Als je een vaste lezer bent van onze blog zal je het wel al vaak gelezen hebben: WordPress is één van de beste open source softwares om een website te realiseren. Iedereen kan ermee aan de slag en zijn eigen website bouwen. Met behulp van verschillende WordPress plugins en thema’s zijn mogelijkheden eindeloos. 

WordPress is een van de populairste content management systeem. 44 % van alle websites gebruikt WordPress!

Maar hoe begin je nu zelf aan je eigen website? Of waar vind je de nodige informatie om je vaardigheden aan te scherpen en wat heb je nu echt nodig hebt? Mailbox geeft je 15 stappen mee om zelf je WordPress website te maken.
Zie het als een spoedcursus: hoe maak ik een website? Geen nood wij geven ook de nodige links mee naar uitgebreidere opleidingen.

1. Stel de doelstellingen vast van je website

Vooraleer je aan een website begint het is belangrijk om even stil te staan bij de essentie. Wat is het doel van je website? Wat wil je bereiken met jouw website?

Een website kan immers dienen om informatie of nieuws te verspreiden. Maar kan ook dienst doen om leads of prijsaanvragen te generen. Of wil je een webshop starten en goederen en diensten verkopen? 

Kan je nu al beginnen met je website? Neen je beschikt nu ondertussen over een doel maar hoe ga je deze realiseren? Neem even de kort tijd om je SMART doelen vast te leggen. SMART staat voor Specific, Measurable, Attainable, Relevant en Timely.

Maak je doel dus specifiek. Dit kan doormiddel van meerdere kleine doelen. Daarnaast maak je de doelen ook meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden.

Sommigen vinden dit een moeilijke stap. Nochtans is deze stap belangrijk omdat het voor jezelf maar ook voor je grafische ontwerper en je webdesigner een houvast geeft en richting aan het project. Niet elke website wil immers zoveel mogelijk leads binnenhalen. Soms is het bijvoorbeeld erg belangrijk om te informeren om een nieuwe concept uit te leggen bijvoorbeeld.

Maar hoe ga je je doelen meten? Zijn je doelen haalbaar? Zijn je doelen relevant? En maak je doelen tijdgebonden. 

Enkele voorbeelden van SMART doelen zijn: aantal bezoekers, aantal prijsaanvragen, positie in de Google zoekresultaten, aantal downloads van je whitepaper, aantal inschrijvingen voor je nieuwsbrief, aantal volgers op sociale media, enzovoort. 

2. Inventariseer je content (Teksten, Video & Afbeeldingen)

We zijn bijna klaar voor de installatie van WordPress. Maar vooraleer we hier aan beginnen loont het de moeite om even stil te staan bij de vraag: “Wat wil je zeggen op je website en welke content heb je ter beschikking ?”.

Namelijk welke diensten wil je erop en heb je al enkele teksten? Welke afbeeldingen van mijn producten of diensten heb ik al of moet ik er nog maken? Heb ik getuigenissen en mag ik deze gebruiken op de website? 

Neem even de tijd om nauwkeurig te beschrijven wat je allemaal op je website wilt vertellen. Hou hierbij geen rekening met het design aspect. Voorzie teksten van tenminste 600 woorden per hoofdstuk of pagina. Verzamel daarnaast al je beschikbare afbeeldingen en video’s in een map. 

Hou hier ook al rekening met je afbeeldingsformaat. Hoe groter je afbeeldingsformaat hoe trager je website gaat zijn. Dit is natuurlijk niet gewenst. Wij raden daarom aan dat je afbeeldingen nooit groter zijn dan 500KB en idealiter van het JPG-type zijn. 

Ook deze fase wordt vaak wel eens overgeslagen maar is erg belangrijk. Zo krijg je immers een duidelijk overzicht van wat je allemaal hebt en of je dat op de website kan gebruiken.

3. Definieer je huisstijl

Je kan beginnen aan je website zonder huisstijl. Maar dat is natuurlijk niet het beste. Je wilt immers dat alles mooi dezelfde huisstijl is en bijvoorbeeld geen kleurboek wordt.
Om professioneel over te komen bij je doelgroep is een duidelijk gedefinieerde huisstijl uiterst belangrijk.

Het document dat je huisstijl definieert bevat minstens de volgende elementen :

  • het logo in positieve kleuren (het gewone logo) en negatieve kleuren (voor op een donkere achtergrond)
  • Welke kleuren mogen gebruikt worden in de verschillende media waarop je content plaatst over je bedrijf.
  • Welke lettertypes mogen gebruikt worden. Wordt meestal gedefinieerd voor titels en body tekst.
  • Andere grafische instructies voor gebruik op verschillende media.

De bedoeling van deze strikte richtlijnen is om een merkidentiteit en herkenbaarheid van het bedrijf na te streven. Zo is het makkelijker om “top of mind” te blijven en herkenbaar te zijn op verschillende reclamedragers.

Lees meer op Frankwatching over hoe je een goede huisstijl ontwikkelt.

4. Volg een online basiscursus WordPress

WordPress is een van de gemakkelijkste manieren om een website te maken, als je zelf een website bouwt. Maar toch zit er een zekere leercurve aangebonden, net zoals elke website-builder. Doormiddel van een online basiscursus WordPress leer je snel de basis van WordPress kennen.
Hierdoor zal het bouwen van je website iets vertrouwder aanvoelen en met wat minder gesukkel. Er zijn immers veel tips & tricks voor WordPress die het bouwen van je website net iets gemakkelijker maken.

Online is er voldoende materiaal beschikbaar om je WordPress skills aan te scherpen. Zoals bijvoorbeeld de Mailbox opleidingen website. Voor een klein bedrag kan je jezelf omtoveren tot een echte WordPress wizard.

We bieden immers verschillende opleidingen aan van WordPress voor beginners tot WordPress voor gevorderden en zelfs extra cursussen om je SEO te optimaliseren of je WordPress te beveiligen. Daarnaast kan je ook gebruik maken van onze gratis cursus voor beginners. Zo krijg je al een voorproefje van onze andere cursussen.

Vele zullen zich afvragen waarom betalen voor een cursus WordPress? En wij snappen deze redenering wel. De gratis  WordPress opleidingen belichten vaak maar de oppervlakte van WordPress. Terwijl betalende cursussen gebaseerd zijn op jaren ervaring en expertise.
Deze ervaring zorgt voor een bredere basis aan kennis. Wat dan weer resulteert in handige tips en tricks om je website professioneler te doen ogen. Maar voornamelijk ook voor jou makkelijker te doen lopen. 

Daarnaast zijn er ook nog altijd tal van Facebook groepen. Waaronder de efficiënt met WordPress facebook groep. Deze groep legt de nadruk op het dagdagelijkse gebruik van WordPress en biedt de mogelijkheid aan de gebruikers om vragen te stellen aan de groep.

5. Vind een goede hosting partij

We willen allemaal waar voor ons geld en dus lijkt de regel vaak dat we de hosting zo goedkoop mogelijk willen. Dat heeft tot een gigantische “race to the bottom” geleid bij de hosting firma’s. Meestal zijn enkel de grote overeind gebleven, vaak ten koste van de kleintjes.

Waar moet je onder andere op letten bij de keuze van een WordPress hosting firma :

  • Geheugen : hoe meer hoe sneller je website.
  • Type service : telefonisch, via email, chat en op welke uren. 24/24 en 7/7 ?
  • Backend toegang via cpanel of plesk zodat je de instellingen zelf kan beheren.
  • Hoe vaak worden back-ups gemaakt en heb ik zelf toegang tot deze back-ups.

Als de kwaliteit van de hosting erg belangrijk is voor de bottom line van je business plan (bij e-commerce bijvoorbeeld), is het geen goed idee om de goedkoopste shared hosting te nemen. De reactiesnelheid van je site heeft immers een direct effect op de verkoop.

Over het algemeen kunnen we zeggen dat er positieve relatie is tussen de rendabiliteit van je site en de snelheid. Wees dus niet té gierig en kies een goed hosting pakket met een degelijke support.

6. Installeer WordPress

Nu zijn we eindelijk toegekomen tot het WordPress gedeelte. Meestal is dat erg makkelijk omdat de meeste bedrijven een soort “1-2-3” install wizard voorzien.

Belangrijk : als je WordPress installeert, gebruik dan niet “admin” als gebruikersnaam. Maar gebruik je eigen naam of alias. Check in elk geval onze tips bij het gebruik van WordPress.

7. Zoek een goed WordPress thema

wordpress thema's
Er zijn gigantisch veel thema’s : maak dus een goede keuze

De zoektocht naar hét ideale thema is best fijn. Maar het vreet wel tijd.

Waar moet je vooral op letten bij de keuze van een thema :

  • Neem populaire thema’s die al veel verkocht zijn.
  • Kijk of de thema’s populair zijn en ze goede kwoteringen krijgen.
  • Op themeforest : kijk ook naar de support vragen en bekijk of de antwoorden snel volgen.
  • Kies betalende thema’s om wille van de vele mogelijkheden qua layout en design.
  • Lees de handleiding van een aangekocht thema.

Check onze blogposts over de beste WordPress thema’s en Woocommerce (webshop) thema’s.

8. Maak een inventaris van alle pagina’s van je website

Inventariseer al je pagina s. Dit zal dan de toekomstige sitemap worden. Een inventaris betekent vooral :

  • De pagina’s (home, contact, diensten, over ons, enzovoort)
  • Je nieuwscategorieën (indien die er zijn)
  • Zorg dat de structuur hiërarchisch en overzichtelijk is)

Een sitemap heeft eigenlijk twee belangrijke redenen. Enerzijds helpt een sitemap de zoekmachines om elke pagina van je website te vinden. Anderzijds zorgt een sitemap ervoor dat de belangrijkste zoekwoorden beter vindbaar zijn. 

Onze gouden tip is hier om te starten met deze oefening vooraleer je aan de slag gaat met WordPress en je effectief pagina’s en blogberichten gaat posten.

Opnieuw geeft een logische pagina indeling structuur en richting aan je project. Als je begint pagina’s te maken maar nog niet weet of en waar die pagina op je website moet komen, loop je gegarandeerd verloren eenmaal je een menu bijvoorbeeld zou moeten aanmaken.

9. Kies een page builder plugin

Tegenwoordig vind je in WordPress fantastische tools om de meest complexe pagina lay-outs aan te maken. Van Elementor, Divi tot Visual Page Composer. Elk hebben ze geweldige features die je zullen toelaten mooie lay-outs aan te maken en met een minimale inspanning te reproduceren op ander pagina’s van je website.

elementor page builder
Elementor Page Builder

Persoonlijk zijn we zelf fan van Elementor. In ons opleidingsaanbod zit dan ook een cursus omtrent Elementor. Zeker de moeite waard!

Opgepast: niet elke page builder is compatibel met elk thema. Sommige thema’s komen “pre-packaged” en hebben al een versie van één of andere pagebuilder mee geïntegreerd met het gekozen of gekochte thema. Controleer goed welke page builder meegeleverd en controleer desnoods via de support of het thema compatibel is met de door jou gekozen page builder.

Onze raad : leer eerst een paar basistechnieken om je gekozen page builder onder de knie te krijgen. Eenmaal je een soort “minimum kennis” hebt, begin dan met het maken van de definitieve pagina’s van je website. (stap 11)

10. Maak kleine schetsen van de verschillende pagina’s

Als er 1 ding is wat ik geleerd heb, is om alvorens pagina’s lay-outs aan te maken, is om doelbewust te werken aan een resultaat. Via een korte schets of een basis mock-up ga je in mijn ervaring doelbewust te werk en zal je makkelijker tot een resultaat te komen.

Niet alleen het design zal makkelijker worden, ook zal je meer aandacht hebben voor de gebruikerservaring en visuele hiërarchie. Door je te beperken tot het strikte minimum, ga je als vanzelfsprekend andere elementen dan het design naar voor brengen.

Je gaat ook zo veel mogelijk de elementen die je ter beschikking hebt (zie fase 1) op een gebruiksvriendelijke manier gaan presenteren op de verschillende pagina’s die je gaat maken. Ga hiervoor te raden bij de inventaris van je website (fase 7) en maak de lay-out voor elke pagina.

Je kan dit op een blad papier doen maar er bestaan ook handige tools voor. Een handige gratis tool is wireframe. 

11. Maak de lay-out aan voor de verschillende pagina’s

Eens je een idee hebt van de lay-outs voor je pagina kan je er aan beginnen. Je gaat dus nu concreet aan de slag met je gekozen page builder. Op basis van je schetsen of mock-ups die je eerder maakte, maak je nu gebruik van de page builder om de lay-outs zo waarheidsgetrouw mogelijk na te maken. In deze fase moet je veel “copy pasten” van teksten die je in een eerdere fase (stap 2) hebt aangemaakt.

12. Organiseer je (nieuws) berichten + planning

Een blog is nogal een contradictorisch item. Sommige mensen zijn er voorstander van andere weer niet. De aanwezigheid van een blog of nieuwssectie is niet verplicht. Maar het helpt wel gigantisch om de vindbaarheid van je website te verhogen.

Denk vooral na vanuit het standpunt van de lezer. Iedereen weet dat jij de grote specialist bent in jouw vak domein, maar hier geldt de regel : Keep it simple en stupid.

13. Denk aan SEO via Yoast én denk aan de cijfers : Installeer Google Analytics

Nu we in de laatste rechte lijn zitten voor de afwerking van de site, is het belangrijk om te denken aan SEO (zoekmachine optimalisatie). Je kan er eigenlijk niet omheen dat Yoast dé plugin is om je te helpen om de vindbaarheid van je website in google te verbeteren.

Yoast helpt je enerzijds om de technische SEO instellingen juist te zetten? Anderzijds geeft de plugin ook inhoudelijke optimalisaties aan op pagina of berichten niveau.

Google Analytics

Dé must have is Google Analytics. Deze gratis tool laat je toe om gedetailleerd al je bezoekers in kaart te brengen. Maar niet enkel dat. Het laat je ook toe om te zien of de doelstellingen die je formuleerde in fase 1 gerealiseerd zijn.

Toch nog niet zo vertrouwd met SEO? Op onze blog vind je een sectie volledig toegewijd aan SEO. Of je kan natuurlijk onze opleiding omtrent SEO volgen. 

14. Denk aan veiligheid : Wordfence + good practices

Je website is nu klaar om losgelaten te worden op de wereld. Maar de wereld is niet altijd een veilige plek en je bent eigenlijk ook verplicht om te denken aan de veiligheid van je website. Ik ben zelf aan jarenlang fan van de plugin Wordfence. Via deze plugin bescherm je niet enkel je website tegen de meest courante hacking pogingen maar heb je ook een 24/24 en 7/7 monitoring systeem die je onmiddellijk verwittigt als er een probleem is met je website.

Er zijn ook twee gouden regels om je WordPress site veilig te houden :

  1. Gebruik een complex paswoord. Je kan hiervoor gebruik maken van LastPass.
  2. Hou je software up-to-date : WordPress core, thema’s en plugins.

Wil je meer weten over hoe je je website kan beveiligen? Bekijk dan zeker eens deze opleiding. 

15. Laat je website evolueren

De tijden zijn voorbij dat een website online werd gezet en dat er dan jaren niet meer naar om gekeken werd. Laat de oplevering van je website eerder een startpunt dan een eindpunt zijn.

  • Leer van je statistieken van Google Analytics : ontdek wat populair zijn en waar de bezoekers het meeste tijd doorbrengen
  • Experimenteer : voeg een extra formulier toe, verander teksten
  • Deel je nieuws en updates met sociale media
  • Hou je website up-to-date met actuele en interessante inhoud

Voila nu ben je volledig klaar om te starten met je eigen website! Lukt het toch niet? Of heb je nood aan wat hulp? Het Mailbox-team staat voor je klaar!