het ene systeem naar het andere.

De betere kandidaten om deze functionaliteiten tot een goed einde te brengen zijn ongetwijfeld Elementor Forms, Ninja Forms en Gravity Forms. Waarbij ik een lichte voorkeur heb voor Gravity Forms omwille van de documentatie en API-mogelijkheden.

Offerte formulier WordPress

Een van de meest gevraagde features van een plugin voor contactformulieren, is uiteraard het aanvragen van een offerte.

In principe kan je dit makkelijk doen via de bovengenoemde plugins. Het volstaat een aantal identificatie vragen te stellen (naam, bedrijf, e-mail, telefoon) gevolgd door een checkbox met de gevraagde diensten of producten.

In Forminator is dit bijvoorbeeld een standaardformulier (sjabloon) dat je makkelijk kan activeren.

forminator offerte formulier
Forminator offerte formulier

Voorzie ook een veld met aanvullende notities, vragen of bemerkingen.
Je kan ook een upload veld voorzien om extra afbeeldingen mee up te loaden om je aanvraag duidelijker te maken.

Forminator formulier met upload
Forminator formulier met upload

Daarnaast kan je in Forminator ook gebruik maken van een “berekend veld”. Zo kan je de bezoeker alvast een idee geven van de prijs van bepaalde producten in je aanbod en de kost die hieraan verbonden is.

Forminator veld met berekening
Forminator veld met berekening

In deze video wordt dat in detail uitgelegd :

Video forminator

Tips & tricks voor je contactformulier

Voor veel websites is het ontwerp van contactformulieren van cruciaal belang om in contact te komen met potentiële klanten. Een slecht ontworpen contactformulier kan onopgemerkt blijven. Een geoptimaliseerd contactformulier kan je publiek aantrekken en je conversiepercentage verbeteren.

Veel factoren beïnvloeden het percentage conversies van je formulier. We zouden onze contactformulieren gewoon kunnen aanpassen tot we iets hebben dat ons bevalt. Maar de beste manier om de conversie van onze contactformulieren te verbeteren is ze te ontwerpen op basis van bewezen onderzoek.

Hierbij enkele tips & tricks

Aantrekkelijk, vertrouwd en gemakkelijk

Het contactformulier moet aantrekkelijk en vertrouwd zijn. Dit gaat vooral over de plaats en grootte van de velden. Dat wil zeggen dat je best niet teveel experimenteert met “avontuurlijke” lay-outs en onverwachte stijlelementen.

Labels moeten boven de velden staan en duidelijk en gemakkelijk te begrijpen zijn. Het formulier moet er uitnodigend uitzien en gemakkelijk te gebruiken zijn.

Een oudere studie, die door Google ondersteund wordt, toont aan dat de grootte van de velden moet overeenkomen met de verwachte lengte van het antwoord.

Ga alleen voor meer stappen als dat écht nodig is

Er zijn verschillende vormen van formulier bouwers voor WordPress waarmee je verschillende soorten webformulieren kunt maken. Voor ingewikkelde gegevensverzameling kun je beter op meerstaps formulieren vertrouwen.

Dit zijn eerder ingewikkelde formulieren en die kunnen beter opgesplitst worden. Maar ze moeten alleen gebruikt worden als het absoluut noodzakelijk is.

Beperk het aantal velden

Te veel velden kunnen overweldigend zijn en mensen afschrikken.
Vraag met andere woorden NIET teveel informatie.

Vermindering van het aantal verplichte velden helpt om een beter scorend formulier te maken.

In een studie van QuickSprout zag een formulier met slechts drie velden een conversatiepercentage van 25%. Dat percentage daalde tot 20% met maximaal 5 velden en tot 15% met meer dan 6 velden.

Beperk het aantal velden tot niet meer dan 5, en zorg voor de juiste tab-volgorde.

Duidelijke buttons/knoppen

Er zal minstens één knop op het contactformulier staan – “De verzendknop”. Er kunnen er meer zijn, maar de submit knop is duidelijk de belangrijkste knop op je website.

Je moet hem goed markeren voor een betere toegankelijkheid. Een knop kan efficiënt ontworpen worden om snel de aandacht van de bezoeker te trekken. Een goed uitgelichte knop kan je helpen de aandacht van de bezoeker op het contactformulier te vestigen.

De kleur van je CTA (call to action) knop moet opvallen op de pagina. Je wilt ervoor zorgen dat je publiek je formulier niet mist. Kies een kleur die past in het ontwerp van je website, maar die ook opvalt in je kleurenschema.

Bijvoorbeeld, als je kleurenschema zwart, grijs, wit en geel is, zal een gele CTA knop het beste opvallen op de pagina.

Wat de tekst betreft, je zult specifieker willen zijn dan alleen maar te zeggen “klik hier” of “verzend”. Vertel je publiek wat er zal gebeuren als ze op de knop klikken. Gebruik zinnen als “klik hier om je gratis gids te downloaden” of “verzend om je gratis monster te krijgen”.

Plaats formulieren boven de vouw

Zorg ervoor dat je publiek je contactformulieren ziet door ze strategisch op je site te plaatsen.

Als je wilt dat je contactformulieren converteren, moet je ze boven de vouw plaatsen. Als formulieren onder de vouw staan, is de kans groter dat je publiek ze mist.
In webdesign is de vouw (“the fold” in het Engels) het gebied van het scherm dat kan worden gezien zonder naar beneden te hoeven scrollen. De vouw wordt ook wel de “boven de vouw” of “above-the-fold”genoemd.

Als je je formulier boven de vouw houdt, zorgt dat ervoor dat je formulier opvalt, en je publiek het ziet. Succes!

contact-forms-wordpress

Inhoudsopgave

Download gratis ons e-book

Hoe van je WordPress site een commercieel succes maken? Tips, tricks én ons beste advies 🎁

Download ons gratis e-book

Hoe van je WordPress site een commercieel succes maken? Tips, tricks én ons beste advies 🎁