Gebruik gamification in je Woocommerce Webshop

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Gamification is een hot topic in marketing en kan strategisch gebruikt worden in je woocommerce webshop om de conversies te verbeteren en te loyaliteit te verhogen.

Gamification is meer dan het integreren van een spelelement in je WordPress webshop.

Laten we eerst even bekijken wat gamification is om daarna er een aantal plugins uit te lichten en te bekijken wat je er zoal mee kan doen.

Wat is gamification ?

Gamification is het toevoegen van speltechnieken aan omgevingen die niet spel gerelateerd zijn, zoals websites, online communities, leersystemen,… met als doel om in contact te treden met de gebruikers en samenwerking, delen en interactie te bewerkstelligen.

Speltechnieken omvatten regels en beloningen die vaak uitgebeeld worden door middel van punten, niveaus, missies, scoreborden, badges en voortgang.
Speldynamiek wordt gebruikt, samen met speltechnieken, om betrokkenheid te stimuleren en deelnemers te motiveren. Speldynamiek verwijst naar een reeks emoties, gedragingen en verlangens in speltechnieken die hun weerklank hebben bij mensen. Voorbeelden hiervan zijn concurrentie via leaderboards, samenwerking door het voltooien van team missies, het verdienen van badges, enz.

Het voordeel van gamification houdt niet op bij de monetaire waarde van de acties van de deelnemer. Betrokkenheid bij de speltechnieken biedt inzichtelijke gegevens die later kunnen helpen bij het beïnvloeden van marketingcampagnes, website gebruik en prestatiedoelen. Elke interactie klanten geeft een beter idee van waar een deelnemer zijn tijd aan besteedt en welke activiteiten interesse wekken.

Gamification is tevens een creatieve manier om uw bezoekers langer op uw site te laten blijven en ze voor de toekomst te behouden. Enkele andere voordelen van gamification zijn:

  • Verbetert de productiviteit van uw website
  • Verhoogt de motivatie bij gebruikers
  • Moedigt creativiteit en innovatie aan
  • Versterkt communicatieprocessen
  • Verhoogt betrokkenheid en interactie
  • Bevordert groei en ontwikkeling
  • Maakt merkherkenning mogelijk

Op wordpress.org vind je een heleboel plugins om dit in je WordPress website te integreren: https://wordpress.org/plugins/tags/gamification/

De meest gebruikte technieken zijn de volgende:

Een loyaliteitssysteem

Een klassiek voorbeeld dat we onmiddellijk kunnen aanhalen en niet altijd geassocieerd wordt met gamification is de virtuele versie van de klantenkaart: een loyaliteitssysteem met punten dat gebruikers in staat stelt om hun verzamelde punten om te zetten in kortingen, gratis verzending of goodies. Het is het meest eenvoudige systeem om op te zetten en het wordt geapprecieerd door de klanten die op deze manier het gevoel krijgen dat ze beloond worden, terwijl ze net worden aangespoord om herhaalde aankopen te doen.

Dit puntensysteem kan op verschillende manieren worden opgezet en uitgebreid en er kan bepaald worden hoe de punten verzameld worden:

  • door aankopen te doen
  • door gerelateerde producten te kopen
  • door bepaalde merken te kopen (deals opzetten met je leveranciers)

Op deze manier heb je ook iets te vertellen in een eventuele nieuwsbrief om klanten uit te nodigen opnieuw een bezoek te brengen aan je webshop.

De MyCred plug-in voor Woocommerce maakt het makkelijk om een loyaliteitssysteem op zetten en biedt 3 verschillende manieren om gebruikers te belonen: door middel van punten, rankings & badges. Ze geloven zo erg in hun systeem dat ze het ook zelf toepassen bij de verkoop van hun plug-in door toegang te geven tot meer dan 50 add-ons wanneer je lid wordt van de MyCred-lidmaatschap club. 

Dergelijke systeem kan ook geïntegreerd worden met LMS (learning management systems) plugins zoals Learndash en WPLMS. Zo gebruiken wij voorbeeld Learndash op onze opleidingen site : https://opleidingen.mailbox-marketing.be/

Verder hebben we de GamiPress plug-in: eenvoudig maar extreem krachtig en zeer uitbreidbaar, combineert drie van de krachtigste onderscheiding systemen die u aan uw site kunt toevoegen:

  • Punten om uw gebruikers automatisch te belonen voor interactie met uw site.
  • Prestaties om gebruikers te belonen voor het invullen van alle vereisten, al dan niet opeenvolgend.
  • Rangen om uw gebruikers door de rangen te laten klimmen door het invullen van alle rangvereisten.

Verwijzingen of aanbevelingen

Plug-ins zoals ReferralCandy zetten dit op en zorgen voor de administratieve opvolging in de backend van je Woocommerce webshop.

gamification e-lotto

In het verlengde hiervan liggen de MyCred add-ons Social Sharing waar klanten beloond worden om posts te sharen of Social Proof waar in real time weergegeven wordt wat er op de site gebeurd door andere gebruikers.

Een voorbeeld hiervan zien bij op de site van e-lotto waar de winnaars van het afgelopen uur met de gewonnen bedragen worden weergegeven, om zo meer geloofwaardigheid te geven aan de website.

Rad van Fortuin

Wie echt het spelelement in zijn Woocommerce wil steken, kan ook beroep doen op de MyCred add-on Wheel of Fortune of de Lucky Wheel plugin voor Woocommerce waar bezoekers, in ruil voor hun e-mail adres, na het draaien aan het wiel een kortingscode ontvangen in hun mailbox. 

Voortgangsbalk

Een truc om minder verlaten winkelwagens te hebben is het introduceren van een voortgangsindicator of -balk. De balk laat zien hoe ver ze zich bevinden in het proces en door middel van kleine aanmoedigingen worden ze aangespoord om de volgende stap te nemen naar de uiteindelijke afhandeling van het volledige aankoopproces.

Dat kan nu automatisch met Elementor Pro (vanaf versie 2.10.2) waarbij multis step forms nu mee kunnen verwerkt worden op de pagina’s. 

In dezelfde categorie van plugins vinden we oa WooCommerce Multi-Step Checkout en WooCommerce MultiStep Checkout Wizard (betalend)

Quizzen & zoektochten 

Tenslotte zijn er nog de echte spellen zoals quizzen om de kennis van je gebruikers te testen en zoektochten naar verstopte elementen op je webshop. 

Al zijn we minder overtuigd van de marketingwaarde van deze mogelijkheden, toch kan dit een leuke extra zijn op bepaalde momenten. Om bijvoorbeeld het 5 jarige bestaan van je webshop te vieren. 

Je merkt het, gamification is niet zomaar een holle term. Het is een opkomende marketingstrategie die bedoeld is om klantentrouw te belonen en aan te moedigen. Als je weet dat het aantrekken van een nieuwe klant ongeveer 5 tot 7 keer zo duur is als het activeren van een bestaande klant, is het zeker niet onrealistisch dat er zoveel WordPress plugins zijn die hierop inspelen. 

Als ook jouw webshop een extra boost qua gamification kan gebruiken, neem dan gerust contact met ons op. Dan bekijken we samen welke optie voor jouw WordPress website het meest in aanmerking komt.

Wil je zelf eens aan de slag gaan om je parate kennis van WordPress te testen ? Neem dan (vrijblijvend 👍) deel aan onze WordPress kwis.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print

Download e-book

Download gratis ons gratis "Praktisch Wordpress handboek"