Ik moet eerlijk toegeven : ik was de implementatie van de cookietoestemming een beetje uit het oog verloren. Tot vanmorgen.
Cookietoestemming : een wake up call
Vanmorgen 28/07/2015 kreeg ik een email van Google. Daarin wordt gesteld dat de gebruikers van Google Adwords verplicht zijn de EU richtlijnen over cookietoestemming te implementeren op de websites waarvoor ze advertenties plaatsen.
Het volgende zinnetje kwam letterlijk voor in de email : “Zorg ervoor dat u zo snel mogelijk en niet later dan 30 september 2015 voldoet aan dit beleid.” Als waarschuwing kan dit tellen. Volgens de Europese wetgeving moeten de uitgevers van digitale informatie bezoekers van hun websites informeren over het gebruik van cookies of andere vormen van opslag van gegevens. Meer details wat Google juist wil vind je op de user consent policy pagina.”
In feite was dit zeker geen nieuw gegeven (zie artikel over cookies) maar zoals gewoonlijk lopen wij in België een beetje achter op praktische implementatie van deze richtlijn. Nochtans is de regel vrij duidelijk : je moet dit implementeren (zie http://cookiepedia.co.uk/cookie-laws-across-europe). Gezien de waarschuwing van google is het waarschijnlijk beter nu dan nooit.
Wat moet je doen ?
Grofweg zijn er twee elementen die in orde moeten zijn :
- elke gebruiker van je website moet erop attent gemaakt worden dat je website cookies gebruikt
- én je moet een pagina hebben waarop meer uitleg wordt gegeven over je privacy politiek en de redenen waarom je cookies gebruikt.
Een extra dimensie moet worden voorzien als je gebruik maakt van Google Analytics of Google Adsense. Dan kan je ook best de richtlijnen van Google volgen en vermelden in je privacy statement dat je de desbetreffende Google diensten gebruikt.
Heb je hulp nodig bij de implementatie van deze verplichting, dan kan je me altijd contacteren hierover.
Of klik hier als je eerst wat meer informatie wenst.
Duur is het zeker niet. Voor de volledige implementatie reken ik 100 € per website aan en daarna ben je volledig in regel en kan je verder zonder problemen Adwords blijven gebruiken.
Voor de liefhebbers, hieronder de volledige tekst van de email.
We willen u graag informeren over een nieuw beleid voor het verkrijgen van toestemming van eindgebruikers in de Europese Unie dat overeenkomt met regelgeving en richtlijnen voor best practices. Het verduidelijkt uw plicht om toestemming van eindgebruikers te verkrijgen wanneer u producten zoals Google AdSense, DoubleClick for Publishers en DoubleClick Ad Exchange gebruikt.Bekijk ons nieuwe Beleid ten aanzien van toestemming van gebruikers in de Europese Unie zo snel mogelijk. Dit vereist dat u toestemming verkrijgt van eindgebruikers in de Europese Unie voor het opslaan en openen van cookies en andere informatie en het verzamelen, delen en gebruiken van gegevens dat plaatsvindt wanneer u Google-producten gebruikt. Het beleid is niet van toepassing op bepalingen met betrekking tot gegevenseigendom in uw contract.Zorg ervoor dat u zo snel mogelijk en niet later dan 30 september 2015 voldoet aan dit beleid.
Als uw site of app geen geschikt mechanisme voor het verkrijgen van toestemming bevat, moet u er nu een implementeren. We hebben een aantal nuttige bronnen opgesomd op cookiechoices.org om dit proces gemakkelijker te maken.
Deze beleidswijziging wordt doorgevoerd als reactie op best practices en wettelijke vereisten van de Europese instanties voor gegevensbescherming. Op basis van deze vereisten zijn onlangs wijzigingen aangebracht op de eigen websites van Google.
Alvast hartelijk dank voor uw begrip en medewerking.