Als ondernemer ben je vermoedelijk wel al in aanraking gekomen met diverse e-mailmarketing diensten. Er bestaan er dan ook een hele hoop. Deze e-mailmarketing systemen helpen je als ondernemer om je publiek te bereiken en e-mailcampagnes te kunnen uitsturen.

In 2021 maakte e-mailmarketing dan ook een enorme groei. Er was al jaren een stijgende preferring naar digitale marketing te zien, maar onze niet zo beste vriend COVID-19 plaatste deze verschuiving in een extra versnelling.

Samen met deze verschuiving ontstonden er ook nieuwe email marketing trends waar bedrijven rekening mee moesten gaan houden. Deze vijf grote online marketing trends blijven vandaag de dag nog steeds relevant. Voor deze vijf trends kun je dan ook best gebruik maken van een e-mailmarketing systeem.

Mailchimp

Wanneer je dus bekend bent met e-mailmarketing zal je ook wel ongetwijfeld gehoord hebben van de email marketing tool Mailchimp. Mailchimp lanceerde in 2001, maar kende zijn enorme groei in 2009 na het toevoegen van een gratis optie.

Active Campaign

Mailchimp vs active campaign

Laten we ook even eerlijk zijn. In een ver verleden maakte wij gebruik van ActiveCampaign, een sterke concurrent van Mailchimp sinds 2003.
Daarna maakte we echter de omschakeling naar Mailchimp. Maar onlangs zijn we toch terug begonnen met ActiveCampaign te gebruiken. Maar waarom?

In dit artikel leggen we je met veel plezier onze ervaringen met Mailchimp en ActiveCampaign uit. Zo krijg je een ideaal overzicht om de keuze voor je bedrijf te maken. We geven je duidelijk het verschil mailchimp en activecampaign weer. En vertellen je alle minpunten en pluspunten.

Abonnementsprijzen

Laten we beginnen met een van de belangrijkste factoren, namelijk prijs.

Beide systemen werken met een gelijkaardige abonnementsformules. Hierbij betaal je per maand een betaald bedrag waarvoor je in ruil toegang krijgt.
Mailchimp biedt vier verschillende abonnementsformules aan. Waaronder één gratis versie (tot 2000 contacten).

Active Campaign daarentegen biedt slecht drie abonnementsformules aan en beschikt niet over een gratis abonnementsformule. Je kunt bij ActiveCampaign echter wel een gratis proefperiode starten. Maar naderhand dien je dus wel over te schakelen op een betalende formule.

Bij beide partijen krijg je al naar gelang de abonnementsformules toegang tot meer of minder opties. Bekijk dus zeker even goed wat jij echt nodig hebt!

Mailchimp

PremiumStandardEssentialsFree
Vanaf €279.41Vanaf €15.89Vanaf €10.28Gratis

Active Campaign

LitePlusProfessionalEnterprise
Vanaf $9Vanaf $49Vanaf $149Contact opnemen met sales

Bij beide partijen zit er wel nog een adertje onder het gras! De abonnementsformules zijn voor beiden partijen voorzien voor 500 contacten. Stijgt het aantal contacten? Dan zal ook je prijs stijgen.
Je bekijkt dus best even via de website van ActiveCampaign en Mailchimp wat de effectieve kostprijs voor je is.

Tip. Hou je abonnementsformule zeker ook zelf up to date! Mailchimp rekent je bijvoorbeeld namelijk een extra maandelijkse kost aan per 250 contacten. In sommige situaties zul je dan ook meer betalen met een abonnementsformule voor 500 contacten dan met een abonnementsformule voor 5000 contacten.

Opgepast : wijziging in de tarievenstructuur van Mailchimp vanaf augustus 2022:

Vanaf 29 augustus 2022 zullen klanten die zich voor een Free plan inschrijven een contactgrootte limiet van 500 hebben, met een maandelijkse verzendlimiet van 2.500 e-mails, en een dagelijkse verzendlimiet van 500 e-mails. Gratis gebruikers die vóór 29 augustus een abonnement namen, behouden een contactgrootte van 2.000, met een maandelijkse verzendlimiet van 10.000 e-mailberichten, en een dagelijkse verzendlimiet van 2.000 e-mailberichten.

Nieuwe en bestaande klanten van het Free plan zullen toegang hebben tot dezelfde rijke functies. Voor bestaande klanten van het Gratis plan verandert er niets; maar als een klant van het Gratis plan met de 2.000 contactlimiet na 29 augustus upgradet naar een betaald plan en dan verkiest terug te keren naar het Gratis plan, krijgt hij de nieuwe 500 contactlimiet, met een maandelijkse verzendlimiet van 2.500 e-mails, en een dagelijkse verzendlimiet van 500 e-mails.

Gebruiksvriendelijkheid

Laten we even beiden systemen naast elkaar leggen. Beiden werken namelijk met een drag and drop systeem. Simpel uitgelegd betekent dit dus dat je gewoon elementen moet slepen naar de gewenste plaats. Als is het in werkelijkheid soms wel iets moeilijker.

Bij Mailchimp kun je dus ook simpel de blokken slepen naar de gewenste plaatst en daar de nodige content of email aanpassen. Denk hierbij maar aan afbeeldingen, teksten, kleuren en zoveel meer. Maar hier komt voor ons een minpuntje aan.

Mailchimp werkt met templates, wat leidt tot het feit dat je redelijk “vast” zit aan deze email templates. Kies je bijvoorbeeld voor een template zonder kolommen dan kun je dit niet zomaar aanpassen naar twee kolommen. En visa versa. Je kunt dus alleen maar de elementen boven of onder elkaar plaatsen.

Mailchimp VS Active Campaign: Drag en Drop Builder Mailchimp.

Hier wint ActiveCampaign dan toch van Mailchimp. Bij ActiveCampaign hang je niet vast aan een bepaalde template. Wel kun je zelf een template ontwikkelen en deze opslaan voor later.
Maar voor de rest kun je de elementen overal kwijt zonder je zorgen te hoeven maken over je voorgeselecteerde template. Eerst twee kolommen en iets later drie? Dat is geen probleem!

Maar dat is voor ons binnen Mailbox nog niet het grootste pluspunt. Het leukste vinden we namelijk de mogelijkheid om padding en marge te gebruiken in je e-mails. Zo kun je zelf per element padding en marge gaan toevoegen. En heb je dus complete visuele vrijheid.

Mailchimp VS Active Campaign: Drag en Drop Builder Active Campaign.

Voor ons is de winst hier dus toch duidelijk voor ActiveCampaign. Maar we hebben dan ook al enige ervaring met deze extra opties zoals marge en padding.
Ben je een beginner? Dan kun je best beginnen met Mailchimp omdat hier de opties beperkter zijn en dus ook iets eenvoudiger. Maar desalniettemin weerhoudt als beginner je niets om toch ook direct met ActiveCampaign te starten.

Marketing Automation

Marketing Automation of Email automatisatie is al enige tijd hot. Enkele jaren geleden kosten deze techniek nog een fortuin. Maar ondertussen bieden vele partijen deze mogelijkheid aan aan democratische prijzen.

Heb je nog nooit gehoord van Marketing Automation? Dan gaat het volgende stuk iets ingewikkelder zijn voor je. Maar we doen ons best om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Marketing automation wil eigenlijk zeggen dat je personen in een reeks van geautomatiseerde berichten laat terecht komen. Je gaat je marketing campagne dus zoveel mogelijk automatiseren om je klanten op het juiste moment en op de juiste manier te bereiken. We noemen dit ook wel lead nurturing.

Email automatisatie biedt je daarnaast de mogelijkheid om aangepaste communicatie te sturen naar (potentiële) klanten op basis van hun situering in je aankoopproces. Zo kun je aangepaste communicatie versturen afhankelijk van een klant zijn voorgaande handeling.

Hieronder even een simpel voorbeeld:
Je stuurt naar je klanten een mail met een link. Daarna wacht je één dag. Wanneer klanten op deze link hebben geklikt stuur je ze mail A hebben ze er niet op geklikt dan stuur je ze mail B.

Maar het beperkt zich natuurlijk niet tot deze zogenaamde If/Else opties (zoals hierboven gegeven in het voorbeeld). Elke marketingsysteem heeft verschillende triggers en/of acties die je kan gebruiken. Denk maar aan:

  • Automatisch een e-mail versturen op iemands verjaardag.
  • Iemand die een aankoop begonnen was eraan herinneren dat er nog producten in zijn winkelmandje zitten.
  • Een reeks tips & tricks versturen via e-mail.
  • Gelijkaardige of aanvullende product of dienst voorstellen aan een klant die net een aankoop deed.
  • Een reminder exact 14 dagen voor een abonnement vervalt.
  • Standaard een e-mail sturen na een telefoongesprek om te evalueren of de klantendienst zijn werk goed gedaan heeft.

Op vlak van marketing automatisatie verkrijgt Mailchimp de 2de plaats. Mailchimp biedt marketing automation aan sinds 2017. Ze bieden je de mogelijkheid om enkelvoudige automatisering op te stellen. Denk hierbij bijvoorbeeld maar aan verjaardags e-mails.

Maar daarnaast kun je met de betalende versie ook customer journeys aanmaken. Dit zijn een hele reeks van geautomatiseerde e-mails die in verbinding met elkaar staan.

Maar hier laat Mailchimp het toch afweten. Zo heb je bijvoorbeeld alleen de mogelijkheid om If/Else, Wait of Delay te doen. Daarnaast heb je ook nog wel enkele acties zoals het verwijderen of toevoegen tot een groep, het verwijderen of toevoegen van een tag, uitschrijven of een mail sturen.

Laten we zeggen dat het aanbod redelijk beperkt is binnen Mailchimp van mogelijkheden. Daarnaast speelt je abonnementsformule ook een grote rol. Enkel betalende leden krijgen toegang tot deze functie. En dan is het nog afhankelijk van je soort abonnementsformule hoeveel toegang je krijgt. Zo kun je binnen sommige abonnementen slechts vier handelingen uitvoeren.

bv. Trigger: wanneer personen zich inschrijven voor je lijst > Een e-mail > Een wachtperiode > Een e-mail.

Wat natuurlijk niet echt optimaal is.

Mailchimp VS Active Campaign: Marketing Automation Mailchimp.
Voorbeeld automation in Mailchimp met enkele acties

Wil je jouw e mailcampagne serieus aanpakken? Dan zul je veel verder raken met een gevorderde tool zoals ActiveCampaign. Hierdoor verkrijgt het dan ook met grote voorsprong de 1ste plaats.

Door hun groot aanbod aan triggers en opties is er voor ieder wat wils. Daarnaast blijft ActiveCampaign ook niet beperkt tot e-mail maar kun je wanneer gewenst zelf gaan werken met SMS.
Naast de standaard If/Else en wait actie kun je bij ActiveCampaign ook personen naar andere delen in je automatisatie sturen, een nieuwe automatisatie starten, werken met webhooks en nog zoveel meer.

Dit komt omdat ActiveCampaign het gedrag van gebruikers is beginnen te analyseren. Denk hierbij maar aan je e-mailcampagnes maar ook het gedrag op je website. Hierdoor ontwikkelde ActiveCampaign specifieke acties om te kunnen inspelen op de gegevens. Zo kun je bijvoorbeeld een mails versturen naar mensen die je link openende.

Een tweede groot voordeel binnen deze automatisering is namelijk de actie ‘split’. Dit kun je eigenlijk vergelijken met A/B testing bij Google Adwords. Je gaat namelijk een deel van je groep Mail A te geven en een ander deel van je groep Mail B. Terwijl bij Mailchimp dit alleen beperkt is tot bepaalde onderdelen binnen je mail. Denk hierbij maar aan onderwerpen. En ook A/B-testen kun je uitvoeren met behulp van ActiveCampaign.

Mailchimp VS Active Campaign: Marketing Automation Active Campaign.
Voorbeeld van een simpele automation in ActiveCampaign met enkele acties.

Daarnaast kun je bij beide systemen ook gebruik gaan maken van een autoresponder. Een autoresponders is eigenlijk ook een kleine automatisatie. Meer specifiek ga je binnenkomende e-mail automatisch laten beantwoorden met vooropgestelde e-mails. Denk hierbij maar aan een bedankingsmailtje om je in te schrijven. Maar met beiden systemen kun je dus perfect een autoresponder instellen. Het verschil zit zich hier voornamelijk weer bij de drag en drop builder.

Beheren van lijsten

Binnen Mailchimp werk je met lijsten. Afhankelijk van je abonnement kun je 1 tot 5 lijsten aanmaken. Binnen deze lijst kun je een verdere onderverdeling maken door groepen en tags.
Echter telt elk contact binnen één lijst als één persoon. Wanneer één contact dus in twee lijsten terugkomt dan zal Mailchimp dit ook tellen als twee personen.

Maar ook binnen ActiveCampaign werk je met lijsten, echter wel onbeperkt. Daarnaast kun je nog een verdere onderverdeling maken door tags. Eén persoon kan daarnaast op meerdere lijsten voorkomen, maar toch maar tellen als één persoon.

Deze vergelijking vonden we zelf moeilijk te maken. Omdat je in beide systemen eigenlijk anders gaat werken. Hieronder geven we even een voorbeeld:

Stel je voor dat je opleidingen geeft.
In Mailchimp zou je dus een lijst aanmaken genaamd opleidingen en daarin verschillende groepen aanmaken per opleiding. Daarnaast kun je de jaren nog gaan specificeren door tags.
Bij ActiveCampaign slaan we eigenlijk de eerste stap over. Daar zouden we namelijk een lijst aanmaken per opleiding en deze verder verdelen per jaartal met tags.

Daarnaast kun je ook segmenten aanmaken met Mailchimp. Dus bij Mailchimp kan het al snel veel en ingewikkeld worden. Terwijl bij ActiveCampaign de segmentatie eerder gebaseerd is op je tags en customs fields (die je zelf kan aanmaken of kan automatiseren door automatisatie).

Wij zelf vinden beiden systemen praktisch en zouden dan ook met beiden perfect kunnen werken.

Formulieren

Laten we hier direct even duidelijk zijn, we gebruiken zelden tot nooit formulieren van een e-mailmarketing systeem en gebruiken de form builder dus zeer weinig. We zullen bijna altijd werken met Elementor formulieren. Maar deze formulieren koppelen we natuurlijk wel aan ons gebruikte systeem.

Formulieren zijn dan ook niet de sterkste kant van dit soort bedrijven. Zo zijn de opties van beiden systemen redelijk beperkt.

ActiveCampaign is redelijk makkelijk in gebruik en omgang. Je kunt de responsive formulieren makkelijk inwerken met een embedded code, een link of enkele andere opties.

Het opmaken van een formulier in MailChimp is echter iets ingewikkelder en deze formulieren zijn languit niet altijd responsive. Maar het inwerken van de formulieren werkt wel op dezelfde manieren als ActiveCampaign. Daarnaast beschikt Mailchimp, net zoals ActiveCampaign ook voor de mogelijkheid om te werken met pop-up formulieren.

Onze mening

Hieronder kan je een overzicht zien van wie wij beter vinden op welk vlak.

MailchimpActive Campaign
Interface (user friendl✔️
Algemene gebruiksvriendelijkheid
Leercurve✔️
Aanmaken van e-mails✔️
Flexibiliteit E-mail design✔️
Marketing automatie✔️
Beheren van contacten en lijsten✔️
Formulieren

Conclusie

Vanuit ons perspectief is ActiveCampaign de algemene winnaar. ActiveCampaign gaat dan ook mee met de noden van e-mailmarketeers. En dit is net waar Mailchimp soms wat steken laat vallen. Je kunt namelijk niet verder gaan dan vele basis opties.

Start je juist met e-mail marketing en heb je geen budget? Dan kies je best voor Mailchimp. Mailchimp zul je namelijk de mogelijkheid geven om enkele basis zaken onder de knie te krijgen.
Maar wil je echt voluit gaan voor e-mail automatisatie en wil je meer vrijheid hebben over je e-mails? Dan is ActiveCampaign het marketingplatform voor je!

Heb je hulp nodig met je Email marketing diensten? Dan kunnen we je zeker op weg helpen. Bekijk ons aanbod.