diensten projecten KMO zone blog contact prijzen

Dropshipping : wat is het en hoe eraan beginnen ?

Met ruim 8,2 miljard aan online verkopen volgens Bloovi, lijkt België de achterstand met de rest van Europe (en vooral Nederland) in sneltempo te verminderen. We bevinden ons meer en meer in het middenpeleton. Allerlei nieuwe technieken en strategieën zoals dropshipping verminderen de barrière voor kleine (eenmans) bedrijven om ook online te gaan verkopen.

Dropshipping uitgelegd

Dropshipping is een e-commerce strategie waarbij de eigenaar van een online winkel een deal aangaat met de fabrikant of producent van een product waarbij de verkochte artikelen door laatstgenoemde rechstreeks aan de eindklant worden geleverd. De producent levert dus rechtstreeks aan de eindklant van de webshop en in die zin is die dus gewoon een tussenpersoon geworden.In dit geval doet de eigenaar van de webshop dus voornamelijk de marketing van het productaanbod en is de webshop dus een nieuw verkoopskanaal voor de producent.

Een winkel zonder voorraad; verkopen zonder verzenden. Dat is dropshipping.

Er zijn verschillende redenen voor het succes van dropshipping :

  • De eigenaar van de webshop moet bij de startup van zijn of haar bedrijf veel minder geld steken in de financiering van een stock van de producten.
  • Er is dus ook minder risico dat een deel van de stock niet verkocht geraakt en daardoor loopt de eigenaar van de webshop dus minder risico op een financiële kater.
  • Het minst sexy element van een webshop, de fulfilment of afhandeling, wordt volledig aan derden overgelaten. Deze hebben vaak veel meer ervaring met logistiek en verpakking.
  • Elk startende webshop kan via dropshiping onmiddellijk een groot gamma en aanbod van producten aanbieden aan de markt.
  • Er is minder administratie en opvolging te organiseren zodat de focus kan gelegd worden op de verkoop en marketing.

Daarnaast zijn de nadelen eerder beperkt. Uiteraard heb je als webeigenaar geen exclusiviteit van de fabrikant en zou het dus kunnen voorvallen dat iemand een webshop lanceert in exact hetzelfde gamma van producten of diensten waarin jij actief bent. Ook de marges die verdiend worden via dropshipping zijn een stuk lager. Want vaak brengt een dropshipper naast de aankoopkost van het product en de verzendkost ook een soort” servicekost” in rekening. Dit uiteraard om wille van het feit dat de fabrikant het economische risico neemt van de hoeveelheid te produceren goederen.

In tegenstelling tot wat de meesten zouden denken, zijn de producten die via dropshipping verkocht worden NIET de gekende en populaire tech artikelen. Het gaat meestal om producten die uniek zijn maar minder populair. De concurrentie is nog niet groot en de marges zijn hoog. Onderstaande video van Shopify legt het ganse concept nog eens uit.

Keuze van een goede dropshipping leverancier

Wat zijn nu de elementen waar je als beginnende webshopeigenaar best op let bij de selectie van een dropship partner.

  1. Onderhandel goed over je marge. Het is normaal (en producten zijn dit ook gewoon) om stevig te bekijken aan welke prijs je inkoopt, welke kosten je betaalt voor de verzending en wat de aankooprijzen zijn in functie van de hoeveelheden die afgenomen worden. Laat je niet kennen !
  2. Check de bedrijfsachtergrond van je dropshipping partner. Er zijn voldoende openbare bronnen aanwezig om te checken of alles in orde is met BTW, RSZ of andere wettelijke issues. Check ook de solvabiliteit en bedrijfsachtergrond en -geschiedenis.
  3. Zoek online recensies. Tegenwoordig is het makkelijk te checken of de fabrikant een degelijke online reputatie heeft. Zo denken we bijvoorbeeld aan Google Mybusiness, Yelp, Foursquare en ga zo maar door.
  4. Test zelf de kwaliteit van de service uit. Hierbij kan je makkelijk beroep doen op je vriendenkring om de service die door de dropshipping partner wordt aangeboden live te testen door het bestellen van effectieve produkten, eventueel zelfs bij een concurrent
  5. Controleer of de fabrikant zelf voldoende voorraad heeft. J ekiest immers voor dropshipping om zelf niet de kosten te moeten maken voor de financiering van de voorraad en het zou al te bar zijn als de fabrikant niet de financiële middelen heeft voor een voldoende voorraad.
  6. Is er voldoende documentatie en fotomateriaal voorhanden. Om het product van de fabrikant goed te kunnen verkopen, moet je over voldoende argumentatie en fotomateriaal beschikken zodat je in je webshop daarvan gebruik kan maken. Anders kunnen de marketingkosten sterk oplopen omdat je van de diensten van een copywriter moet gebruik maken. Of van een fotograaf.
  7. Zorg dat in de overeenkomst duidelijk vermeld staat dat de afrekening maandelijks gebeurt. Kortere termijnen zullen een hypotheek leggen op je cash flow en dat was nu juist NIET de bedoeling van je keuze voor een dropshipping e-commerce model.
  8. Maak ook duidelijke afspraken over defecte producten. Vermits je zelf verantwoordelijk bent (ook wettelijk !!) voor de dienst na verkoop, is het erg belangrijk om daarover duidelijke afspraken te maken met de fabrikant.
  9. Zorg ervoor dat de verzending door de fabrikant in jouw naam gebeurt, met je eigen logo, algemene voorwaarden en packaging.
  10. Investeer in automatisering van je workflow. Bij de startup is die nood nog vrij beperkt. Maar zeker als de bestellingen wat beginnen binnen te komen en je gebruik maakt van verschillende dropshipping partners, dan zal je tevreden terugkijken op de tijd en het geld dat je vanaf het begin van de startup hebt gestoken in automatisering van de workflow. We denken dan aan synchronisatie van voorraden tussen de webshop en de fabrikant, automatisch plaatsen van bestellingen bij de dropshipping partner en track & trace van de al dan niet uitgeleverde producten.

Naast een aantal interationale spelers zoals worldwidebrands.com, doba.com en salehoo.com, zijn ook de volgende meer lokale spelers actief. Je vind op checklistwebwinkel.nl een overzichtelijk lijstje. Ook op dropship.startpagina.nl vind je een aantal goede adressen.

In elk geval is dropshipping een ideale formule voor de Vlaamse KMO die een webshop project wil opstarten maar nog niet vanaf het begin alle middelen wil of kan besteden om het ondernemersrisico volledig op zich te nemen. Het is in tegendeel een ideaal compromis tussen twee andere modellen waarbij aan de ene kant de KMO moet instaan voor de productie en marketing en aan de andere kant de verkoper gewoon een referentie is voor de fabrikant die produceert en uitlevert. Dit wordt ook wel affilate marketing genoemd.

WordPress en dropshipping

Uiteraard blijft wordpress niet achter qua ontwikkelingen in het domein van dropshipping. Een kleine zoekopdracht op wordpress.org op het keyword “dropshipping” levert al snel een 10-tal interessante resultaten op.

Ook op codecanyon vinden we een interessante plugin : woocommerce aliexpress dropship.

Hier kan de beheerder van de website producten van AliExpress importeren in zijn winkel en kan hij die producten binnen zijn eigen winkel heel eenvoudig gaan verkopen. Om de bestellingen bij AliExpress te plaatsen, hoeft de beheerder slechts op één knop te klikken en vervolgens de betaling uit te voeren, aangezien de software het bestelproces voor de AliExpress-bestellingen heeft geautomatiseerd.

De volgende functies zijn voorzien :

  • Warehouse Management -stockbeheer (indien nodig)
  • Importeer producten van AliExpress naar uw webshop
  • Importeer producten van de AliExpress-zoekpagina of van de categoriepagina’s
  • Beschrijving van het product wordt ook geïmporteerd vanuit AliExpress
  • De productinformatie zoals basisnaam, prijs, productrecensies, metabeschrijving, SKU, beschrijving en variaties worden samen met het product mee geïmporteerd
  • Bekijk alle AliExpress-bestellingen in een apart gedeelte
  • Geautomatiseerd bestelproces voor de AliExpress-bestellingen.

Belangrijk !! Deze plugin heeft woocommerce nodig om te functioneren. Wat belet je nog aan de slag te gaan ?