Nu horen velen het ongetwijfeld donderen in Keulen. Nochtans zijn de zogenaamde rich snippets bekender dan je op het eerste zicht zou denken.

En alhoewel we hier op een technisch domein terecht komen, is schema markup makkelijker te integreren in je WordPress site dan je zelf zou denken.

Maar laten we beginnen bij het begin : wat zijn rich snippets en de betekenis ervan ?

An image speaks a thousand words :

Rich snippets verrijken de zoekresultaten met grafisch aantrekkelijke extra elementen. Bovenstaand hotel is blijkbaar erg populair maar waar haalt Google nu die informatie vandaan ? Wel die informatie wordt via structured data (schema markup of json-ld) meegegeven met de html tags van de webpagina.

Ben jij nu eerder geneigd op dit zoekresultaat te klikken of niet ?

Zoals iedereen wel weet is het het ultieme streven van Google om de gebruikers van de zoekmachine een zo goed mogelijke en relevante gebruikerservaring te bezorgen. De gebruiker van Google moet dus tevreden zijn met het resultaat van zijn of haar zoekopdracht.

Je kan de relevantie van je website pagina’s verbeteren door extra informatie mee te geven die Google belangrijk of interessant vindt. Uiteraard binnen de context van de zoekopdracht om zo de ervaring van de zoeker te verbeteren.

Structured data kan helpen om je zoekresultaten contextueel beter af te stemmen én de SERP’s van je website beter te presenteren. Rich Snippets zijn extra elementen die toegevoegd kunnen worden aan een standaard resultaat binnen de zoekmachines.

De basis hiervoor zijn de “structured data” die meegegeven worden met de html van de webpagina.

Rich snippets vormen een verrijking van de zoekresultaten. Ze voegen extra informatie toe, gebaseerd op gestructureerde gegevens. Door zelf zulke gegevens aan de inhoud toe te voegen, help je Google om de context van je inhoud en website beter te begrijpen.

In die optiek hebben Rich snippets geen directe invloed op de positie van je pagina’s in de zoekresultaten van Google. Maar !!!

  • vermits je het werk voor Google “makkelijker” maakt, zal je site sneller geïndexeerd worden
  • je site wordt aantrekkelijker in de zoekresultaten
  • een hogere ctr (of click through rate) op de zoekresultaten en hierdoor een hogere ranking dan concurrenten

Zero Click Searches of zoekopdrachten waarbij niet meer doorgeklikt wordt

Volgens dit artikel artikel op Forbes over seo trends voor 2020, hebben al 55% van de zoekopdrachten geen click through meer. Dat wil zeggend dat de google gebruikers de resultaten van hu zoekopdrachten vonden en dat er niet meer doorgeklikt werd naar een bepaalde website.

De beste manier om toch nog te profiteren van deze “zero click searches” is door gebruik te maken van snippets zodat je als website toch nog opvalt tussen al die resultaten. Hieronder bekijken we wat er allemaal mogelijk is.

Welke soorten rich snippets bestaan er ?

Hieronder vind je een lijst van mogelijk gebruik van structured data. De lijst is niet volledig maar dekt wel de meest gebruikte vormen van rich snippets.

Reviews (de zogenaamde “sterrekes”)

Muziek

Producten

FAQ of veelgestelde vragen

Breadcrumbs

Breadcrumbs zijn belangrijk voor de navigatie (en dus ook voor Google).

Evenementen

En er zijn er nog wel een paar. Maar you get the picture nietwaar.

Hoe schema markup en rich snippets toevoegen aan je WordPress site ?

Je kan uiteraard als je programmatie ervaring hebt zelf json of schema markup gaan toevoegen in de code van je thema. Maar dat lijkt me wel een grote omweg.

Je kan zelf aan de slag als je wil via de Structured Data Generator van Digital Climax. Maar dan moet je die code nog wel kunnen integreren in WordPress.

In WordPress hebben we voor zo iets vaak plugins die ons een stuk functionaliteit geven zodat we dit niet zelf moeten toevoegen.

In dit geval willen we schema markup toevoegen aan onze pagina of post. We hebben uiteraard geen invloed op de rich snippets want google beslist zelf of en wanneer dit getoond wordt in de zoekresultaten.

Een van de betere plugins om dit te realiseren, is “Schema & Structured Data for WP & AMP”.
Deze WordPress plugin heeft maar liefst 33 schema types en ze zijn erg makkelijk te integreren.

Onderaan elke pagina of bericht, bevindt er zich een metabox waarbij je moet aanduiden welke rich snippets je wil integreren.

Je vind een volledige handleiding/how to op de website van het bedrijf dat de WordPress plugin geprogrammeerd heeft.

In ons voorbeeld kozen we voor een FAQ of Veelgestelde vragen pagina. In onderstaande video zie je hoe we dit geactiveerd hebben.

Het resultaat kan je beoordelen via de “structured data testing tool” van Google. Gewoon de url van je pagina invoeren en je kan zien of alles correct geïmplementeerd is.

Een andere handige plugin om dit te doen, is via “SEO Press”. Deze plugin is een concurrent van de Yoast seo plugin maar is op sommige een stuk performanter. Zeker ook qua rich snippets.

Om de functie voor de rich snippets te activeren, heb je wel de “pro versie” nodig maar je zal zien dat de prijs zeer democratisch gehouden is (39 € per jaar). Je kan de functie van de “schema markup” gebruiken voor een pagina (single page) als voor blog posts (posts pages). Ook “custom post types” kan je gebruiken.

Je kan dit activeren via “SEOpress – Pro – Structured DataTypes”.

In een volgende stap ga je naar het bericht of de pagina waar je de rich snippets wil gebruiken. Je scrolt helemaal naar onder en daar zie je de “rich snippets” meta box.

Vervolgens klik je op “Manual” en dan kan je kiezen uit de verschillende schema’s die ter beschikking staan. Makkelijk toch.

Controleer zelf de gebruikte structured data van dit artikel : Google Structured Data Tester .

Je vind nog een interessante lijst van plugins via deze link https://zonewp.com/2020/02/best-free-schema-plugins-for-wordpress/.

Hopelijk ga je nu snel zelf aan de slag met deze leuke features en wordt je WordPress site nog beter gevonden.