Online marketing is “here to stay”. Het valt niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven van een (Vlaamse KMO). Maar hoe ga je dit efficiënt aanpakken en welke zijn de valkuilen die je absoluut wil vermijden ?
Maar wat is online marketing nu eigenlijk ?
Zoals bij veel termen is er natuurlijk geen eensgezindheid in de definitie. Om niet te verzanden in een technisch ongetwijfeld interessante discussie, stel ik voor om gewoon een praktische omschrijving te hanteren :
Online marketing of internet marketing is het geheel van strategieën en tactieken om je produkten of diensten te promoten via online kanalen.
Belangrijk in deze definitie is dat je gebruikt maakt van online strategieën maar het is niet per sé zo dat je produkten of diensten ook online ter beschikking moeten staan. Je kan dus perfect een “offline” produkt hebben (zoals reizen, of auto’s) maar wel “vermarkt” via een online strategie.
De meest gekende vormen van online marketing zijn :
- search marketing : hoe wordt je website gevonden op het web (nog meer inspiratie : 5 goede seo tips voor een KMO)
- sea : efficiënt adverteren of het web
- gebruik van sociale media om je boodschappen te versterken
- email marketing
De belangrijkste functies van online marketing (net zoals bij traditionele marketing) zijn enerzijds het aantrekken van nieuwe klanten (acquisitie genoemd) en anderzijds het behouden van bestaande klanten ook wel retentie of loyalty management genoemd.
Online marketing heeft uiteraard de laatste jaren de wind in de zeilen. Consumenten vinden steeds beter hun weg online naar diensten naar waar ze op zoek zijn en schrijven zich (nog steeds) massaal in op interessante nieuwsbrieven. En dit terwijl de klassieke media en marketing kanalen steeds meer aan populariteit inboeten : kranten worden steeds minder en minder gelezen, billboards zijn vaak meer afwezig dan aanwezig in het verkeer en de traditionele reclameblocs worden gezapt op tv.
Maar in veel opzichten in online marketing niet dermate verschillend van de zogenaamde traditionele marketing. Op z’n minst hebben beide termen een aantal gelijkaardidg basisuitgangspunten en identieke problemen
- Bij beide termen is “shared value” belangrijk. De ultieme doelstelling van elke marketeer is zich te begeven op dat terrein waar de behoeftes van de klant overeenkomen met de doelstellingen van het bedrijf dat aan marketing doet.
- Er wordt vaak te weinig aandacht besteed aan strategieën. Al te vaak wordt de nadruk gelegd op een puur tactisch spel zondar de achterliggende strategie eerst duidelijk uitgestippeld te hebben. Of met andere woorden de REDEN waarvoor een bepaalde techniek aangewend wordt.
- Net zoals bij elke hype, wordt aan het begin teveel aandacht besteed aan loze beloftes die vaak niet kunnen waargemaakt worden. Ook traditionele vormen van marketing hebben op verschillende momenten in de tijd deze “hype” fase moeten overbuggen om te evolueren naar een meer realistische benadering.
3 techieken voor efficïente online marketing
Meetbaarheid
Hét grote onderscheid tussen de meer traditionele vormen van marketing en online marketing zit in de meetbaarheid van de gegevens en dus de controle op de ROI of return on investment van een campagne.
Neem een voorbeeld. Stel je zet een adwords campagne op waarbij je adverteert voor tweedehandswagens in de regio van Aalst. De eerste maand is vaak een leerproces maar vanaf de tweede maand kan je perfect voorspellen hoeveel de kost is voor een lead of een nieuwe klant. Vanaf dan kan je je concentreren op de maximalisatie van je ROI door ofwel de kosten te minimaliseren of je click-trough-rate (of beter nog : conversion rate) te maximaliseren. Veel traditionele media hebben niet de mogelijkheid via een dergelijk beheersbaar systeem winst of kost te beheersen. Vaak is het dan eerder “alles of niets”.
Investeer bij online marketing dus in meetbaarheid van je gegevens (google analytics) en berekenen van je return on investment via conversie-analyse. Je enkel richten naar het aantal bezoekers is niet voldoende en een dergelijke simplistische aanpak zal zeker je marketing budget onder druk zetten.
Doelgericht
Een tweede gigantische voordeel van online marketing is de doelgerichtheid. De bovenstaande technieken laten je toe om gericht op zoek te gaan naar segmenten die via traditionele (massa) media moeilijk te bereiken waren. Via adwords kan je bijvoorbeeld je richten op een geografisch afgebakend gebied en enkel bieden op specifieke zoekwoorden die een duidelijke contextuele band hebben met je doelgroep en je produktaanbod. Een typisch voorbeeld is opnieuw de tweedehands autohandelaar die een speciale pagina heeft waar enkel Toyota’s aangeboden worden. Via adwords zal hij dan bieden op zoekwoorden die rechtstreeks verband houden met deze pagina zoals “goedkope tweedehands toyota’s” of “tweedehands toyota in Aalst”.
Wees dus zo specifiek mogelijk en niet algemeen. Hoe specifieker je kan werken, hoe beter online marketing voor je zal werken.
Schaalbaar
Een laatste voordeel van online marketing is de schaalbaarheid. Traditionele vormen van marketing waren vaak enkel weggelegd voor de happy few die ofwel een grot budget hadden ofwel een grote reserve om tegenvallers op te vangen. Allemaal zaken die KMO’s of MKB’s niet hebben. Je wil waar voor je geld !
Zo is het mogelijk te starten met de meest complexe vormen van online adverteren zonder gigantische sommen te moeten investeren. Een Facebook bericht promoten voor een ganse dag kost soms minder dan 20 € (voor meer inspiratie : facebook doelgroepen) en je advertentie wordt aan duizenden potentieel geInteresseerde klanten getood. Ook bij adwords zijn budgetten vanaf 5 € per dag niet ongewoon.
De conclusie is dus duidelijk : online marketing is een uiterst geschikte manier voor (Vlaamse) KMO’s om efficiënt aan marketing te doen zonder grote financiële risico’s en met een te verwachten “return on investment” die de moeite waard is.