Om je website vindbaar te maken via Google, moet je site een antwoord geven door middel van de content op vragen van je doelgroep.

Eenmaal je dat bepaald hebt, kan je de WordPress plugin SEOPress gebruiken om je specifieke pagina beter te laten aansluiten bij een bestaande zoekopdracht in Google.

Er zijn natuurlijk nog een paar andere factoren om goed te ranken in Google (pagina snelheid bijvoorbeeld) maar het beantwoorden van concrete vragen is zeker je eerste prioriteit.

SEO en zoekwoorden

In 2021 rapporteerde Google dat er tot 3,5 miljard zoekopdrachten per dag zijn. Dat is uiteraard gigantisch veel en het spreekt voor zich dat je website niet per sรฉ moet ranken op elke zoekopdracht.

Maar wacht even. Wat is nu eigenlijk ranken ?
Als je “gsm kopen” opzoekt in Google, zijn er eerst een aantal betaalde advertenties en net daaronder zie je de resultaten die “organisch ranken” op die zoekopdracht.

Pasted image 20211028151618 Werken met focus keywords in SEOPress
Google SERP of Search Engine Result Page

Nu kan je je wel voorstellen dat het heel belangrijk is je website zo hoog mogelijk te laten scoren in die zoekresultaten. De hoogste posities krijgen namelijk de meeste clicks:

  • positie 1 (of rank 1): 31% clicks
  • positie 2: 25%
  • positie 3: 19%
  • positie 4: 14%
  • positie 5: 10%

In die zin zijn zoekwoorden dus de zoekopdrachten waarvoor je wilt dat je website hoog scoort in de Google zoekresultaten.

En dit kan je best heel ruim bekijken: alle zoekopdrachten die interessant zijn voor je ideale klanten, zijn ook interessant voor jou. Ze “lokken” namelijk potentiรซle kopers naar je website zodat ze kunnen kennismaken met jouw bedrijf.

Zoekwoorden zijn ook vaak een combinatie van verschillende woorden (“hoeveel kost een iPhone 11”). In tegenstelling tot wat velen denken is het dus niet per sรฉ รฉรฉn woord (het kan wel), maar een combinatie van verschillende woorden.

Verschillende soorten zoekwoorden

Alle zoekwoorden zijn uiteraard niet gelijk. Je kan ze bijvoorbeeld indelen in functie van de intentie of de bedoeling.

Grofweg genomen zijn er “informatie zoekopdrachten”, “commerciรซle zoekopdrachten” en “transactionele zoekopdrachten”.

Laten we nog eens een voorbeeld nemen met daaraan gekoppeld de zoekintentie

  • welke gsm kopen? : informatie
  • Samsung smartphones prijzen vergelijken: overgang tussen informatie en commercieel
  • iPhone 11 kopen: transactioneel
  • waarom iPhone 11 kopen: commercieel (want beslissing is al genomen) maar wel op zoek naar informatie

En zo kan je nog een tijdje doorgaan natuurlijk. Want het aanbod van een bedrijf dat GSM’s verkoopt, is natuurlijk ruimer dan dat.

Als je wil weten welke varianten er allemaal bestaan, kan je eens een kijkje nemen op de website van Answer The Public.

Zo bestaan er bijvoorbeeld 8 vragen rond “waarom” een iphone kopen :

  • waarom iphone kopen
  • waarom iphone se kopen
  • waarom iphone 11 kopen
  • waarom geen iphone kopen
  • waarom iphone 12 kopen
  • waarom iphone xr kopen
  • waarom iphone 7 kopen
  • waarom nieuwe iphone kopen

Maar er zijn nog vele andere dimensies zoals “wanneer”, “wat”,”waar” en “welke”.

Kortom, als je iPhones verkoopt, ga je daar best eens je licht opsteken om te zien naar wat er nu juist gezocht wordt. Vaak zijn dit “informatie” zoekopdrachten, maar er zitten natuurlijk ook commerciรซle zoekopdrachten tussen (bijvoorbeeld: “waar iPhone kopen met ecocheques” ๐Ÿ˜‰).

Vanuit commercieel standpunt zijn uiteraard de commerciรซle en transactionele zoekopdrachten het interessantst. Maar best geef je toch ook aandacht aan de informatie zoekopdrachten om zo extra volk naar je website te leiden, zodat ze kunnen kennis maken (indirect dan) met je commercieel aanbod.

Zoekwoorden voor B2B

Als je b2b (business-to-business) werkt, is bovenstaand mechanisme niet fundamenteel verschillend. Wel zijn er vaak minder zoekopdrachten waardoor het eigenlijk nog belangrijker is om de juiste uit te kiezen.

Er zijn wel een aantal tactieken die nรฉt een beetje anders zijn en waarmee je best rekening houdt:

  • In b2b hebben veel bedrijven de neiging om de “commerciรซle” en “transactionele” zoekopdrachten te negeren en te focussen op de “informatie zoekopdrachten”
  • Je bent niet op zoek naar zoekwoorden die veel bezoekers naar je website lokken. Kwaliteit primeert in b2b boven kwantiteit.
  • Maak je pagina’s/berichten niet tรฉ algemeen, maar focus รฉcht op content waarmee je bezoekers geholpen zijn. Deze post heeft in elke geval de bedoeling om onze bezoekers verder te helpen en is zeker niet tรฉ algemeen.
  • Heb een mening: ook hier kunnen we constateren dat dit niet zo vaak wordt gedaan. Meestal is een post een bericht met objectieve info, maar geen persoonlijke inbreng.

Zoekvolume van keywords onderzoeken

Je bent nu aan de slag gegaan en je hebt waarschijnlijk een enorm aantal zoekwoorden. Als je echt teveel tijd hebt, kan je je nu gaan bezig houden om te proberen je website te laten ranken op al die zoekwoorden.
Maar dat is natuurlijk geen ideale approach.

Je zou eigenlijk een tool moeten hebben om het potentieel te kunnen inschatten van een zoekwoord. Het goede nieuws is dat die bestaat (๐Ÿ˜‰). Het slechte nieuws is dat je slechts een beperkt aantal gegevens per dag kan opvragen.

Die tool is Ubersuggest van Neil Patel.

keyword tips van Ubersuggest
Ubersuggest resultaten op het zoekwoord “gsm kopen”

Hierboven zie je de resultaten die je kan bekomen door bijvoorbeeld te zoeken op het commerciรซle zoekwoord “gsm kopen” (je weet nog niet welke โ€ฆ)


Onmiddellijk zie je het potentieel van die zoekopdracht (6600), maar weet ook dat de meeste zoekopdrachten waar veel volume op zit (waar veel mensen naar zoeken dus) ook meestal de moeilijkste zijn om op te scoren met jouw website.

Als ik dit lijstje zie, zou ik bijvoorbeeld eerder werken op zoekopdrachten met kleiner volume (“gsm kopen met ecocheques” – 210 zoekopdrachten) omdat daar minder concurrentie voor is.

De oefeningen en analyses die hierboven vermeld worden, worden in de vakliteratuur vaak ook omschreven als een zoekwoordenonderzoek.

Wat is SEOPress

SEOPress is een gratis WordPress plugin waarmee je enerzijds de technische instellingen van je website kan optimaliseren voor Google, maar waarmee je anderzijds ook je verschillende pagina’s en berichten kan optimaliseren in functie van een bepaalde zoekopdracht.

Er is zowel een betalende (de Pro versie) als een gratis versie van deze plugin. Zoals gewoonlijk bevat de betalende plugin een heleboel extra functies (html sitemap bijvoorbeeld en xml sitemaps), waaronder een uitgebreide module om rich snippets mee te integreren op je pagina.

Uiteraard is SEOPress slechts รฉรฉn van de tools die je kan gebruiken om je on-page SEO in orde te brengen. Hier vind je een overzicht van alle SEO-plugins voor WordPress.

Je kan ook de manier waarop je pagina in de zoekresultaten getoond wordt, hiermee zelf instellen en optimaliseren voor een goede CTR of click-through-rate.

En dat is nu exact de reden waarom ik dit artikel gestart ben met een uitleg over de strategie achter zoekwoorden en de kunst om de juiste te kiezen.

Al die SEO WordPress plugins helpen je om je zoekwoorden strategie toe te passen. Maar de strategie komt dus voor de uitvoering. Het heeft geen zin om SEO plugins te installeren zonder strategie.


Ook de Yoast plugin (die eigenlijk nog een stuk populairder is dan SEOPress) werkt op dezelfde manier.

Hoe je pagina of bericht optimaliseren in functie van een zoekopdracht

Bepalen hoe je pagina getoond wordt in de zoekresultaten

De eerste instellingen die je kan veranderen en die zullen bepalen hoe je pagina getoond wordt in de zoekresulaten vind je onderaan de Gutenberg editor (voor berichten).

Belangrijk: probeer de teksten zo te schrijven dat mensen op je link in de Google zoekresultaten klikken. Dat noemen we ook de CTR of click-through-rate. Maar je moet natuurlijk niet zo ver gaan als “click bait”.

seopress plugin
Titel en meta description zoals weergegeven door SEOPress

Zoals je kan zien, zijn er twee dingen die je kan aanpassen:

  • op de eerste plaats is er de titel
  • en op de tweede plaats de zogenaamde “meta description“: die wordt in de Google zoekresultaten onderaan de link naar je website getoond. SEOPress zal je helpen om de ideale lengte van deze tekst te bepalen.
  • rechts zie je dan het resultaat
preview google snippet in seopress
Preview van de snippet in Google (mobile en desktop)

Je kan een heleboel optimaliseren door deze teksten aan te passen. De bedoeling moet altijd zijn om klikken te maximaliseren.

Hoe je teksten optimaliseren in functie van de specifieke zoekopdracht van de desbetreffende pagina

De volgende stap nu is om je gewenste zoekopdracht waarvoor de pagina moet scoren gaat toevoegen :

focus keyword instellen in seopress
Het target keyword of zoekwoord(en) toevoegen

Het leuke aan SEOPress is dat je ook meerdere zoekopdrachten kan invoeren en dus je pagina of bericht kan optimaliseren in functie van meerdere zoekwoorden.

Als je bijvoorbeeld de zoekopdracht “gsm kopen met ecocheques” invoert in Google, zie je vaak een blok met “mensen vragen ook” die je extra info kan geven over wat eventuele secundaire zoekwoorden kunnen zijn:

google "mensen vragen ook" of "people also ask"

Eenmaal je dat ingevoerd hebt, zal SEOPress je een heleboel tips geven over wat je nu allemaal moet doen om je tekst te verbeteren:

keyword tips van seopress
SEOPress tips om de content van je artikel te verbeteren

Het volstaat nu om die tips te lezen en je tekst aan te passen in functie van de gegeven tips.

Enkele veel voorkomende tips die SEOPress geeft

  • keyword density: je gebruikt best het desbetreffende zoekwoord een paar keer in je tekst. De density of densiteit is een indicatie van hoeveel keer je best het zoekwoord gebruikt in de tekst
  • words counter: dunne content of korte teksten zijn vaak niet goed om te ranken op een bepaald zoekwoord. SEOPress zal je een tip geven van hoe lang je best je tekst maakt. Wordt berekend op basis van het aantal woorden.
  • internal links: geeft een idee of andere pagina’s van je website linken naar je huidige pagina. De gouden regel is hoe meer links verwijzen naar je pagina, hoe belangrijker die moet zijn op je website. Gebruik ook links naar andere pagina’s om zo informatie op andere pagina’s te linken.
  • headings: duidt aan of je de titels en ondertitels juist gebruikt. Beste is om je tekst te structureren door strategisch gebruik te maken van h2 en h3 om zo je artikel te structureren. H2 is een ondertitel en H3 is dan een onder onder titel. Dit artikel bijvoorbeeld heeft 8 x H2 en 3x H3 (die onder een H2 vallen).
  • meta title: bemerkingen over de meta titel van je pagina
  • meta description: bemerkingen over de meta description

Voor de laatste twee tips valt te noteren dat de bemerkingen meestal betrekking hebben op de lengte en over het al dan niet aanwezig zijn van een zoekwoord.

Conclusie

Als je dus wil dat je website scoort op bepaalde zoekwoorden, ga je best op zoek naar zoekwoorden die strategisch en commercieel het interessantst zijn. In die massa gegevens kan je prioriteiten leggen in functie van de zoekintentie en het potentieel op basis van het aantal zoekopdrachten.

In vele artikels leggen we de nadruk op de integratie van Google Analytics. In dit geval toont GA meestal weinig over de resultaten van de zoekopdrachten waarop je site gevonden wordt. In dit geval raden we je aan ook te werken met Google Search Console en deze te koppelen aan Google Analytics.

Eenmaal je dat bepaald hebt, zal een plugin zoals SEOPress of Yoast je kunnen helpen om je pagina te optimaliseren in functie van het gekozen zoekwoord.