We kunnen het niet onder stoelen of banken steken dat ons leven er totaal anders uitziet dan in het begin van 2020. Van face-to-face meetings naar online meetings. Van je bedrijfsbureau naar je thuiskantoor of naar de keukentafel.

Er was reeds een stijgende preferring te zien naar het digitale. Maar COVID-19 versnelde dit proces echter. Zo werd 2020 het jaar van ZOOM en van e-mails. Mailing is dan ook een van de meest vertrouwde manieren om te communiceren met collega’s, vrienden, en andere.

Maar je kan e-mail niet enkel en alleen gaan gebruiken om te communiceren. E-mail is echter ook een uitgelezen kans om je bedrijf of je product te gaan promoten. Maar met welke email marketing trends moeten we in 2021 rekening mee gaan houden? En misschien zelfs in de komende jaren.

E-mailmarketing trends 2021

Zoals we reeds al aanhaalde speelt COVID-19 een belangrijke rol in ons leven. En dit vertaalt zich ook in het aankoopgedrag van consumenten en hun marketing preferring. We schreven dan eerder ook al een artikel over de veranderingen van e-mailmarketing door COVID-19 pandemic. Bedrijven dienen zich bewust te zijn van deze veranderingen en hen aan te passen.

Zo zetten we vijf grote online marketing trends op een rijtje die belangrijk zijn voor de perfecte e-mailmarketing campagne in 2021.

Personalisatie

Als eerste trend is er personalisatie. Je zal het wel al vaak gehoord hebben. Maar toch blijft dit een van de beste marketingtechnieken. In 2021 kunnen we echter zelfs gaan spreken van hyperpersonalisatie.

Het is echter vrij simpel. Het doel van je e-mailcampagne is het genereren van meer inkomsten en meer winst. Marketeers zijn het al enkele jaren eens dat de beste manier om dit te doen is door personalisatie.
Vandaag de dag kan dit echter vrij simpel met behulp van Artificiële intelligentie en automatisering. Denk hierbij maar aan aangepaste onderwerpen, het gebruik van de consument zijn naam, verjaardagsmails enzovoort. (Bekijk zeker dit artikel als je meer wilt weten over automatisering).

Maar we moeten personalisatie ook vanuit het perspectief van de consument bekijken. Waarom willen individuen persoonlijke e-mails ontvangen? Meer en meer van personen hun persoonlijke gegevens worden opgeslagen. Hiervoor verwacht men dan in de plaats betere en persoonlijke aanbiedingen.

Om een voorbeeld te schetsen van persoonlijke emails zetten we er enkele op een rijtje met enkele statistieken:

  • Verjaardagsmails zorgen voor 342% meer inkomsten
  • Persoonlijke e-mails beschikken over een ROI van 122%
  • Persoonlijke onderwerp regels verhogen de openingsrate met 50% of meer. Er is dus een verhoging in de open and click rate.

Wil je graag hyperpersonalisatie gaan toepassen in je e-mail systemen? Dan kun je best gebruik maken van een e-mail systeem zoals Mailchimp of ActiveCampaign.

Meer klantwaardering e-mails

Een tweede trend zijn klantwaarderings e-mails. Bovenstaande verjaardagsmail is een gepersonaliseerde boodschap. Maar daarnaast behoort dit ook tot een klantenwaarderings e-mail. Het bouwt immers een emotionele connectie met het bedrijf.

En mid COVID-19 en post COVID-19 blijft de nood om een emotionele connectie hoog of zelf hoger. Individuen hunkeren naar empathie waar u als bedrijf perfect kan op inspelen met ‘klantwaarderings email marketing campaigns’.

Klantenwaardering e-mails bieden de gelegenheid om een helpende hand te zijn voor uw subscribers. Het versterkt de relatie, vergroot het vertrouwen, loyaliteit en betrokkenheid.

Een perfect voorbeeld hiervan is de ‘Thank You’- email van McDonalds. Deze campagne dankt de ‘frontline heroes’ terwijl er reclame wordt gemaakt!

Aanpassingen McDonalds marketing 2021
Bron: designmodo

Mobiele ervaring

Een derde trend waar marketeers meer op moeten gaan inspelen in de mobiele ervaring. Individuen gebruiken vaker hun smartphone om iets op te zoeken. Zo gebruikt men ‘mobile browsing’ 20% meer dan zijn desktop variant. Mobiele optimalisatie is dan ook een belangrijke key-point in marketing. 

Zo geeft 52% toe dat ze minder geneigd zijn om zich niet te binden met een bedrijf met een slechte mobiele ervaring. Eerder vermelde cijfers vertalen zich dan ook weer in hogere opening rate via de smartphone. Zorg dus dat je e-mails ook zichtbaar zijn op de smartphone! 

Dit kan je doen door de content te beperken. Maar ook door middel van kleuren. Anno 2021 maken vele smartphone gebruikers gebruik van ‘dark mode’. Bedrijven zoals Uber speeld hier al slim op in door hun achtergrond donkerder te maken. 

Aanpassingen Uber marketing 2021
Bron: designmodo

Maak het huiselijk

Corona zorgde ervoor dat iedereen vaker thuis zit. Het leven gebeurt dan ook binnenshuis. Je speelt hier dan ook het best op in tijdens je e-mailcampagnes. 

Toon producten en foto’s met een huiselijke sfeer. Laat zien dat het product nuttig is voor het hier en nu. 

Je content moet knus en veilig aanvoelen. Gebruik hier dan ook zeker geen foto’s met meerdere individuen. Want dit is echter niet gelinkt aan het dagelijkse leven. Zo spelen kledingbedrijven nu beter in op pyjama’s en loungewear. 

Als bedrijf wil je natuurlijk aan de kant van de klant staan. Dit kan optimaal door het gebruik van ‘visuals’ die een weerspiegeling zijn van de realiteit. Een perfect voorbeeld vind je hieronder terug. 

Aanpassingen marketing 2021
Bron: designmodo

Dit bedrijf opteerde voor foto’s getrokken in een slaapkamer. Maar daarnaast spelen bedrijven ook in met hun visuals op de mondmaskers. Modellen die mondmaskers dragen zijn meer relatable voor consumenten.

Automatisering

E-mailmarketing is een hoop werk en vraagt veel tijd. Hier kan marketing automatisering echter een oplossing bieden. Het verlicht het werk van marketeers en neemt enkele taken over. Daarnaast blijkt ook dat de Click Rate van automatische e-mails 119% hoger is.

Maar wat is marketing automatisering nu precies en welke mails automatiseer je dan best? Bij Mailbox hebben we reeds al enkele artikels geschreven in verband met automatisering. Voor meer informatie kan je dan ook altijd hier eens een kijkje nemen.

Marketing automation is het gebruiken van software om de effectiviteit van marketing te verhogen. Dit kan enerzijds gebeuren op sociale media maar anderzijds ook voor e-mailcampagnes.

Je kan gebruik maken van automatisering voor het versturen van welkom mails, verjaardagsmails, abandoned cart emails, persoonlijke kortingen of promoties aangepast aan het koop en clickgedrag van je consument.

COVID-19 zorgde voor vele veranderingen in ons leven en op het vlak van e-mail marketing. Deze veranderingen dienen echter omarmd te worden door bedrijven. Pas dus je e-mailcampagnes aan aan het dagelijkse leven. Toon empathie aan je subscribers en bouw een emotionele connectie met hen.

Vergeet daarnaast niet de sterke groei van smartphones voor het gebruik van opzoeken en het lezen van e-mails. Hou dit dan ook in gedachten bij het maken van je e-mailmarketing campagnes. Beperk de content, pas de lay-out aan, enzovoort.

Gebruikte bronnen:
Designmodo: Email marketing trends 2021
Emailmonday: email marketing automation trends predictions