desktop

Mailbox blog

Mobile + tablet

Mailbox blog

Bolletjes

Hoe je productpagina’s optimaliseren in WooCommerce

Veel eigenaars van webshops hebben de meest fantastische producten. Ze zijn actief in een goede niche markt en hebben een aantrekkelijke website. Maar toch vallen de verkopen wat tegen.

Een mogelijke reden is dat Google weinig mensen naar je productpagina’s stuurt van je WooCommerce store en dat daardoor de verkopen tegenvallen.

In dit artikel belichten we een aantal technieken om je productpagina’s te optimaliseren.

Weinig bezoekers door dunne content

weinig verkopen in je Woocommerce webshop

Mensen zijn gericht op zoek naar producten of diensten die voor hen belangrijk zijn. En daarvoor gebruiken ze doelbewust Google.

Eigenlijk stellen ze een heel specifieke vraag en hopen ze dat het algoritme van Google hen een aantal websites voorstelt, waar ze de producten zullen vinden die beantwoorden aan hun welbepaalde vraag.

Gebruikers van zoekmachines hebben gemerkt dat ze hun vragen steeds duidelijker kunnen stellen en dat Google hen dan ook zeer specifieke resultaten geeft. In technische termen noemen we dit natural language search.

Maar geef toe… Hoe kan Google erin slagen om de 5 miljard zoekdrachten per dag succesvol af te ronden als ze op jouw webshop productomschrijvingen vindt met maar 2 zinnen ?

Als je intypt “koffie kopen bij koffiebrander in Klein Brabant” dan moet Google wel degelijk begrepen hebben dat vanreethpuurs.be hiervoor de beste kandidaat is. En dat kan natuurlijk enkel als je duidelijk in menselijke taam omschrijft wat je doet en wat je product is.

Maar het probleem is dat vele webshop eigenaars geen of weinig content maken rond alle producten op hun website. Hoe wil je dan dat Google je webshop vindt en de juiste mensen doorverwijst naar je productpagina’s.

Je zou het aantal bezoekers kunnen boosten met Google Ads. Maar uiteindelijk komt dit duurder uit dan wat Google gratis kan doorsturen naar je productpagina’s.

Dus ja. Korte productomschrijvingen zij wel degelijk een probleem.

Weinig conversies

Eenmaal je er toch in geslaagd bent (de juiste) bezoekers naar je productpagina te leiden, is er eigenlijk weinig te zien.

In het slechtste geval zien ze 1 foto van lage resolutie met een productomschrijving van 2 zinnen. Vaak komen dergelijke gegevens van de leverancier van de producten zodat ze zelfs niet origineel zijn.

Vergelijk het met Vandenborre. Denk dat je dat ze evenveel zouden verkopen als de verkopers die in de winkel rondlopen je niet alle uitleg zouden geven over alle producten in de (fysieke) winkel ?

Het is in deze fase van het verkoopproces erg belangrijk om alles uit de kast te halen om je product te presenteren : technisch adequate productinformatie, kwalitatieve productfoto’s, getuigenissen en teksten die verkopen.

Daarvoor zijn er een aantal technieken die we kunnen gebruiken.

Een actieplan om een rendabele productpagina te maken

Misschien kan je beginnen met een techniek waarbij we even in de huid kruipen van de doelgroepen die we willen aantrekken naar onze webshop.

Schrijf de 5 belangrijkste vragen neer die hen zouden kunnen helpen door het gebruik van het product dat je wil verkopen. Dat zal je uitgangspunt zijn.

Tip 1 : Simpele, positieve teksten

Hou je teksten simpel. Niemand heeft behoefte aan complexe literatuur voor de aankoop van een leuk product.

voorbeeld korte positieve tekst
voorbeeld bol.com “muziekmobiel”

Maak het ook niet te lang. Een productomschrijving van ongeveer 300 woorden zou ruim voldoende moeten zijn. Vermijd ook negatieve taal en gebruik actiewoorden.

Tip 2 : Begin met de sterke punten van het product

In marketing noemen we dit ook de USP’s of Unique Selling Proposition.
De meeste rendabele webshops zijn actief in niche markten waar zij dominant kunnen zijn en is hun productaanbod uniek zodat ze de facto bijna geen concurrentie hebben.

Die sterke punten kan je best nog eens herhalen aan het begin van de productbeschrijving.

Tip 3 : Gebruik technieken van copywriters

Elk episch verhaal heeft dezelfde structuur. We beginnen met de held voor te stellen (de potentiële klant dus) en het mogelijk conflict dat ze ervaren of reeds meegemaakt hebben.

Misschien zijn ze op zoek naar goede koffie en geen voorverpakte commerciële producten zonder ziel bijvoorbeeld.
Bouw je case en argumentatie hierrond op en ontwikkel je verhaal (binnen de bovenvermelde 300 woorden natuurlijk).

storytelling

De climax is uiteindelijk jouw product en de oplossing is het aanschaffen van het product. Als je het zo bekijkt kan je elke productbeschrijving voorstellen als een verhaal.

Tip 4 : Gebruik bullet lists

Bullet lists geven opsommingen van voordelen van producten. Ze kunnen ook een lijst bevatten van technische kenmerken van een product.

Wat in elk geval zeker is, is dat mensen ze bekijken (vooral de eerste en de laatste blijkbaar).

Oh ja, bullet lists kunnen ook nummers hebben (vanaf 5 bullets) …

Enkele praktische tips voor bullet lists :

  • behandel elk bullet point als een mini hoofding (headline)
  • zorg ervoor dat de bullet points symmetrisch zijn qua presentatie
  • gebruik niet te veel bullet points (5 à 7 is perfect)
  • gebruik zoekwoorden in je lijst, want zoekmachines geven vaak iets meer belang aan bullet points dan aan doorlopende tekst
  • hou ze kort en krachtig
  • start bullet points met werkwoorden

Tip 5 : Meta descriptions zijn ook productomschrijvingen

Met de Yoast WordPress plugin voor WordPress kan je meta descriptions van producten aanpassen. Dat zijn de snippets die in de Google zoekresultaten getoond worden (net onder de link).

Ook hier kan je de USP’s van je product even snel belichten (max 155 karakters). Een goede meta description heeft vooral invloed op een goede ctr of click through rate naar je website.

Yoast meta description bewerken
Yoast meta description bewerken

Goede productbeschrijvingen in je meta description hebben dus niet alleen invloed op het aantal bezoekers die Google doorstuurt, maar ook op het aantal mensen dat op een zoekresultaat naar jouw website klikt.

In online marketing noemen we dit CTR of click through rate. En dat is een belangrijke parameter om je vindbaarheid in Google te verbeteren.

Tip 6 : Doe hetzelfde voor de categorie pagina’s

Je producten worden in WooCommerce georganiseerd in categorieën. Dat zijn logische indelingen van je producten, zodat gebruikers makkelijk kunnen zoeken naar gelijkaardige producten.

Ook hier kan je een verhaal vertellen over de categorie van producten. Want een categorie is tenslotte ook een persoonlijke selectie waarover je zeker iets te vertellen hebt !

Verkopende productbeschrijvingen beheren in WooCommerce

Laten we eens kijken naar een test WordPress site waarin we een aantal fake producten verwerkt hebben. Het thema dat we gebruikten is het Kadence Thema.

voorbeeld woocommerce product
frontend product presentatie
lange beschrijving woocommerce product
front end wordpress site lange productbeschrijving

Als je een product opent in de backend van WordPress, dan heb je in principe toegang tot alle functionaliteiten om bovenstaande tips toe te passen.

lange beschrijving bewerken in woocommerce
backend WordPress woocommerce
backend WordPress woocommerce - korte beschrijvign bewerken

Wat houdt je nog tegen om die product pagina’s aan te passen … ?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print
Andere WordPress berichten

crm in wordpress : je klanten online beheren

crmWordpress is doorheen de jaren geëvolueerd van een blogging systeem naar een volledig content management systeem. De volgende stap lijkt de integratie met functies die niets met de website zelf te maken hebben : facturaties, newsletters en crm.

Google Possum Update: interessant voor jouw lokale zoekresultaten

Moest je je afvragen waarom je website beter of slechter scoort in Google sinds september, dan kan de Google Possum (Buidelrat in het Nederlands) Update er voor iets tussen zitten. Deze update brengt een grote impact voor de lokale zoekresultaten met zich mee.

Zelf een Amazon webshop beheren in WordPress

Van het belang van een website voor jouw bedrijf moeten we je natuurlijk niet meer overtuigen. Maar heb je er al eens aan gedacht om een stap verder te gaan, en ook voor een webshop te kiezen?

WooCommerce Admin: nieuw centraal dashboard voor webshops

Nu wordt het beheer en de opvolging van je webshop zelfs nog eenvoudiger met je nieuwe WooCommerce Admin dashboard.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten