Ben je een creatieve ondernemer, kleine bedrijfseigenaar of zelfstandige professional die op zoek is naar nieuwe manieren om je digitale producten te verkopen? Of je nu ebooks, online cursussen, software of digitale kunst aanbiedt, de digitale markt biedt enorme kansen.

In dit artikel verkennen we de dynamische wereld van digitale productverkoop. We zullen kijken naar de soorten digitale producten die je kunt verkopen, de unieke voordelen die ze bieden, en de beste strategieën om je digitale goederen effectief op de markt te brengen en te verkopen, afgestemd op jouw unieke vaardigheden en aanbod.

Soorten digitale producten

Met de opkomst van digitale technologie zijn veel producten overgegaan van fysieke naar digitale vorm. Digitale goederen zijn items die alleen online beschikbaar zijn en die geen enkele vorm van fysieke aanwezigheid of interactie vereisen.

Er zijn veel voordelen om producten alleen via een webshop te verkopen in plaats van in fysieke winkels of op evenementen.

Deze voordelen zijn onder meer het besparen van geld op zaken als huur, promotieruimte en marketingkosten (bijv. flyers). Webshops maken het ook mogelijk voor bedrijven om locatie-onafhankelijk te zijn, wat voor sommige bedrijven aantrekkelijk is. Maar het belangrijkste voordeel is dat mensen op elk moment en overal ter wereld digitale producten kunnen kopen.

digitale producten online verkopen

Waar denken we dan aan ? Welke soorten digitale producten bestaan er :

  • ebooks: sterk groeiende markt
  • online cursussen
  • saas diensten
  • webinars
  • foto’s
  • thema’s en plugins voor WordPress
  • digitale documenten
  • printbare documenten
  • tips & tricks via email

Interessante feitjes :

De Ebook markt wordt geschat op 16.42 miljard USD in 2023, met een verwachte groei naar 20.74 miljard USD tegen 2028, groeiend met een CAGR van 4.78% gedurende de voorspelde periode. Een andere bron, Statista, schat de Ebook markt op 14.16 miljard USD in 2023, met een jaarlijkse groei van 2.00% van 2023 tot 2027

De markt voor Online Cursussen (MOOCs) wordt voorspeld op 10 miljard USD in 2023, met een verwachte groei naar 48.4 miljard USD tegen 2033, met een CAGR van 16.2% gedurende deze periode. Mordor Intelligence geeft aan dat de MOOC-markt zal groeien van 16.38 miljard USD in 2023 naar 85.61 miljard USD in 2028, met een CAGR van 39.20%

De markt voor Software as a Service (SaaS) wordt geschat op 253.62 miljard USD in 2023, met een groei van 7.7% in vergelijking met het voorgaande jaar

En waarschijnlijk heb ik ze nog niet allemaal gehad. Maar zo heb je in ieder geval een idee.

De voordelen van digitale producten

De voordelen van digitale producten zijn legio.

Automatisering: Digitale producten automatiseren veel van de traditionele processen die ooit handmatig waren. Dit betekent dat ze sneller en goedkoper inhoud kunnen produceren dan menselijke schrijvers, wat de kosten verlaagt.

Gepersonaliseerde ervaring: door digitale producten te ontwerpen, kunnen bedrijven alle aspecten van de klantervaring afstemmen, wat betekent dat ze een persoonlijke service kunnen creëren die door klanten wordt gewaardeerd.

Inkomstenstromen: digitale producten bieden de mogelijkheid om nieuwe inkomstenstromen te genereren omdat ze vaak tegen hogere prijzen worden verkocht dan fysieke goederen, wat de winst voor bedrijven verhoogt. Er is dus vaak een hogere marge dan op fysieke producten.

Geen stockage. De goederen moeten immers niet in een magazijn opgeslagen worden waardoor er dus ook minder huur betaald moet worden. Hierdoor stijgt de marge dan weer op digitale producten.
Ook hiermee samenhangend : nooit tekorten !

En last but not least : geen verzendingskosten natuurlijk ! Wat dan ook weer een effect heeft op de marge omdat de fulfilment simpeler is en transportkosten vervallen.

Kortom, een (bijna) ideaal businessmodel.

Welke prijsopties zijn beschikbaar voor digitale producten?

Maar ook qua pricing zijn er heel specifieke zaken die volledig verschillend zijn voor digitale versus fysieke producten.

PrijsmodelBeschrijvingVoorbeelden van Toepassing
GratisProducten worden gratis aangeboden, vaak als promotie.Ebooks, software trials, basisversies van apps.
Eenmalige KostenKlanten betalen eenmalig voor langdurige of permanente toegang.Aankoop van een softwarelicentie, unieke digitale kunst.
AbonnementRegelmatige betalingen voor voortdurende toegang of diensten.SaaS-producten, online cursussen, streamingdiensten.
Pay-per-useBetaling per gebruik of per geleverde dienst.Cloud computing-diensten, stockfoto websites.
Tiered PricingVerschillende prijsniveaus voor verschillende functies of volumes.Softwarepakketten met basis-, standaard- en premiumversies.
FreemiumBasisproducten gratis, maar betaald voor geavanceerde functies.Apps met gratis basisfunctionaliteiten, extra betalen voor meer functies.
Deze tabel biedt een overzicht van de meest gangbare prijsmodellen die worden toegepast bij de verkoop van digitale producten, samen met voorbeelden die illustreren hoe elk model in de praktijk wordt gebruikt.

Meestal zien we een aantal prijsmodellen terugkomen.

Gratis

Soms worden digitale producten (denk maar aan e-books) gratis weggegeven. Vaak is dat omdat het e-book zelf een vorm van reclame is voor degene die het e-book aangemaakt heeft. In dat geval zorgt het e-book voor brand building en bekendheid. Zelfs tot maanden na uitgave als het een goed e-book is.

Eenmalige kost

De tweede optie is dat het product een eenmalige vergoeding heeft. Dit kan handig zijn als je klanten iets wilt aanbieden dat ze steeds opnieuw zullen gebruiken, zoals videografiediensten of softwarelicenties.

Terugkerende bijdrage of abonnement

We zien dit model de laatste jaren meer en meer terugkomen. Het is dan ook bijzonder populair bij verschillende cloud diensten en online marketing services.

Een voorbeeld hiervan is Semrush die voor hun seo suite een maandelijkse bijdragen vragen. Er zijn er uiteraard nog duizenden zoals Google, Microsoft …

Abonnementen is een zakelijk model waarbij klanten een continue afname hebben van producten of diensten in ruil voor een regelmatige betaling.

Traditioneel is de verkoop van abonnementen vooral populair in btc markten.
Maar eigenlijk kan je dezelfde logica toepassen voor btb producten.

Pay as you go-abonnementen

Dit zijn abonnementen waarbij je enkel betaalt voor digitale producten voor het gebruik ervan.
Zo kan je bijvoorbeeld bij Depositphoto’s een abonnement nemen waarbij je enkel betaalt per foto.

Soms heb je ook mengvormen waarbij je een abonnement neemt met een vaste maandelijkse bijdrage maar je nog extra betaalt als je een bepaald quota overschreden hebt. Bijvoorbeeld in aantal gigabytes, foto’s, documenten, analyses en ga zo maar voort.

Dé strategie om digitale producten te verkopen : Fomo

We moeten zeker even stilstaan bij één van de belangrijkste marketingstrategieën voor digitale producten : FOMO

Fomo staat voor “fear of missing out”.

Het is een psychologisch fenomeen waarbij je je slecht voelt als je een uniek aanbod laat schieten. We willen met andere woorden goede deals sluiten en als dat niet lukt of kan, maakt ons dat verdrietig en onzeker.

fomo = fear of missing out

FOMO is een geweldige manier om mensen aan te moedigen uw product te kopen. Digitale marketeers kunnen deze strategie gebruiken op sociale-mediaplatforms, waar ze ervoor kunnen zorgen dat hun consumenten op de hoogte zijn van de laatste updates en kortingen. Ze kunnen het ook op hun eigen websites gebruiken door tijdelijke aanbiedingen aan te bieden of door potentiële klanten eraan te herinneren dat er altijd betere producten op de markt komen.

Zo zien we vaak bij digitale producten het strategische gebruik van een “countdown timer“. Het aanbod van het digitale product (een e-book bijvoorbeld) is bewust beperkt in de tijd gehouden zodat bezoekers het gevoel hebben dat het nu moet gebeuren … en dat dna ook doen.

Je kan bijvoorbeeld (maar vooral toch bij fysieke producten) tonen wat de vooraad is van een bepaald item. Met een beetje creativiteit kan je dat ook doen bij digitale producten door een bepaalde hoeveel licenties te verkopen met een bepaalde korting, beperkt in de tijd.


En als je dan tegelijkertijd ook nog eens toont hoeveel er al verkocht zijn, wordt de druk bij de geïnteresseerde bijna onhoudbaar 😃.

Een ander business model is om digitale producten aan te bieden met gigantische kortingen op sites die de promotie doen van die producten.
Denken we maar aan Appsumo en Pitchground. De grote voordelen voor startups zijn enerzijds de cash die hierdoor gegeneerd wordt. En anderzijds het grote bereik dat deze sites hebben. Voor een starter is dit dus een ideaal platform
Tegelijkertijd zijn de kortingen op deze platforms ook beperkt in de tijd wat de druk verhoogt om “nu” die tijdelijke en gigantische korting te gebruiken door het product via dat platform aan te kopen. Been there done that 👍

Wees actief in een niche

niche marketing voor digitale producten

Een niche is een welbepaald segment in een bepaalde markt dat vaak door andere bedrijven niet bediend wordt en waar het dus makkelijk is om een e-business te starten. Je kan niet alles aan iedereen verkopen.

Als je actief bent in een niche markt, dan wil je ook echt een bepaald klantenprofiel aantrekken. Het proces dat deze profielen beschrijft, noemt men ook buyer persona’s.

In marketing termen is een niche een groep van gelijkaardige mensen die hetzelfde probleem, passie of interesse hebben.

De voordelen van niche markten spelen immers zowel voor fysieke als digitale producten.

  • lagere advertentiekosten
  • trouwere klantbasis
  • je valt makkelijker op in een niche markt
  • je kan beter inpikken op actuele trends
  • hogere marges op producten
  • lagere investeringskosten

CRO of conversion rate optimization is alles in de wereld van digitale producten

Conversieratio-optimalisatie of CRO is een proces waarbij wijzigingen aan een website worden aangebracht om de conversieratio te verhogen.

CRO klinkt als een complexe term maar is het eigenlijk niet.
Stel je hebt een sales funnel en die begint bovenaan met het aantal bezoekers die op je website komen. Stel dat dat er maandelijks 500 zijn.

Daarvan worden er 10 klant uiteindelijk (helemaal onderaan de funnel). Op dat moment heb je een conversie ratio van 20% want elke honderd bezoekers worden er 2 klant.

CRO heeft als bedoeling om allerlei technieken te te passen om die 2% te verhogen naar 3 of 4% bijvoorbeeld. Wat we hierboven vermelden over de fomo-techniek is eigenlijk ook een cro tactiek.

Enkele mogelijkheden :

  1. Ontdek waar u het meest winstgevend bent en promoot deze digitale producten extra
  2. Houd in de conversietrechter (funnel) van uw site bij om te zien waar klanten afhaken
  3. Identificeer en los UX-problemen op die wrijving veroorzaken in het conversieproces
  4. Betrek potentiële klanten op sociale-mediakanalen met aantrekkelijke aanbiedingen en inhoud die vertrouwen wekt
  5. Publiceer regelmatig boeiende blogberichten om potentiële klanten te informeren over uw producten of branche. “Be helpful”
  6. Personaliseer je website. Bezoekers die regelmatig terugkomen of die al klant zijn kunnen iets extra krijgen af en toe. Of een speciale korting
  7. Zorg ervoor dat je checkout proces foutloos is.

En “be patient”. Bij een gemiddelde verkoop zijn immers 7 à 8 contacten nodig.

De digitale wereld breidt zich snel uit en daarmee komen nieuwe manieren om producten te verkopen en te kopen. De traditionele fysieke benadering is eerder verouderd en inefficiënt.

Als je relevant wilt blijven op de markt, moet je klanten een mogelijkheid bieden om je producten digitaal te kopen. Verkoop uw digitale exemplaar via een webshop, waar klanten gemakkelijk vanuit hun luie stoel kunnen kopen. Met een webshop bereikt uw merk een groter publiek en krijg je de kans om snel te groeien.

Het bouwen van een website is hard werken, maar met Woocommerce wordt het zoveel gemakkelijker! Deze krachtige plugin voor WordPress kan in korte tijd toegevoegd worden in je WordPress site. Contacteer ons voor meer inlichtingen.

Bronnen