Toegegeven. Het maken van een website is fun en het omzetten van een mooie layout naar html kan best soms tof en uitdagend zijn. Maar voor de meeste van mijn klanten staat de website centraal in de communicatie-strategie en is het niet enkel een kwestie van fun maar vooral van effectieve communcatie. En de enige betrouwbare manier om effectief te zijn, is door te testen.

Wat is een AB test ?

Vergelijk een AB test met een proeverij. Ste je voor. Je bent een bakker die meedoet aan een bakwedstrijd. Hij heeft twee varianten van een koekje en wil op voorhand weten welke de beste is. En dus vraagt hij aan zijn vrouw, zijn kinderen en familie om beide te proeven en te zeggen welke van de twee de lekkerste is. Die gegevens verwerkt hij en kiest uiteindelijk om deel te nemen aan de wedstrijd met het koekje dat de meeste stemmen kreeg.

AB testen (of ook split testing geboemd) is een marketing-strategie waarbij twee of meer varianten van een webpagina worden getest en waarbij, na analyse van de resultaten, na verloop van tijd beslist wordt om enkel de “winnaar” van de test verder te gebruiken.

Een klein voorbeeld. Stel je hebt twee landingpagina’s. Een met 3 kolommen met argumenten en 1 baseline. Een andere variant heeft twee kolommen met verkoopsargumenten zonder herhaling van de baseline van de campagne. De marketeer weet niet op voorhand welke van de twee de meest overtuigende commerciële argumentatie heeft en dus zal hij of zij dit overlaten aan zij  doelgroep.

Of met andere woorden, de meest efficiënte strategie met de hoogte conversie-rate zal de variant zijn die weerhouden wordt.

Welke variabelen worden getest ?

In theorie kan je uiteraard alles testen maar in de praktijk is dat vooral de kleur van de buttons en de plaats op de pagina, simpele versus complexe inschrijvingsformulieren, het gebruik van verschillende varianten van  de headlines en baselines, copywriting en keuze van de beelden.

De keuze van de juiste beelden ter versterking van de boodschap,is een test die vrij vaak uitgevoerd wordt.

Hierbij een voorbeeld (is al wat ouder. Uiteraard). Het grote verschil tussen beide varianten is het gebruik van een grote visual bovenaan de conversie-pagina. In dit specifiek geval, werd de tweede optie weerhouden omdat er een verschil in sales conversie was van maar liefst 43,3%. Belangrijk bij deze testen is het feit dat er geen esthetisch standpunt wordt ingenomen maar dat enkel de efficiëntie telt. Basis van vele discussies.

Grofweg samengevat helpen AB testen om zowel de grafische layout als de communicatie-stijl te testen bij een live publiek.

AB testen : hoe organiseer je dit in de praktijk ?

In tegenstelling tot onze bakker, is vaak op internet geen direct contact met de bezoeker van de wbesite en kunnen we dus niet uit eerste hand vernemen waarom de bezoeker bepaalde opties verkiest boven anderen. En dus hebben we tools nodig.

Een van de beste tools om dergelijke AB testen te organiseren, is door gebruik te maken van Google Analytics (ook wel GA genoemd). Een van de beste samenvattende artikel vond ik op TutsPlus. Ook AddThis kan je hiermee verder helpen.

Kort samengevat : je maakt een doel aan en daarrond organiseer je wat zij noemen “content experiments”. Deze manier van werken is zeker niet de simpelste maar wel absoluut gratis. Er zijn, specifiek voor wordpress, nog een aantal (gratis) plugins ter beschikking die je kunnen helpen om efficiënte AB testen uit te voeren maar die lijken zich nog steeds voor het merendeel in een amateuristisch stadium te bevinden.