Veel bedrijven maken al gebruik van Google Search Ads. Dit is de meest rechtdoorzee manier van adverteren die Google beschikbaar stelt: 

Simpel en effectief. We hebben ook een speciale pagina praktische tips over Google Ads.

Maar wat als mensen nog geen weet hebben van jouw producten ? Dan gaan ze er ook niet achter zoeken natuurlijk. Of misschien wil je zelf wel je doelgroep wijzen op hun (latente) behoefte, waarvoor jij een oplossing hebt. 

Met Google Display Ads kan je zelf gaan prospecteren en je naamsbekendheid gaan vergroten bij – voor jou – interessante doelgroepen.

Doelgroepen bepalen

Er zijn 8 verschillende mogelijkheden om doelgroepen te bepalen bij Google Display Ads:

1. Affiniteit

Hier kan je mensen gaan selecteren op basis van hun interesses en gewoonten en dit gaat erg ver. Hier vind je gamers, blues fans, kunstliefhebbers, adrenalinejunkies, fans van horrorfilms, fitness fanaten, prijsbewuste shoppers,… en ga zo maar door. Hier vind je zonder twijfel een aantal interessante doelgroepen terug.

2. Demografie

Hier kan je mensen gaan selecteren op basis van hun demografische kenmerken zoals leeftijd, geslacht, gezinsinkomen,… en je kan deze gaan combineren om zo gericht mogelijk te gaan targeten.

3. Levensgebeurtenissen

Richt je tot mensen die voor bepaalde mijlpalen staan in hun leven, zoals afstuderen, verhuizen of trouwen om de daaraan gekoppelde aankoopbeslissingen te beïnvloeden.

4. In-market doelgroepen

Hier vind je mensen die onderzoek doen naar producten en services die jij misschien wel aanbiedt. Deze personen bevinden zich nog volop in de oriëntatiefase en staan dus open voor nieuwe informatie en aanbieders.

5. Remarketing doelgroepen

Bereik alle mensen die al eens contact hebben gehad met jouw bedrijf: die al eens op jouw website zijn geweest, al eens een video hebben bekeken, of je app hebben geïnstalleerd. 

6. Aangepaste doelgroepen

Door heel specifieke zoekwoorden en url’s in te geven kan je zelf een aangepaste doelgroep aanmaken. Bijvoorbeeld door alle url’s van je concurrenten in te geven, of een lijst van algemene zoekwoorden die een bepaalde intentie weergeven.

7. Klantenmatch

Bereik bestaande klanten of leads op basis van je eigen CRM-gegevens. Hiervoor ga je een gegevensbestand uploaden met contactgegevens die je van je klanten hebt gekregen zoals e-mailadressen, voornaam, familienaam,…

8. Vergelijkbare doelgroepen

Op basis van je bestaande klanten of website gebruikers ga je nieuwe gebruikers aanspreken die dezelfde interesses hebben of een vergelijkbaar profiel. Deze lookalikes hebben namelijk een grotere kans om eveneens geïnteresseerd te zijn in jouw producten of diensten.

Stel je verwachtingen bij

Wie al een tijdje met Google Search Ads werkt, is waarschijnlijk gewend aan click through rates die ergens schommelen tussen 5 & 18%. Weet dat dit absoluut niet het geval is bij Google Display Ads. Je bent tenslotte nog aan het prospecteren en je kan niet verwachten dat mensen converteren nadat ze jouw advertentie – hoe mooi ook – 1 keer of zelfs 10 keer hebben gezien.

Afhankelijk van de doelgroep die je hebt gekozen, zitten ze in een bepaalde fase van de sales funnel, waarbij we steeds een kleiner bereik hebben naarmate we afdalen.

aida model sales funnel

Personaliseer je boodschap

Idealiter werk je met een andere boodschap voor elke fase, om zo goed mogelijk aan te sluiten bij het interesseniveau van de doelgroep.

Gelukkig geven Google Display advertenties je de mogelijkheden om hierop in te spelen, maar denk verder:

  • Kies voor een aangepaste call-to-action in elke fase.
  • Zorg voor een aangepaste landingspagina in elke fase.
  • Voorzien een aangepaste conversie in elke fase.

En vergeet niet uit het oog te verliezen dat elke fase zijn rol speelt in het geheel en fungeert als voedingsbodem voor de volgende stap in het proces.

Waaruit bestaan je advertenties?

Jouw advertenties zijn combinaties van: 

  • kwaliteitsvolle afbeeldingen: min. 2 & max. 14 in 2 formaten – liggend (1,91:1) en vierkant (1:1)
  • jouw logo: liefst in twee formaten – vierkant (1:1) & liggend (4:1)
  • 5 koppen of titels (max. 30 karakters)
  • 1 lange kop (max. 90 karakters)
  • 5 beschrijvingen (max. 90 karakters)
  • je bedrijfsnaam

Door middel van machine learning algoritmes gaat Google jouw elementen combineren in talloze versies, voor zowel mobiele apparaten als desktops, om de prestaties constant te optimaliseren.

Net als bij de Google Search advertenties ga je ook hier een max. budget per dag instellen om je advertenties weer te geven aan potentiële klanten. 

Waar staan je Google Display ads?

Jouw responsieve advertenties worden weergegeven in het Google Display Netwerk. Dit zijn wereldwijd meer dan 3 miljoen websites, 650.000 apps en de Google services zoals Gmail en YouTube. 

In België zijn ook de meeste nieuwssites aangesloten bij het Google Display Network en ook andere sites met een groot bereik zoals 2dehands.be, maken er een deel van uit. In totaal halen ze met hun netwerk een bereik van 90% op het internet publiek. Je moet het maar kunnen.

Waarom Google Display ads inzetten?

Deze advertenties stellen je in staat om een doelgroep te bereiken die niet actief naar jou of jouw producten of diensten op zoek is, maar er mogelijk of zelfs waarschijnlijk wel in geïnteresseerd zijn. 

Het is bovendien laagdrempelig, maar het is nodig om te blijven optimaliseren, om zo te ontdekken welke combinatie van targeting, advertentie en budget er in slaagt de meeste mensen succesvol door de funnel te leiden.
Wil jij ook eens Google Ads proberen om een grotere instroom naar jouw website te leiden? Laat ons dat dan gerust weten. Mailbox staat klaar om jouw Google Display campagne te lanceren en te optimaliseren.