Als klein bedrijf heb je al je handen vol aan het runnen van je dagelijkse activiteiten. Waarom tijd en geld verspillen aan marketing? Maar als je je bedrijf wilt laten groeien, moet je wel online aanwezig zijn.

Hoe ga je meer leads krijgen? Wat ga je doen als je rankings in Google niet stijgen? Wat als op een dag iemand anders je overtreft en je veel van je verkeer op je website verliest?

In dit artikel tonen we je 5 SEO-tips voor Vlaamse KMO’s die je zullen helpen beter te ranken in de zoekresultaten van Google en meer leads uit je website te halen.

lead generation via een sales & marketing funnel

Via SEO ga je vooral aan de slag bovenaan de funnel : je gaat meer mensen naar je website lokken.

Wat is SEO ?

Vaak wordt SEO ofwel “search engine optimisation” afgeschilderd als de kunt om zoekmachines te bedotten en je website artificieel hoog te ranken in de zoekresultaten van Google. Niets is minder waar.

De bedoeling van SEO is om door een aantal gerichte ingrepen je website beter vindbaar te maken voor Google. Maar anderzijds ook door je website zo te organiseren (qua structuur en content) dat je potentiële bezoekers antwoorden vinden op de vraag die ze aan Google stelden.

In dit artikel vind je een aantal nuttige en direct bruikbare SEO tips om je website beter te laten scoren in de Google zoekresultaten.  Maar je zal wel merken dat hoog scoren in Google niet enkel een kwestie is van de juiste technieken, maar vooral van doorzettingsvermogen, visie en een juiste content marketing strategie.

Waarom seo tips ?

Via deze makkelijke seo tips ga je een significant verschil in aantal bezoekers zien.

Uiteraard kan je perfect op internet adverteren via Adwords of zelfs Facebook, maar zou het niet zo veel leuker en goedkoper zijn om al die nieuwe klanten aan te trekken via een hoge ranking in Google ? Uiteraard wel.

In mijn ervaring, brengt een goede seo beter en sneller prospects of klanten aan dan online adverteren. Uiteraard zeggen we niet dat SEA een kanaal is dat je best kan vergeten. Alleen zien we in bijna alle Google Analytics rapporteringen dat SEO meer én betere resultaten opleveren dan online advertentie zoals Google Adwords, Facebook ads of LinkedIn.

Denk aan relevantie

Wanneer je iets zoekt op Google of Bing, typ je je zoekfunctie in en deze zoekmachines tonen je de resultaten in functie van persoonlijke en contextuele relevantie. Dat wil zeggen dat volgens de zoekmachine de volgorde waarin de resultaten getoond worden niet enkel de persoonlijke relevantie van de gebruiker weerspiegelt maar ook in functie van de autoriteit of “goede naam” van de getoonde website in functie van de specifieke zoekopdracht.

We zijn dus onmiddellijk aanbeland in de volgende problematiek : namelijk dat websites niet altijd en overal bovenaan moeten of kunnen staan qua ranking voor elke zoekwoord.

Als je wijn verkoopt, zal het erg moeilijk zijn om bovenaan gerankt te worden bij een zoekfunctie naar stofzuigers. Belangrijk bij SEI is dus om voor de lancering van de website stil te staan bij een 25 tal basis-kernwoorden die je belangrijk vindt voor de positionering van je bedrijf en die consistent te gebruiken zodat de zoekmachines dit zullen oppikken en je hoog laten eindigen in de ranking bij zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan deze “keywords”.

Handige tools om zoekwoorden te vinden 😃

Verschillende handige tools die online te vinden zijn (google adwords “keyword planner” is zeker 1 van de betere!!) kunnen je helpen om in te schatten welke zoekwoorden populair zijn in jouw regio.

Hoe een SEO strategie implementeren : bonus tip

Belangrijk bij de implementatie van een goede seo strategie, is om naast de vele “to do” lijstjes, ook eens stil te staan bij de de juiste volgorde waarin je best je strategie gaat uitvoeren. Vandaar onderstaande seo tips, in chronologische volgorde.

Stap 1 : het zoekwoorden onderzoek

Elke goede seo strategie begint met een zoekwoordenonderzoek. Bovenaan dit artikel hebben we dit al eens kort uitgelegd. In die zin is het belangrijk te beseffen dat niet je website hoog scoort of niet op Google maar wel je pagina’s. En niet alle pagina’s maar wel de meest gelezen en die pagina’s waarbij je bezoekers het langst blijven.

Kortom, die pagina’s met goede content die iets zeggen over je business. En dan komen we vaak terecht op nieuws of blog-pagina’s. Niet per sé de commerciële pagina’s over je diensten of producten. Vandaar het belang van een goede blog. Zo kan je je bereik vergroten van je gekozen zoekwoorden.

In elk geval is het aan te raden dat je website voor elk zoekwoord op z’n minst een aparte pagina heeft.

Stap 2 : technische elementen

In deze stap moeten we er voor zorgen dat er technisch gezien geen mankementen zijn aan je website. Voor wordpress kan je hiervoor gebruik maken van Yoast seo.

Maar er zijn nog andere plugins om je hiermee te helpen. We hebben de belangrijkste even opgelijst in ons artikel over SEO plugins voor WordPress.

In deze fase komen de volgende elementen aan bod : permalinks, meta-descriptions en meta keywords, ssl (of https),  het gebruik van headings, alt tags voor afbeeldingen, canonical links, enzovoort. Vaak is het gewoon kwestie van die elementen juist te zetten en te houden.

In deze stap kunnen we ook het gebruik van AMP of Advanced Mobile Pages vermelden. Deze techniek bestaat erin van elk blogitem van je website een versie in Google’s AMP formaat te serveren. Deze techniek behandel ik ook in mijn artikel “Waarom je best Google AMP gebruikt op je website“.

Stap 3 : content marketing

In deze stap ga je alle content van je website schrijven in functie van je gekozen zoekwoorden in fase 1.

Alle artikels, blogitems en pagina’s moeten “doordrongen” zijn van je belangrijkste keywords. Ze reflecteren immers je inzicht in je specifieke sector, je specialiteit en wat je zo speciaal maakt.

We hebben een heel uitgebreid artikel geschreven over hoe je nu juist teksten schrijft in functie van een bepaald zoekwoord. Je vind de details terug in dit artikel over “werken met zoekwoorden en seopress“.

Vaak wordt wel eens gezegd (en daar zit een fundamentele waarheid in), dat seo voor 90% content marketing is.

5 gouden seo tips

Het is altijd gevaarlijk om 5 gouden regels naar voor te schuiven. Vaak is goede seo immers gewoon het volgen van een checklist van praktische acties. Toch kunnen we een aantal tendensen aanduiden.

Tip 1 : maak goede content

Hét belangrijkste element van een goede seo, is het aanmaken van goede inhoud ! Of in modernere termen : creatie van goede content. Schrijf artikels voor je website, maak een blog aan met een wekelijks nieuwtje. En dan spreken we niet over een technisch handboek. Vele zaakvoerders van KMO’s hebben een rijke ervaring met producten en diensten en kunnen dit perfect gebruiken op de blog van een website. Gebruik zoveel mogelijk media op je website zoals foto’s, video’s en infographics.

In onze ervaring is een goede seo bijna gelijk aan goed geschreven originele content !

Tip 2 : wees relevant

Wees relevant. Als je een website over wijn hebt (is blijkbaar top of mind momenteel), vertel dan over wijn of wijnproducenten. Vertel met liefde over het beroep en de finesses van het wijnproeven. Relevantie wil ook zeggen dat je niet zomaar artikels of stukjes artikels gaat “copy-pasten”. Google en Bing vinden dubbele inhoud en je website zal hierdoor negatief gepenaliseerd worden.

Tip 3 : structureel schrijven

Schrijven met passie en empathie voor je lezer, mag je uiteraard niet weerhouden gestructureerd te schrijven. Gebruik 1 titel en verschillende ondertitels (h1 en h2 in html). Gebruik beelden ter illustratie van de tekst en geef sprekende namen aan de beelden die je gebruikt. Bovenstaand beeld heeft bijvoorbeeld als verklarende tekst “Search Engine Optimization SEO”. Probeer ook je 10 kernwoorden telkens te verwerken in de tekst. In deze tekst gebruik ik de volgende kernwoorden (van de 16 in totaal) : website, seo, tips en adwords.

Tip 4 : gebruiksvriendelijke urls

We eindigen met een tweetal praktische elementen : gebruik user friendly urls (informatieve url paden) want zoekmachines vinden dit beter dan “http://www.mijnwebsite.be/?article_id=123&page=5”.  

Tip 5 : Gebruik een sitemap

En gebruik een xml sitemap op je website. Dat is een xml bestand dat aan de zoemachines onmiddelijk vertelt hoe de website structuur in mekaar zit en welke pagina’s belangrijk zijn en welke minder.

Alle goede seo plugins voor WordPress hebben een ingebouwde functies om je sitemap automatisch aan te maken.

Samenvattend, heb ik dus de volgende 5 gouden seo tips :

  1. doe uitgebreid zoekwoordenonderzoek
  2. schrijf voor je bezoekers relevante en originele inhoud
  3. structureer je artikels
  4. gebruik user friendly urls (informatieve url paden)
  5. gebruik een xml sitemap

Bovengenoemde seo tips zijn zaken die je webmaster normaal gezien vrij snel en zonder grote kosten kan implementeren.

Zeker als je werkt met WordPress, zal de Yoast SEO plugin je al snel kunnen verder helpen met de meer technische elementen.

Enkele “must haves”

We hebben ze hierboven niet vermeld, maar er zijn nog twee zaken die absoluut in orde moeten zijn om je vindbaarheid in Google te optimaliseren :

  • zorg ervoor dat je je Google Mijnbedrijf pagina geclaimd heb en dat de gegevens die hierop staan up-to-date zijn
  • ik durf het bijna niet te vermelden maar controleer ook even of je website “mobile friendly” is (responsive design). Met deze link kan je dat makkelijk testen : https://search.google.com/test/mobile-friendly

10 Praktische to do’s voor je WordPress site

Deze 10 tips zijn gebaseerd op het artikel “The 10 most important seo strategies for your websites” op Forbes. Ze sommen op een praktische manier op hoe je als Vlaamse (of Nederlandse) KMO je WordPress site mits enkele kleine ingrepen beter vindbaar kan maken voor Google.

  1. Zet de permalink structuur op “statisch”
  2. Gebruik je zoekwoorden in titel én ondertitels
  3. Gebruik een xml sitemap. Deze is standaard aanwezig in Yoast SEO (de plugin) maar best wel even checken dat alles werkt)
  4. Gebruik google search console
  5. Maak je artikel voldoende lang (2000 woorden)
  6. kies tussen www en niet www site
  7. gebruik een ssl certificaat
  8. Zorg dat je website SNEL is
  9. Zorg dat andere websites naar jou linken (backlinks)
  10. Gebruik Yoast, zowel voor de technische instellingen als de content optimalisatie per pagina

Volg een seo opleiding

Misschien is dit wel de laatste (maar ook de beste tip). Volg een SEO opleiding voor WordPress.

We zullen je leren hoe je een zoekwoordonderzoeksplan maakt en wat je vervolgens met dat plan kunt doen. We praten ook over de WordPress plugins die je kan gebruiken en hoe het gebruik ervan het gemakkelijker maakt om de vindbaarheid van uw website te verbeteren..